Thursday, May 19, 2011

Kuih Ketayap Polkadot Warna Warni

Assalamualaikum......dah bersantap ke semua? Ada yang santai2 la tu kan...akak ni sambil-sambil kudap muffin sebenarnya tadi, balik kerja terus buat, makan suam2...x makan nasi dah la malam ni... Ntah nape, teringin nak makan muffin...hehee.. Sebelum tu jom la cuci mata dengan kuih dadar ni dulu....entry tertunda okaayyy..hahaa..biasalah akak kan... Ada masa nak masak, xda masa lak nak terus letak entry... Maaf la akak eh, jangan mareee.. Kalau mareee nnt akak merajuk laaa...xnak dah buat tayangan amal kat u all...hehehee...

Ni akak buat petang selasa kelmarin sebenarnya, baru sempat nak update....Ntah la, teringin pulak nak makan kuih dadar, tapi bukan mengidam okaayyy......Kebetulan jalan2 kat dapur CT tu nampak dia buat dadar dot dot nih.... tp CT dot dot satu kaler.... akak rajin2 buat kaler maler....gasaaakkk...hehehehhe...tp cantik kan..kan..suka tengok... Anak2 sedara kebetulan datang, tinggal 6 ketuii jek...diaorg makan x tinggal dahpun tuk ummi diaorg tuh...adeeiii, gelojoh eks..hahaha... Okayy jom layannn..Resepi asal oleh Kak Wan...thanks to both!


KUIH KETAYAP POLKADOT WARNA WARNI
Resepi: Kak Wan
Sumber: CT Delima
Diolah tambah : Ummi @ Home Sweet Home

Bahan A
  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 biji telur (*akak letak 1 biji je)
  • 2 helai daun pandan
  • 1 1/2 cawan susu cair atau santan (*guna santan)
  • 1 sudu teh garam
  • pewarna hijau
  • 1 sudu besar majerin dicairkan (*akak x letak)
  • sedikit minyak utk disapu pada kuali
Inti (*akak buat inti citarasa akak sendiri - hampir sama jek dgn kak Wan punya)
  • 1/2 biji kelapa parut putih
  • 3/4 cawan gula merah (*akak guna 1/4 cawan gula melaka yg dihancurkan, 1/4 cawan gula merah)
  • sedikit air (*akak x letakpun)
  • 1 helai daun pandan
  • 1 sudu besar tepung pulut/jagung (akak letak tepung jagung)
Cara-cara :
  1. Untuk INTI: Masukkan kelapa parut,air dan gula merah tadi serta sehelai daun pandan.
  2. Masak hingga pekat dan taburkan sedikit tepung untuk kentalkan intinya. Kacau sehingga sebati sehingga inti kelapa tadi bercampur dengan gula merah. Inti akan menjadi warna keperangan. Angkat. Buang daun pandan tadi.
  3. Untuk DADAR : Satukan semua bahan A dan kisar dengan blender hingga halus dan tidak berketul. Tapis. (*akak asingkan sedikit adunan, campur sikit tepung lg biar pekat, kacau sebati dan letak masing2 dgn kaler biru dan merah. ,masukkan ke dalam piping beg dan gunting kecil muncung beg)
  4. Panaskan kuali, leser dengan sedikit minyak dan sendukkan 1/2 senduk adunan tadi dan layangkan kuali agar adunan tadi bulat. (*kemudian akak cepat2 dot-dotkan atas adunan dengan kaler biru dan merah)
  5. Biarkan masak sehingga 2-3 minit, angkat jangan terlalu lama. (*akak angkat dan terbalikkan bahagian polkadot ke bawah.)
  6. Terus letakkan inti dan gulung. (Cara gulung; lipat kedua dua tepi sedikit dan gulung melentang). Ulangi sehingga adunan tadi habis.


52 comments:

safiyyah osman said...

sedapnya akak.......................

deAnza-wAnda said...

wah... serius cute gilerrr...

