Showing posts with label dessert. Show all posts
Showing posts with label dessert. Show all posts

Sunday, October 6, 2013

Puding Laici Dangdut - Alahaaiii Syiooknyaa

Bismillahir rahmanir rahim

Assalamualaikum... Alahaaii, ingatkan dapat konsisten update seminggu sekali pun, tersangkut jugak...mohon maaf la yea... Malas nak cerita kenapa...banyak cerita dan kesah kehidupan yang datang dan pergi tanpa disedari masa begitu singkat dibuatnya.. Ok lah, x ingin nak bercerita panjang.  Hanya ingin bersyukur masih sempat jugak update buat tatapan pengunjung Home Sweet Home (seandai ada....??? ).  Usah diminta, usah ditadah pinggan mu dik, semuanya dah licin sejak berzaman, x ingat langsung bila terjadinya puding ni, mungkin hari raya hari tuh...haha

Ayuh jamu mata...akak dah beberapa kali buat puding ni tapi selalu lupa letak resepi kot, bila search nak copy paste resepi, xda lak, gambar puding ni dihidang masa Hana bertandang bercuti masa duk Jepun aritu ada, rupanya resepi x update kot, hehe.  So just nak update entry, akak letak jugak lagik.... 


Puding ni sangat sedap, bergegar2 jek teksturnya...melorot masuk ke tekak...sejuk-sejuk pulak tu...boleh bayangkan tak? Bayangkan...bayangkan... pastu pi buat, semudah 1, 2, 3 jer...hehe.  Resepi dari Chef Hanieliza yang duk meletups2 xda musim tu...buku diulang cetak berulang-ulang kali, diupgrade lagik...tahniah Kak Liza cayang...

PUDING LAICI DANGDUT
Resepi:  Chef Hanieliza dari  Buku 1 Hari 1 Resepi 

Bahan:-

  • 10 gram serbuk agar-agar
  • 2 liter air (8 cawan)
  • 2 cawan gula halus
  • 2 tin laici (dalam tin) - diasingkan airnya
  • 1 tin susu sejat (400 ml)
Cara Membuat:-
  1. Masak serbuk agar-agar, air dan gula sehingga mendidih.
  2. Tutup api dan masukkan air laici dan susu cair, kacau rata.
  3. Tuangkan ke dalam acuan yang disukai.  Biarkan wap panas hilang sebentar.
  4. Masukkan ke dalam peti sejuk.
  5. Hidangkan dengan buah laici yang telah diasingkan tadi.




Jangan mintak dah naaa...mmg sudah lama licin, harapkan gambar je x basi...hehee...Pi buat cepat...sangat mudah, tp x nyesal punyer...

Tuesday, May 28, 2013

Pengat Keledek Ungu

Assalamualaikum....

Apa khabar? Ada ke lagi yang intai dapur akak ni...kot nanti akak bercakap sorang, salam tidak bersambut, ucapan tidak berbalas....uiisshh, nampak sangat dapur dah "hidup segan, subur jauh sekali" .. hehe.. Mohon maaf banyak-banyak andai pintu diketuk tidak berkuak, salam dihulur sunyi tidak berjawab... Apalah nak buat, rasanya kehidupan sekarang tercorak berlainan sekali.  Itu pilihan yang ada di tangan, pilihan ikut keutamaan, apapun akak bahagia di luar sini, tiada yang kurang tiada yang lebih...alhamdulillah.  Terlalu banyak nikmatNya untuk disyukuri.

Memasuki bulan Rejab yang mulia ini, ramai yang mula mepasakkan diri dengan berpuasa, beramal sedaya mungkin, merebut peluang yang terbuka.  Apapun, buatlah ikut sekadar mampu, biar sedikit asal berterusan, bukan banyak tetapi jarang-jarang.  Tidak perlu rasa bersalah pada diri sendiri kerana banyak amalan yang menjurus kepada kebajikan selain berpuasa sunat.  Berbuat baik dengan orang tua, bersedekah, memperbaiki diri dan jujur dalam bekerja dan berhubungan baik dengan silaturrahim yang sudah terjalin... Jika semuanya bersandarkan kepada niat dan hati yang bersih, kebaikan akan tercatat jua....insyaAllah.

Okeh laaa, panjang pulak celoteh...jom layan menu berbuka akak minggu lepas dah ni.  Dapat sedikit hasil dari tanah sekangkang kera, namun biar sedikit, hasilnya sudah acap kali, ada juga adik beradik yang merasa dan orang luar yang diundang bersama.  Alhamdulillah.  Tanah berpasir yang ditabur untuk projek menanam rumput hari tu memang elok sangat untuk bertanam keledek.  Itu kata emak, sesuai tanah begitu, keledek pun keluar bersih jer dari tanah.  So layan dulu Pengat Keledek Ungu yang sangat mendamba jiwa kalernya....akak suka, rasanya pun sedang2 elok tuanya, macam keladi pun ada...hehe.  Jemput semua...

