Tuesday, August 18, 2009

Nasi Goreng Kailan Ikan Masin

Sorry, ni bekfes pagi minggu sebenarnya, maaf la yaa..dah licin, suka2 hati akak je nak tayang ni..kalu nak, wat sendiri eh..sungguh la sedapnyaa...Xdan nak update, lepas je goreng nasi ni sambil tengok Kak Liza muncul demo memasak di TV9 dalam Nasi Lemak Kopi O dengan menu Nasi Goreng Tomyam dan menunggu hb akak balik dari Rompin, akak dah siap dengan nasi goreng kailan ikan masin Kak Liza ni..pastu akak ke Temerloh, maghrib baru balik..penat la sangat...Resepi dari buku Chef Hanieliza (Kak Liza) laaa jugak...Meh salin resepi..
Bahan:-
  • 2 mangkuk nasi putih
  • 1 keping ikan tenggir masin (digoreng) - akak guna isi ikan talang
  • 300 gm sayur kailan (dipotong)
  • 1 sudu besar sos nampla (sos ikan)
  • 1 pokok daun bawang (diracik)
  • 2 sudu besar minyak masak

Bahan Tumis:-

  • 2 ulas bawang merah - tumbuk
  • 2 ulas bawang putih - tumbuk
  • 5 biji cili padi - tumbuk
  • sedikit belacan
  • sedikit ikan bilis
  • garam secukup rasa
Cara-Cara:-
  1. Panaskan minyak dan tumis bahan tumis hingga naik bau.
  2. Masukkan nasi, kailan dan sos nampla. Kemudian gaul rata.
  3. Taburkan ikan masin dan gaul rata.
  4. Angkat dan masukkan dalam pinggan.
  5. Taburkan daun bawang dan hidangkan bersama keropok keping (akak x goreng pun, nak cepat berangkat ke Temerloh.hehe)

5 comments:

ain said...

sy pulak suka mkn ns goreng ngan sayur kailan ikan masin.sedapp!

Blog Joker said...

home sweet home

Blog Joker said...

enak tuh nasi goreng nya

MamaFaMi said...

Mama termiss that show by half an hour! Cehhhh hampeh tol! Cemanalah leh terlupa!

blogresipi said...

Bestnye ade kailan ikan masin nie kak ummi... kalau ade kopok lagi best nie..