Yatie said...

uwaaaa..menariklah kuih ketayap polka dot ni....ceria je....

Sunah Mohammad said...

comelnyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee! sayang nak makan!!!

Diana @ Melley Mey said...

cutee n sgt cantik kuih tu akak... rajin sungguh akak ku sorg nie... cantik3x!!!

NaDia CoMaNeCi said...

aloloh comelnye ketayap akak nie..harus cuba buat nie..tenkiu for d idea kak nor..

NaDia CoMaNeCi said...

eh silap kak ummi..td terjeling blog kak nor tu yg silap taip..ampunnn!!!

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

warna dan dot dot tu boleh menarik minat budak budak ni...boleh di cuba

Yani said...

cantiknya kak ummi... mmg trend polkadot sekarang ni.. macam2 kuih dipolkadotkan... kreatif2x. err roti polkadot dah ada org buat ke?... ehehe

noorsafone said...

Cantik...menarik..lepas ni apa2 kuih pun semua akan di dot2kan..haha apa2 pun,memang cantik...

Yan said...

YA ALLAH..tak terpikir dek benak saya nak buat dadar polka dot ni kak..hee..cantikk sangat..

tp cam ne nak buat dot2 tu. pakai acuan apa?

~PENCHENTA~ said...

Kretip! Cayalah! :)

julia said...

eeeiii...cantik nyer kuih ketayap k.ummi,kretip tol akk

iMBobo said...

nak sikit hehe

Naz said...

Assallamualaikum kak Ummi..
Cantik dan ciut miut jer.. Kreatif.. Tetiba teringat baju raya lom tempah lagi sbb mcm corak kain pasang lah pulak..Tomeiiii...

Juwita Jamaludin said...

Cantiknya kak.. Suka tgk...

Uncle Lee said...

Hello Ummi, I have never seen a polka dot kuih before.
Wow! Looks really cute....
I think it must have taken you some time to dots the kuih.
Saya tengok your these kuihs....I have always loved these....agak2 lapan pieces will be fine with me.
Ada lagi? Ha ha.
Have a nice day.
Lee.

norlie said...

terlalu rajiiiiiiiiiiin!

Mas said...

wahhhhh...cannntiikkknya ketayap tu....
rajinn betoi akak sorang ni....

izahdaut said...

waaaaaaa... cantiknya polkadot...
rajin tul kak ummi ni.

CT Delima said...

As'salam kak ummi

kompom datang ni dah habis punya kan... hahaha. dah berderet2 yang datang semunya dapat merasa inti jer kot... hahaha. okeylah tu dapat rasa inti, ct dapat angin keluar asap jer.. hehehe.

cun sehhhh..banyak kaler meriah bila tengok. rajin sungguh kak ummi ni..cayanggggg !

geez said...

eh akak, tak sangka kuih ketayap pun ade polkadot gak. Inovatif tol la! Comfirm anak2 suka nih....

Sally said...

kiut miut betul..memang menarik perhatian sgt2

Fitri Senin said...

akak..sangat cantik..sangat kreatif..nampak pun sedap..comel giller...

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

cantiknya kaka....
tak sampai hati nak makan.

wana yusuf said...

cantikkk...

Ina said...

Rajinnya...cantik ,kreatif ...

kzai said...

waaaaaa....cantiknye dadar polka dot ummi..sayang nk mkn...

MamaFaMi said...

Dalam pada sibuk bekerja, petang-petang sempat lagi buat ketayap polka dots... Agaknya kalau Ummi ni tak kerja macam mama ni, habis semua makanan pun Ummi dot dot kan.. ye la, ada lebih masa kannn.. hehehe... apa-apa pun, sangat comel. I like!

KatekateKite said...

comel! macam nak buat hiasan kat blog! =D

~~DAPUR KECIL KU~~ said...

kak ummi sy yg kureng dgn kueh ni klu tengok rupa dah cantik macam ni pun terliur kak.hai bila lah sy blh buat kueh jd cantik2 yer asyik duk berkejar aje dgn budak2 tu klu nak wat kueh

sihzmah said...

wah canteknya kueh ketayap akak...sungguh creatif..