PENGAT KELEDEK UNGU
Resepi:  Ummi @ Home Sweet Home

Bahan (anggaran sahaja):-
  • 500 gm. keledek ungu 
  • 1 1/2 cawan gula pasir (atau secukupnya)
  • 2 cawan santan cair
  • 1 cawan santan pekat (akak adjust guna santan kotak Kara)
  • secubit garam
  • 2 helai daun pandan - disimpul
  • 2 sudu besar sagu biji - dibasuh/lalukan di bawah air.  (biar 10 minit)
  • air secukupnya untuk merebus keledek
Cara-Cara:-
  1. Kupas keledek dan potong dadu kecil atau ikut suka besarnya.  Basuh dan rebus hingga lembut (tapi jgn sampai lembik).  Toskan (buang airnya agar pengat tidak terlalu hitam nanti).
  2. Dalam periuk, masakkan gula, daun pandan dan santan cair dahulu hingga gula larut.
  3. Masukkan keledek yang telah direbus tadi, masak sebentar hingga sedikit mendidih.
  4. Masukkan santan pekat, garam dan sagu biji.  Kacau sesekali dan masak sehingga sagu jernih dan kuah pengat agak pekat.
  5. Tutup api dan sedia untuk dihidang sejuk atau panas.
Ha, camne?? Boleh jual tak....keledek, keledek, sapa nak beli keledek...keledek sedap, muda belia, enak sekali....hehehe... Hasil pertama kali buat semasa jamu kat family adik dan isterinya bawa sorang kawan dia datang ke rumah, buat lawatan ke dapur akak seminggu sebelum tu...hehehe... Yang akak buat ni, kira baki sikit lagi, round kedua pulak..cukuplah untuk bertiga beranak...

Memang x puas makan pengat keledek ungu ni, rasanya mmg ala-ala keladi la pulak mengkalnya dan liutnya....besssttt sesangat.... ^___^

Thursday, July 26, 2012

Puding Kacang Merah Lapis Cendol

ASSALAMUALAIKUM...Salam sejahtera buat semua... ^___^

Hari ni just nak tayang puding yang dah habis ditelan la yea....bukan buat bulan Ramadhan ni, tp buat masa puasa sunat dan hari2 x puasa sebelum ni jadi juadahnya...jadi dah licin la kaann...hehehe....ampuuunn, lambat masuk entry yeaa... Setakat ni juadah berbuka Ramadhan ni x sampai giliran lagi masuk entry akak...hahahaha..ntah la bila...

Juadah hari pertama aritu dah mention wat mihun goreng, puding kastad koktel, pastu wat daging dendeng dan kek batik untuk Najiha bekal blk Shah Alam kan.. Hari kedua ahad tu masak apa eh..lupaa...haha, kena belek folder dulu. Pastu isnin menu utama Kari Kepala Ikan, selasa menu utama Ikan Selar Sira Cili Padi dgn pengat pisang, semalam rabu kan, masak Ayam Kicap Lada Hitam versi CMG dgn pisang siam yg dah nak ranum tu akak goreng, sedap weehh...hehee, suka camtu..

So tunggu je la bila ntah masuk entry menu2 utama tu...hahaha...sabaauu je laa kaan...xdan sekarang ni...balik kerja masak, pastu berbuka, pastu dah siap2 pi tarawih, pastu balik dah letih n zzzzz... Ni pun sempat la kejap sebelum pi kerja tadi edit gambar dan masukkan dulu...hahahhaa...dasyhat kan masa yg dah ciput tuk akak...


Okay laaa kita tinggalkan kisah duka akak tu..hahahaha... Meh layan je resepi dari AlongRoz yang comel cantik tu...mula tengok resepi ni dah terbayang-bayang puding kacang merah ni masuk mulut, sedapnya laaa..maklum favourite akak kacang merah tu. Terus salin dan tunggu masa gak nak buat....baru dapat buat sebelum Ramadhan hari tu...hehe..

Lagi satu nak mohon maaf kat Along sebab Ummi dah memandai-mandai wat tambahan lapisan pulak...sebab ada beli cendol kat Pasar Malam kat rumah sebelum tu, ingat nak wat talam ke puding gula merah dgn cendol...tup tup teringat apa kata lapiskan dengan puding kacang merah ni...tu la alkesahnya keterjadian dan kederhakaan kat resepi Along ni...harap Along x marah eh...suka jee...hehe...kalau marah meh nak muaahh, muaaah cayang kat Along...

PUDING KACANG MERAH LAPIS CENDOL
Resepi Asal: AlongRoz
Dicuba & Ubahsuai : Ummi @ Home Sweet Home

Bahan (Lapisan Kacang Merah) :-
  • 1 cawan kacang merah (akak guna yg dlm tin je)
  • 1 paket serbuk agar-agar (13 gram)
  • 1 liter air (akak lebihkan 20 ml)
  • 240 gram gula pasir
  • 1 tin susu cair (akak guna susu sejat Ideal)
  • 1 sudu besar tepung jagung
  • 1 helai daun pandan - dibelah/simpul
  • sedikit pewarna merah jambu

