Sunday, August 30, 2009

Udang Lemak Cili Padi Dengan Rebung

Ni lagi lauk berbuka hari Jumaat jugak..hehe...lambat posting jugak sebab hari Sabtu keluar bawak anak2 dara menyopping sikit...hehe..balik je dah Zohor, terus masuk dapur...pastu beselah lepas berbuka..gi tarawih and balik tersandar, borak2 jap dengan anak2 nih... tido..hehe...Dah lama nak masak udang dengan rebung ni..sebab rebung jeruk tu mak akak buat sendiri dan bagi masa balik kampung lama dulu dah...duk bertapa je dalam fridge tuh...hehe..memang terangkat, anak2 dul layan siakap tiga rasa, akak duk meratah rebung ni hah...sedap betul rasanya dpt makan rebung tu...ada sikit lagi tuh..nnt kalu masak dengan perut pun sodap kan..k, jamu mata la ya..Ni style akak masak la yaa...

Bahan:-

  • 15 - 20 ekor udang sederhana besar (kalu dpt yg besar lg best eh)
  • 1 paket rebung jeruk
  • 8 - 10 tangkai cili padi (tumbuk)
  • 3 ulas bawang merah (tumbuk)
  • 1 ulas bawang putih (tumbuk)
  • 2 cm kunyit hidup (tumbuk)
  • 1 keping asam gelugur
  • 2 cawan santan cair
  • 1 cawan santan pekat
  • 1 batang serai (diketuk)
  • garam secukup rasa

Cara-Cara:-

  1. Dalam periuk, campurkan santan cair, bahan2 tumbuk, rebung, serai dan asam gelugor. Masak dengan api perlahan hingga rebung lembut.
  2. Kemudian masukkan udang dan biarkan masak sebentar sambil dikacau.
  3. Masukkan garam dan akhir sekali masukkan santan pekat. Kacau dan bila mendidih je, terus tutup api dan kacau2 sebentar. Siap untuk dihidang.

6 comments:

Mat Gebu said...

salam kak ummi..kak, kerabu taugeh tu sedap..i tell u!!..ma kasih ek...pstt, lepas makan rebung jeruk tu, tgn akak ada bau "bacin" tak?..ahaks tradmark org makan rebung jeruk...

geraugebang said...

Ini memang kesukaan gerau. Kalau dapat ni memang mengatah sampai habis.

Aishah@Ariffin@Aqil said...

Salam ramadhan...
Nih kalu org ber'antu' ngan rebung mmg tak tahan air liur nih...

blogresipi said...

Letak rebung bestnye... kuning2 macam ni kalo buat sahur laju sikit nk makan.heheh

MamaFaMi said...

Tips kalau nak bagi lagi sedap lauk ni kan Ummi, bagi kat mama semangkuk tu.. sure sedap punya korang makan sebab tak cukup. Bila lauk sikit kan, dan berebut-rebut makan, tu yang lagi umph tu!

Ummi said...

Mat Gebu -
wkumsalam..wah sedap eh? Akak tau makan jek..bau apa ke akak x duli..hehee..

Geraugebang -
O suka eh..bole la masak..

Aishah -
Salam Ramadhan jugak tuk Aishah..hehe..mmg akak suka jugak, tp xleh selalu2..kang angin badan pulak..hehe

Ijan -
Hehe..suka kuah kuning2 ke Ijan? Memang kecur air liur kan..hehe

Mamafami -
Hahahaa...yo la tuuuu...nnt lain kali Ummi post kat Mama eh..pos ke blog la eh..hehe