Biey said...

menarik nyer kuih ketayap ni....tertarik tuk mencuba ni

CT NoArIzAh ArIs said...

Kak cantik dot dot tu...byk lak kuih muih lama yg dh ada dot dot skrg yea!!

Zana~Sweet Rose said...

salam kak ummi...nakkk!!!! cantiklah!dot..dot..dot...2
nampak sedap.

Zana~Sweet Rose said...

salam kak ummi...nakkk!!!! cantiklah!dot..dot..dot...2
nampak sedap.

azila said...

k.ummi, ni ketayap ker?mcm wrapping paper pon ader..perfectttt..lawa sesangat. Tahniah..

Ummi said...

Saffiyah -
Sedap mcm ketayap je laa..cuma aura nak makan jek lebih bila wat camtu kot..hehe

deAnza -
Hehehe...ala2 cute giler tu camne eh..hehe

Yatie -
Aah makanan kena ceria eh..baru selera nak makan wpun kureng nak makan kuih ni sblm ni..

Sunah -
Comel mcm Sunah la akak rasa..hahaha

Diana -
X tau terjadi cantik la eh..xda la rajin sgt pun..kadang2 jek..hehe

Nadia -
Heheh..sampai sasul2 Nadia nih..cuba la buat, nnt antar sini sikit eh..

Nazrah -
Betul tu..warna2 camni, mmg budak mesti nak mkn bila tgk..mcm anak2 sedara akak tuh..! hehe

Yani -
Haha..akak x tau la pulak kot dah trend skrg eh..akak bantai buat jek... Bab roti or kek polkadot, Yani la buat dulu..hehe

Norsafone -
Hahaha..amboii xkan cekodok pun nak kena dot dot...wahahaha

Yan -
Akak pun idea dtg spontan jek nak wat dot2 byk kaler gitu... Tu ada akak terangkan cara2 tu Yan..try laa...

Pechenta -
Tq...xdalah kretip mana pun..hehe

Ummi said...

Julia -
Hahha..bunyi eee tu mcm ngeriss jek Julia..haha, kretip main2 jek tuh..

iMbobo -
Weeeeee..dah licin laaa...

Naz -
Wkmsalam..hahah..tu dia..baju raya pun corak polkadot ke..hehe..lgsir sekali kee..

Juwita -
Tqqqq Ita..tengok je ke..xnak buat..

Uncle Lee -
Hi Lee...waaaahh, never seen eh? Now you can see a polkadot painting on my kuih..hahahaa.. I didn't take much time to dot dot that kuih,as easy as 1 2 3..hehe. So sorry Lee, it has finished in just a second...hehe.. But I'll make sure I make it again if requested by you, no worries okay..hehe - May you have a wonderful day Lee!

Norlie -
Time kasih Norlie...ya ke? Errk!

Mas -
Time kasih Mas, kebetulan terajin la tuuu..hehe

Izah -
Jom kita dot dot kat kuih lain lak Izah..hehe, rajin ada masa2 gak Izah..

CT Delima -
Aah la CT, confirmed dah habis..hahaha..xpun x tayang sini lgk, takut CT makan habis...hahaa.. Rajin pun tgk masa gak CT, kalau cukup masa...bolee laa..hehe

Geez -
Hahaha...mmg xda kuih ketayap polkadot..tp baru akak wujudkan kat dunia masakan ni ha..hahahaha, aah budak2 gerenti teruja nak makan bila tgk camni..try la Geez..

Sally -
Tq....cute mute tu mcm budak gegirl jek Sally..haha

Fitri Senin -
Hahahha..tqqqq Fitri..cuma jgn sampai giler lak tgk tuuu..hehe

Naimatul -
Hahhahaha...kena sampai hati gak makan..xpun basi nnt..

Ummi said...