Bahan (Lapisan Cendol) : ni kak Ummi olah-tambah ^__^

  • 3/4 cawan cendol (toskan airnya) - boleh lebihkan, akak rasa mcm x byk nmpak cendol lak...hehe
  • 6 gram serbuk agar-agar
  • 700 ml air
  • 1/2 tin susu cair/susu sejat
  • 1 sudu besar (rata) tepung jagung
  • 120 gram gula pasir
  • sehelai daun pandan - dibelah/simpul
Cara-Cara:-
  1. LAPISAN KACANG MERAH:- Rebus kacang merah hingga empuk (akak guna yg dalam tin jek..x payah rebus la eh). Ambil 1/2 cawan dan ratakan dalam loyang. (Akak letak jugak beberapa sudu cendol dan ratakan jugak bersama kacang merah tu).
  2. Kemudian kisar baki kacang merah bersama susu sejat dan tepung jagung, ketepikan.
  3. Masukkan serbuk agar-agar, air, gula dan daun pandan dalam periuk. Masak hingga gula larut. Sendukkan lebihkurang 1/2 cawan dan tuang ke atas kacang merah dan cendol yang diratakan tadi. Biarkan 2 - 3 minit agar sedikit beku.
  4. Sementara itu, masukkan kacang merah yang dikisar tadi ke dalam lebihan agar-agar dan masak hingga mendidih. Bahagikan kepada 2 atau 3 bahagian (*bergantung kepada lapisan yg nak dibuat dan besar loyang)
  5. Kemudian sedaikan juga LAPISAN CENDOL :- Kisar sekejap susu sejat bersama tepung jagung dan ketepikan.
  6. Masak air, gula pasir, serbuk agar dan daun pandan hingga mendidih/gula larut. Masukkan susu sejat dan tepung yang dikisar tadi, kacau rata sekejap.
  7. Kemudian masukkan cendol, kacau dan tutup api. Bolehlah memulakan melapis. (maaf, masa mula2 entry tadi, akak lupa nak mention bila nak letak cendol...ni baru edit bila ada yg komen...adooii, sori yea..)
  8. Tuang 1 bahagian adunan kacang merah tadi dan biarkan keras sikit (*jangan biarkan beku sangat, akak letak sekejap di dalam fridge).
  9. Kemudian tuang pula lapisan cendol lebihkurang 2 bahagian dari lapisan kacang merah tadi. Letakkan di dalam fridge sebentar.
  10. Kemudian lapiskan kembali dengan kacang merah (sukatan yg sama dgn lapisan pertama tadi). Boleh buat beberapa lapisan ikut suka dan kreativiti la yea...Biarkan hilang wap panas dan masukkan ke dalam fridge selama 3 - 4 jam.

Puding ni akak buat sebelum puasa Ramadhan hari tuu...hehehe...sedap betuiii makan tengah cuaca panas. Kebetulan pulak kacang merah mmg favorite akak pun...

jemput tengok....amppuuuuuunn.... ^__^

Tuesday, May 1, 2012

Fruity Jelly

 ASSALAMUALAIKUM.... Apa khabar semua yang sudi menjengah dapur akak ni...harap2 semuanya sihat walafiat... Mohon maaf jua lah kerana dah 3 4 hari x meng"update" sebarang entry... tak tau la kenapa, malas kemain lagik...nak nak baru balik dari outstation, pastu kena pulak menghantar anak dara ke Shah Alam sekejap, tu pun balik hari jerk...tengahmalam ahad baru sampai rumah...Aiman sakan tertidur dalam kete, dengan hujan lebat malam tuh...

Pastu isnin kerja, bz pulak petang ke malam tu melayan Najwa duk wat kek batik untuk shooting bg subject Entrepreneur dia, pastu petang smlm tolong dia wat macarons lak tuk bawak balik ke Arau...2 adunan buat, jenuh laa menunggu nak bakor....adeeeii, sampai tgh malam tadi, x tau la dia tidur kul berapa...maknya dah jam 11.30 mlm terus tingtong...hehehee...Jam 10 pagi tadi dia bertolak balik ke Arau, tp singgah Shah Alam jgk on the way ke Sg. Buluh amik kawan dia tumpang sekali.  Sempat la nyinggah kat Najiha hantarkan kek batik dan macs tu...akak yg kat rumah ni pun kembali la bz....xpun seminggu baru ni lega sikit ada org tolong setel basuh kain, sidai kain, lipat kain, susun kain...bersihkan rumah...eeemmm

Okeh laaa, meh layan resepi lak, panjang tul citer eks... Ni saja buat untuk sejuk-sejukkan tekak di musim panas 2 3 hari sudah.....cuaca panas mcm nak hujan, kadang2 hujan turun, kadang2 x jadi pun....rasa panas semacam kaann... Meh layan resepi Fruity Jelly dari dapur Cuisine Paradise nih..

FRUITY JELLY
Sumber :  Cuisine Paradise
Diujirasa :  Ummi @ Home Sweet Home

Ingredients (A):
1 packet (13g) Agar agar powder
600ml Water (*i used 720 ml)
400ml Fresh milk
170g Sugar
2-3 pcs Pandan leaves, rinse and clean well, tie leaves into knots

Ingredients (B):
1 packet (13g) Agar agar powder
1000ml water (*i used 1100 ml)

170g Sugar
2-3 pcs Pandan leaves, rinse and clean well,tie leaves into knots
Cut some fresh fruits(blueberries, golden kiwi and strawberries)

Method:-
Ingredients (A) 
1. Boil water, sugar and pandan leaves together for 5 minutes, keep stirring constantly at medium heat.

2.Off heat and pour in fresh milk and continue to stir the liquid for another 2 minutes.

3. Discard pandan leaves and pour liquid into serving glass until half full. Leave to set in fridge for about 10 minutes.

Ingredients (B) 
4. Rinse and set aside the cut fruits. (blueberries, diced golden kiwi and strawberries)

5. Boil water, sugar and pandan leaves together for 5 minutes, keep stirring constantly at medium heat.

6. Off heat and continue to stir the liquid for another 2 minutes. Discard pandan leaves.

7. Place fresh fruits into prepared glasses and pour (B) liquid into it.

8. Chill fruity jelly in fridge for few hours before serve.




Sunday, April 22, 2012

Rainbow Marble Pudding (menu ulangan)

Assalamualaikum....

Terima kasih banyak buat kalian yang sudi mencoretkan takziah dan doa atas pemergian tokwan akak baru-baru ini. Hanya Allah Taala jualah yang membalas kebaikan kalian dan segalanya amatlah akak hargai....mohon maaf juga 2 3 hari ni x sempat menjengah blog dan membalas komen-komen....Ini pun baru sampai dari kampung tengahmalam tadi selepas majlis tahlil di masjid 3 malam berturut-turut.

Sebelah siang semalam akak, adik-adik serta kakak ipar bersama-sama memasak nasi tomato (8 kilo beras basmathi) dan setnya ayam masak tomato (8 ekor) dan acar mentah. Siap masak terus ke acara membungkus dan sebelum maghrib telah dibawa ke masjid oleh abah diikuti yang lelaki juga ke masjid. Sebahagian lagi diagihkan kepada jiran-jiran terdekat. Minggu depan barulah majlis tahlil akan diadakan di rumah parent akak, insyaAllah. Tetapi xdalah pun ambik gambar masakan, malasss...

Okehh laaa, sementara tu meh la jamu mata dengan entry tertunda dah seminggu lebih rasanya....maafkan akak sebab setiap kali korang masuk sini, semuanya entry yang dah jadi baja jer....huhuu... Apa nak buat....Sebenarnya puding ni akak buat masa kenduri anak saudara sebelah hubby di Jerantut tempoh hari....akak sedekahkan untuk orang2 yang buat kerja masak-masak pagi tu. Akak buat 2 adunan dari resepi asal.

Dah banyak kali sangat akak buat Rainbow Marble Pudding resepi Maklang nih...suka sangat, sebab mudah dan sedap la dimakan sejuk-sejuk.. x leceh nak dipotong dan dihidangkan...Untuk resepi boleh la click kat Sini yea....

jamu mata je la yeaaa...ya amppuuunn...

Wednesday, April 11, 2012

Kek Coklat Puding Karamel Lagi - Yang Diidam-idam

ASSALAMUALAIKUM....Salam sejahtera...

Mintak maaflah yea...kot ada yang jemu bila tengok entry ulang-tayang jer semenjak dua menjak ni....dah lah tu...dah habis punyer baru tayang...nasib la, apa akak nak buat...masa memang x pernah cukup.... Hari ni pun akak bz ada projek sikit...adeehh, termengah-mengah rasanya.... Mula-mula tu ralit jer tengok siaran pertabalan SPB Yang DiPertuan Agong, pastu kebetulan air paip lak stop tetiba jerk...terus sambung tengok sampai habis majlis sambil mengemas-ngemas sikit...tp xnampak kemas pun rumah...hahahaha....sebab sikit2 je kot, kalau beriya2 baru nampak perbezaan agaknya...ekekekee... Lepas tu, baru la mula masak-masak ^___^

Okeh laaa, meh layan Kek Coklat Puding Karamel lagi eh....sanggup ke lagi tengok...bosan ke...dah buat ke belum..? Hahaa...gasak laaa.. Ni kes adik akak yang mengidam nak makan....so terpaksa rela lah si hakaknya membuat, walaupun kebizian melampau selalu....adeeh sabauu jek laaaa... Puas hati dah dapat makan, baru senyap...kalau x duk tanya bila nak buat, bila nak buat, kadang2 naik fenin tebuan hakaknya...hehehe.. So keknya xlah di potong yea...sebab biar yang mengidam tu potong sendiri nak makan... ^___^

Ni pun gara-gara akak tayang resepi kat Sini la niii.....terus laaa adik akak kasi order....order!!! Ceehhh....hehe

Telangkupkaaaaannn......

Tadaaaaaaaaaa.... ^__^...sila santap..!

Sunday, April 1, 2012

Puding Roti Karamel dan 24 Tahun Bersama Si Dia

ASSALAMUALAIKUM... Salam sejahtera jugak buat semua yang masih sudi berkunjung dan intai-intai resepi di dapur akak yang hampir bersawang tebal ni....xda ke sapa volunteer tolong sapu sawang ni...nnt akak upah puding eh....hehe. Tapi jangan mintak puding ni la yea...dah habis minggu lepas lg ni... Akak bawak balik kampung, pastu gambar2 ni pun semua snap kat kampung laa..menggunakan segala props dan peralatan pinggan mangkuk yang terbatas... Tapi nak bagi tau laaa, mangkuk kilat2 oren tu memang nostalgia....pinggan mangkuk set tu adalah digunakan semasa makan beradab perkahwinan akak dulu....hehehhehe..