Wana -
Ya ke Wana..hahaha..tqqq...

Ina -
Tqqq..tp rajin ikut ada masa gak Ina..tu kretip tiba2 jek dtg idea..hehe

K.Zai -
Alahaaiii time kasih K.Zai..tp kena makan gak..nnt org lain sambar masuk molot kalau asyik tenung jek..hehe

MamaFaMi -
Kebetulan punya masa lebih, masak malam tu sempoi2 jek Ma, sbb penat mendot dot..hahahaa...Kalau Ummi x keja, piyuk belanga, sudip semua kena dot dot eh..hehe, Thanks Ma..luv u...muaaahhh!!

KatekateKita -
Waaaah wat hiasan eh..aah kan..cantik gak..hehe

Dapur Kecilku -
Alahaaii kalau ada anak2 kecil mmg la..kena curi2 nak wat kuih2 camni kan..xpun tggu time depa tido la ek..

Sihzmah -
Time kasih...cantik tp senang jek nak buat..

Biey -
Silakan la Biey...mcm kuih ketayap biasa2 jeekk..

CT NoArizah -
Thanks...ya ke kuih skrg byk dot2..akak pun x tau..hehe..

Zana-Sweet Rose -
Wkmsalam..dah licin Zana, kena buat laa..hehe

Azila -
Hahahhaa...keji tau Zila, ada mcm wrapping paper ke...aah kan..sekali pandang..akak baru perasan..tajam tul mata Zila..hahaha..gasak je la Zila..

Intan Khairy said...

k ummi memang yg terbaek..

anymz said...

adeh.terlewat hari ni ummi..nyamfah dgn tenet yg lemau ni.nak tggu komen ni kuar pun kena tggu dekat2 5 min..

ni ketayap ni mesti dah jadi baja kan?.lawo arrr ummi..leh tempah untuk minum ptg esok...nak tukar dgn laksa swak pun takleh..semua dah jd baja..kekeke

Ummi said...

Intan -
Thanksss...hehehe, xda apa la sgt puuunn..

Anymz -
Mmg betuiii pun Anim..dah jadi baja ntah ke mana pun..hahaha.. Xpa bg ummi laksa tuh...ummi tukar dgn cekodok eh..

sweetazezah said...

salam..waaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhh....kaler-maler lagi tuuuuuuuu..bak le sebatang dua!orang klia kebulor ni kak ummi weh...

Ummi said...

Sweetazezah -
Wkmsalaaaaaaaaaaaamm...mauahahaha..sian Azezah...dah jadi baja laaaa...aiseeyyy...

Mat Gebu said...

Lawa pulak ketayap demam campak nihh..kenan lahh..

Ummi said...

Mat Gebu -
Huh...keji...akak campak ko kang baru tau...wakakkaka..

nanalia said...

waaaa kak ummi manyak cantik la kuih ni sayang mau makan looo,,,,,kak umi nak tau tak ada sorg pakcik kat pejabt saya dia pggil kuih ni kuih takut bini,,, huhu....ada kisahnyer tp pnjg takut x ckup space nak cerita,,

Ummi said...

Nanalia -
Hehe...kalau perut lapor xleh sayang2 dah..ngap jek...Waaaahh kuih takut bini eh...hahahaa...sabauu je la... Kuih takut suami camne lak Nana..adeeehh.. Xpa kalau nak kirim kisah kuih ni leh email akak...kalau menarik akak letak en3 eh..okay? hehe..macam2 Nana ni..

fantagiro comel said...

betul cakap kak ummi tu kalau dah lapor memg x leh syg2 kena ngap jer tp x per kta syg simpan dlm gambor.... wink....wakkaka... kueh takut suami x jumpa lg kena gali lu....bru jumpa kot hehr....

Norzie hany said...

As salam.
Kreatifnya,kuih ketayap mmg feveret saya...terliur sudah.

ItaComey said...

yes!yes! saya dh try buat juga..tapi hasil saya x cntik cam ummi buat...huhu