Apasaii tiba2 citer bab nostalgia lak ni kan... Ya laaa, sebab hari ni anniversari akak... Alhamdulillah bersyukur masih diberikan kebahgiaan yang mewah sehingga saat ini dan diharap selamanya hingga ke akhir hayat akak dan suami....amiiinn.. Tiada yang lebih membahgiakan, bila hati berdetik bahagia yang semakin mewah dirasakan.... Adalah seseorang itu tidak dapat membahgiakan orang lain jika dia sendiri tidak bahagia... X nak lah akak mencurahkan rasa hati yang berlebihan di sini...cukuplah akak dan suami yang memahaminya...kan.

Dan hari ni jugak terasa lebih bererti dirai bila bertamu ke rumah Hana, seorang blogger femes yang lama tenggelam, pastu sekejap timbul sekarang...harap2 dapat timbul terus selamanya...Seronok jugak dapat bertemu muka buat pertama kali dengan Ros @Jintan Manis dan suami yang kebetulan baru sampai ke Malaysia pagi semalam (Gambar-gambar telah akak upload di Facebook) Banyaklah yang disakat, diusik, dicerita, x menang mulut nak bercakap masing-masing... Terima kasih banyak Hana atas juadah laksa/mihun sarawak yang mantopss...dengan puding roti marble mu yang terkenal, kek lumut dan bingka kraker mu ituuu... X larat nak ngabisnya...Terima kasih jugak buat suami Ros yang sudi bawak balik kuih2 dari jepun...dapatlah akak dan hb merasa, puding kacang merah, puding sakura dan kek lapis jepun...hehe...Lebiiuuu both!!

Apapun jom layan puding yang dah selamat jadi baja dah di kampung minggu lepas ni eh...heheee.. Terima kasih kepada Kak Hanieliza hasil perkongsian dari buku 1 Hari 1 Resepinya.... Cuma akak olah sikit dengan meletak cincangan buah pic ke dalam adunan....hehe. Pastu masa nak posing kat kampung, baru perasan lebihan buah pic nak buat hiasan tertinggal dalam esbok rumah akak...adeeeii

PUDING ROTI KARAMEL
Resepi: Chef Hanieliza (Buku 1 Hari 1 Resepi)
Dicubarasa : Ummi @ Home Sweet Home

Bahan A (Karamel)
  • 1/2 cawan gula
  • 1/2 cawan air
Cara Menyediakan:-
  1. Masakkan gula di dalam kuali tidak lekat hingga kekuningan.
  2. Masukkan air dan kacau hingga gula larut dan mendidih.
  3. Tuangkan ke dalam loyang yang sesuai (*akak guna silicon mold) dan ketepikan.

Bahan B (Puding):
  • 10 keping roti putih (dikoyak2 kecil)
  • 1 tin susu cair (400 ml) *akak guna susu sejat Ideal)
  • 1 cawan air
  • 1 tin air buah pic (ambil airnya)
  • 2 biji telor
  • 1/2 cawan gula halus
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 2 sudu makan tepung kastad (akak guna tepung jagung)
  • Buah pic (untuk hiasan) * akak tertinggal masa balik kampung, so xda hiasan...hehe
Cara Menyediakan:-
  1. Gaul rata semua bahan B di dalam mangkuk besar.
  2. Panaskan kukusan hingga mendidih.
  3. Masukkan bancuhan ke dalam loyang karamel tadi, ratakan. (*akak tambah buah pic cincang dalam bancuhan)
  4. Kukus selama 35 - 40 minit.
  5. Keluarkan dari kukusan, sejukkan dan terbalikkan perlahan-lahan ke dalam pinggan yang sesuai.
  6. Hiaskan dengan buah pic, sedia untuk dihidangkan. (*buah pic tertinggal...so posing kosong je laaa...hehe)
Sedap lagi bila diletak cincangan buah pic dalam puding ni..

Monday, March 5, 2012

Pengat Keledek Dengan Skoteng

ASSALAMUALAIKUM.....Salam rindu...salam sayang...

Apa khabar? Terima kasih kepada yang masih sudi menjengah dapur akak yang dah suam-suam kuku je nih... Mohon maaf x sempat nak blogwalking kepada geng2 masak serta membalas komen-komen terkini tu.... Mood nak update pun bagai ke lautan sepi jer... Bizi menghabiskan masa dengan anak2 dara di minggu terakhir kat rumah sebelum balik ke U masing2 Ahad semalam. Masa yang ada kami santai di rumah baru yang x berapa besar di hujung tanjung sana dengan aktiviti membasuh rumah dan mengecat....seronoknya gelak ketawa sambil berkelah dalam rumah...hahahhaa...

Keadaan rumah baru (*yang ciput dan dah x berapa nak baru tu..hehe) sudah setel pasang grill, wiring, pasang kelengkapan lampu, kipas semua jugak (yang basic je dulu, aircond ke heater pump ke , angkut/pasang masa nak duduk nnt la..). Cuma berhajat nak besarkan dapur tu (masih nak dapatkan beberapa quotation lagi), so x rasa nak pindah lagi la kot... Basuh2 jer dulu. Kat kawasan rumah sedang dalam proses menanam rumput karpet, rhu janda merana (*haha...) dan palma (*ekor musang) je dulu. Bukan apa, setelah penat lelah selama ni duk mencabut, menarah rumput dengan anak2, biar je sebulan naik balik, adeeii....pastu cabut lagi, naik balik...apa ke sudahnya...So kitaorang ambil keputusan upah orang Nursery kerjakan halaman tu setelah mendapat sebutharga yang berbaloi rasanya...Hari ni pergi jenguk budak2 Nursery tu tengah meratakan pasir sesudah membuang segala rumput2 liar. InsyaAllah esok, halaman akan kehijauan la kot...hehee.

Sementara tu, jom lah melayan entry tertunda yang tak seberapa ni....akak betul-betul malas tau nak ambik gambar, edit dan update sekarang ni... Rasanya hati sudah berasa tak apa meninggalkan blog ini untuk 3 4 hari... Apapun akak akan cuba habiskan update yang tertunggak tu jika ada kelapangan yea...Maaflah....

PENGAT KELEDEK DENGAN SKOTENG
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan (anggaran):-
  • 2 biji keledek (sederhana besar) - kupas dan potong kiub kecil, basuh.
  • 1/3 cawan skoteng (click utk gambar skoteng - Sini dan Sini )
  • 1/3 cawan gula melaka
  • 1/3 cawan gula pasir
  • 2 cawan santan pekat
  • 1 helai daun pandan (disimpul)
  • secubit garam
  • air secukupnya (+- 2 1/2 cawan) untuk merebus keledek
Cara Memasak:-
  1. Basuh skoteng dan masukkan ke dalam periuk. Masukkan air lebih kurang 2 cawan dan rebus hingga benar-benar lembut. Tutup api, tapis dan lalukan sekali di bawah air paip, toskan.
  2. Dalam periuk lain, masukkan keledek gula pasir, gula melaka, daun pandan dan air secukupnya. Rebus hingga keledek empuk sedikit (tidak sampai lembut sangat). Air jangan terlalu kering, biarkan paras tenggelam keledek.
  3. Masukkan skoteng yang ditoskan tadi beserta santan dan sedikit garam. Biar mendidih sekejap sambil dikacau-kacau dan kuahnya pekat. Tutup api dan teruskan mengacau sebentar agar santan tidak terasing (berkepala). Sedia untuk dihidang.

Salam sayang dari Home Sweet Home... ^___^

Saturday, December 31, 2011

Puding Jagung Lapis Biskut - Luahan Untuk Setahun

ASSALAMUALAIKUM....SELAMAT TAHUN BARU 2012...

Semoga kita semua dilimpahi rahmat dan diberkati persahabatan di alam maya ini....Tahun 2011 juga semakin menambahkan memori suka dan duka dalam melayari dunia internet penuh misteri ini. Yang baik untuk diri akak dapat di sini, yang buruk untuk akak pun dapat di sini jugak...memang tidak dinafikan. Namun semua itu mematangkan fikiran dan membuatkan akak lebih kenal siapa diri akak dan di mana duduknya akak dan siapa akak di mata orang-orang di luar sana... Apapun yang terbaik adalah dari Dia yang menciptakan kita dan yang naif itu adalah diri kita sendiri.

Semakin lama di alam blogging semakin ramai yang mendekati dan menyukai...x kurang jugak yang menyakitkan dan membenci...itu kita kena terima bila sudah masuk ke alam penuh fantasi.. Seperti pernah diluahkan oleh seorang Sifu GMM pada akak, sebelum ni hari-hari jenguk muka, tegur sapa, bila dah lama....eeemmm...! Kita x tau apa yang terjadi di sebalik screen dan di luar sana. Hanya keikhlasan yang boleh menampakkan rupa dan bayang diri sebenar seseorang insan.

Apapun, prinsip akak berkawan mudah sahaja, biarlah boleh/sanggup/mampu saling memberi dan menerima nasihat/teguran/buah fikiran jika kita ada masalah atau berbuat salah tidak kira tua atau muda, kita bersahabat pun tidaklah sampai nak menyokong membawa rebah, semuanya nampak benar belaka kerana mereka kawan kita, biarpun ada cacatnya walaupun tak salah semua....Sebaiknya kita betulkan keadaan, jangan bila hal dan hak kita, kita pekik marah dan canang-canangkan, tetapi bila hal atau hak orang, kita pandang remeh sahaja. Usaha orang kita hargai biarpun tak sebesar mana. Akak tak pernah meminta sokongan yang sampai merebahkan dan yang salah pun kena dianggukkan oleh kalian...itu salah...not me!

Okeh cukuplah ayat-ayat cinta di penghujung tahun....setahun sekali jek nak cakap panjang dan luah perasaan kan...lepas ni terpulang kepada diri kita menilai apa yang baik kita ambil pendekatan, yang buruk kita jadikan tauladan. Ada beza antara kawan, sahabat dan teman sejati. Berkawan dulu baru dapat sahabat, mengenal sahabat dulu baru dapat teman...yang penting sejati..! Semoga keikhlasan bersahabat tiada akhirnya. Salam sayang dari Home Sweet Home... Jom layan puding dulu...Nak menghabiskan entry-entry tertunda jek sehari dua ni...lepas tu mungkin akak akan berehat lama jugak laaaa....muaaahhh!

Puding sedap dari koleksi Buku 1 Hari 1 Resepi oleh Chef Hanieliza cayanggg...yang semakin bz bertemankan cucu kesayangan....mulalah kerja x keruan ya k.Liza..hehehe... Puding ni mmg sedap sangat digandingkan dengan biskut cheese jenama Ritz tuh...mmg agak lembik, tp mantopss!! Maaf k.liza sebab kat gambar tu tertepek lapis cracker lak...lupa nak intai kat buku...hehee...MEMANG BESTTTT DENGAN RASA MASIN-MASIN BISKUT KEJU tu...

PUDING JAGUNG LAPIS BISKUT
Resepi: Buku 1 Hari 1 Resepi Chef Hanieliza
Dicuba Rasa : Ummi @ Home Sweet Home

Bahan A:-
  • 1 1/2 cawan jagung krim (dalam tin)
  • 1 tin susu sejat (400 ml)
  • 1 cawan air
  • 1 cawan gula (akak letak 3/4 cawan je)
  • 2 sudu makan tepung jagung
  • 2 sudu makan tepung kastad
  • 2 sudu makan marjerin (akak letak mentega)
Bahan B:-
  • Biskut keju tawar secukupnya (akak guna jenama Ritz)
  • Buah-buahan koktel dalam tin
Cara Membuat:-
  1. Masukkan kesemua bahan A ke dalam periuk dan kacau rata.
  2. Masak di atas api perlahan sehingga kelihatan pekat.
  3. Masukkan margerin/mentega dan kacau lagi sehingga kelihatan berkilat. Tutup api.
  4. Bahagikan adunan (akak bahagi kepada 3 bahagian), sendukkan 1 bahagian ke dalam loyang dan ratakan.
  5. Susun biskut keju di atas adunan puding dan ulangi melapis dengan adunan puding hingga siap. (akak buat 3 lapisan puding dan 2 lapisan biskut). Bahagian atas diakhiri dengan bahagian puding.
  6. Sejukkan dan hiaskan dengan buah-buahan koktel. Sedia untuk dihidangkan.

Wednesday, November 23, 2011

Puding Lemak Cendol

ASSALAMUALAIKUM....

Malam ni just sempat nak share satu resepi puding yang sempoi tapi enak sekali....akak buat wiken baru ni, tapi biasalah baru sempat nak share...so no order please...hehehee. Puding ni memang sedap dan sesuai untuk mereka yang bercitarasa or tekak kampung gitu.... Tapi kalau nak pikat mak mertua pun boleh kot (*pinjam kata-kata CMG kat entry ni)...Tapi tu lah bak kata Mat, kalau mak mertua tekak 5 star x jamin la yea...hehehhee....pandai2 jek ko Mat eh...

Okayy xyah lengah meh akak share, resepi asal oleh bonda Yatie, waaah terasa ayu jek makan sebab Yatie ni pun ayu manja gitu kaan.... Yatie ni bukan bodek, tp hakikat eh... Thanks ya share resepi mudah dan memenuhi citarasa tekak kampung akak... Izinkan akak share sini pulak eh..muaaahhh!



PUDING LEMAK CENDOL

Sumber : Yatie @ Sinar Kehidupanku
Dicuba Rasa: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan-Bahan
  • 1 cwn tepung jagung
  • 1 1/2 cwn gula pasir (akak guna 1 1/4 cawan jek)
  • 4 1/2 cwn santan (sederhana pekat)
  • 2 helai daun pandan
  • 500 gm cendol (tapiskan) (*akak ada 350 gm aje)

Cara-cara
  1. Bancuh 1 cwn tepung jagung bersama santan dan tapiskan.
  2. Masak adunan tadi dgn api sederhana. (*akak masak biar pekat sikit)
  3. Masukkan gula pasir dan kacau hingga sebati. (*akak kacau hingga adunan pekat dan berkilat). Adunan hendaklah sentiasa di kacau. (dalam 20 minit)
  4. Masukkan cendol yg ditapis. Gaul sebati selama 5 minit.
  5. Angkat dan tuang di loyang. Biarkan sejuk dalam 2 jam.
  6. Setelah sejuk bolehlah dipotong. (*akak gunakan acuan kecil2...kalau letak dalam loyang lagi cantik, nampak potongan cendol macam gambar Yatie tu eh)

Friday, November 11, 2011

Dragon Fruit Pudding

ASSALAMUALAIKUM.....

Harap semuanya sihat kekenyangan la yea...xkan x makan tengahari lagi kan...akak balik td hanya gorengkan mee lidi jek tuk anak-anak...rencah pun pakai daging jek laaa...banyak gak bawak balik daging korban kat kampung baru ni selepas diagih-agihkan... Esok akan bermula episod mendendeng daging untuk anak-anak dara tu ha, nak bawak balik ke kolej memasing lak pagi ahad nanti. Renyah sikit la kan..tp berbaloi wat daging dendeng nih...hehee.. Eh apasai citer daging lak, ni kan entry puding...adeeeeiii....Jom jom layan puding dulu la eh...entry basi yg baru nak ditayangkan...hehee.

Kebetulan ada sebiji lagi buah naga pepel hari tu....lepas wat dragon fruit jelly, kita layan dragon fruit pudding laks...hehee. Olahan resepi dari resepi puding buah pic Chef Hanieliza yang akak jadikan puding laici hari tu...


So, akak tampal resepi dengan olahan yang telah dibuat sikit eh....saja2 nak menghabiskan buah naga tu...apapun, mmg best...wat lembik2 sikit... ^___^

DRAGON FRUIT PUDDING
Resepi Asal : Chef Hanieliza dari Buku Senangnya Memasak Puding
Sumber dan Olahan Dari : Puding Buah Pic/Laici

Bahan:-
  • 10 gram serbuk agar-agar
  • 4 cawan air- * akak letak 5 cawan (nak yg puding yg lembut sikit)
  • 1 cawan gula (akak letak 3/4 cawan je, buah naga dah manis)
  • 1 tin susu cair (400 ml)
  • 2 tin buah pic (dipotong dadu) - *akak tukar 1 biji buah naga ungu - dipotong kecil
  • baki potongan buah naga - untuk hiasan jika suka
# - Akak hiris buah naga setebal 1 inci dan tekankan straw saiz besar untuk dptkan bentuk potongan seperti dalam puding dan hiasan di atas.

Cara Membuat:-
  1. Masukkan serbuk agar-agar, gula dan air ke dalam periuk dan masakkan sehingga mendidih. Tutupkan api.
  2. Masukkan susu cair dan potongan buah pic/laici. Kacau rata.
  3. Tuangkan ke dalam loyang yang telah dibasahkan dengan air terlebih dahulu.
  4. Sejukkan di dalam peti.
# - Akak letakkan buah naga setelah api ditutup dan tuangkan puding ke dalam acuan/loyang, biarkan lebih kurang 3 - 5 minit agar hilang wap panas, baru akak masukkan potongan buah naga untuk mengelakkan warna buah naga keluar dan akan mengubahkan warna putih puding terlalu banyak.



Tuesday, November 1, 2011

Dragon Fruit Jelly

ASSALAMUALAIKUM....Salam sejahtera...

Waaah dah makan nasi semua eks...mesti tersandar kekenyangan...akak x makan pun...mmg jarang sangat2 ambil nasi tengahari hari bekerja....takut ngantuksss kat ofis...hehe..balik rumah tadi makan kuih2 or buah2 jek....balik petang kang baru mengeletar badan makan nasi....so makan awal, penghadaman bagus bila nak tidor kan... tp hb n anak2 biasa makan malam laaa...masa diaorg makan tu, akak tengok jek la eh...hehehe..eh, kita teman2 manja je la...wakakkakaaa

Kalau rasa nak makan dessert, meh layan jelly buah naga nih. Selalu tengok orang buat jelly limau jek kan, meh cuba yang ni laks....tp entry tertunda dah ni, jgn mintak eh..hahahaa... Buah ni akak dapat (*eh beli laaa...) masa otw balik dr rumah mak hari tu, singgah kat R&R Temerloh, kebetulan ada, weeeyy mahalnya, sekilo RM10...ya laaa, bukan musim dia kan... pastu baru ni lalu nak cari lgk...dah xda, xda bekalan kata adik2 yg jual tu.... Makan mcm gitu jek mmg sedap...tp ni saja laaa nak try2 menjelly....hehee... Layaaannnn, thanks to Tin Tin @ Cookingcrave....Xyah translate la eh...ayat senang2 jek tuh...hehe

DRAGON FRUIT JELLY
Original Recipe: Tin Tin @ Cookingcrave
Tested by : Ummi @ Home Sweet Home

Ingredients
:
  • 30 gram jelly strips (agar-agar )
  • 200 gram sugar (can be easily reduce to 180 gram)
  • 1 litre water
  • 1 large dragon fruit - skinned & blended
  • 3 pandan leaves - knotted

Method:

  1. Wash and soak the jelly strips for 10 minutes or more. Bring water to boil.
  2. Add jelly strips, knotted pandan leaves and cook till it is fully dissolved.
  3. Add in sugar and cook till it is completely dissolved, turn off heat. Discharged pandan leaves.
  4. Stir in blended dragon fruit puree into the jelly mixture.
  5. Pour the mixture onto the jelly mould or 2 inch tray.
  6. Allow to cool down before chill it in the fridge.
Note: *If you prefer to have bites of the dragon fruit in jelly. Don't blend the dragon fruit instead cut them in 1cm cubes and drop it in the cooked jelly. Reduce the sugar if the dragon fruit are sweet and vice versa. This jelly makes a good after dinner dessert.


Akak letakkan kulit buah ni atas mug, then baru tuangkan jelly ni...janganlah tuang tengah panas-panas sangat, biar dulu 2 3 minit....baru tuang...xpun layu sangat kulit buah tu, x cantik...maklum kulit buah naga ni kan x macam kulit limau..

memang nampak sebijiiiikkk cam buah naga original kan....hehehe