Tuesday, May 24, 2011

Ketam Cili Padi Kasturi

Assalamualaikum..... jom makan ketam..hehee... Ni hb beli ketam masa outstation ke Rompin kelmarin...so semalam masak laaa ketam nih.... Kat rumah akak, kalau masak pedas2 berapi macam ni mmg laku laa...maklum sume tekak dah dewasa daaahhh...hehe.. Kalau ada anak kecik susah sikit la kan...

Memang banyak gak ketam hb beli....2 kali ganda bekas yang akak tayang nih...puashati makan...hehe.. Ntah berapa ekor sorang makan...tp ya laaa..ketamnya taklah jenis besar sgt sekarang ni..memang kecik2 jek laa...

Okay lah, malas nak bebel panjang...xda mood sangat nih......mcm x best jek skrg ni....huhuu...Meh tengok resepi sempoi akak ni...




KETAM CILI PADI KASTURI
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 10 - 12 ekor ketam sederhana besar - cuci bersih dan kerat dua
  • 3 biji limau kasturi - perah jusnya
  • 3 batang serai - diketuk
  • sedikit gula
  • garam secukup rasa
  • 1/4 cawan minyak masak
Bahan Kisar:-
  • 14 tangkai cili padi/cili thai
  • 2 - 3 tangkai cili merah
  • 6 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 inci halia
  • 2 inci kunyit hidup
Cara Memasak:-
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar dengan api perlahan hingga pecah minyak.
  2. Masukkan serai, garam dan gula secukup rasa. Kacau sebentar.
  3. Masukkan ketam dan gaul rata hingga bersalut. Tutup kuali sebentar.
  4. Masak ketam hingga benar masak dan bahan bersalut pekat dengan ketam.
  5. Akhir sekali masukkan perahan jus limau kasturi dan kacau rata sebentar. Seimbangkan rasa dan tutup api.

23 comments:

Sunah Mohammad said...

perghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!

kalo saya, gerenti takleh telan!!! sebab pedas melampau! ahahah~

Zaliedana said...

Assalam kak ummi,uwaaa feberet nih..Sedap nmpak kak..Ketam tuh nmpk isi padat jer kak,org kata nak beli ketam tggu tgh bln melayu baru isi bnyak,tapi xtaulah betoi ke x..Ala nape lak xbest n xda mood kak ummi..Suke baca kak ummi berceloteh,hehe..

Penyu Lawa said...

ngences!!!

abanglong said...

salam kak

first time singgah

dari ofis nih...

sungguh menggoda blog akak nih. hahaha
dah la tengah kelaparan :)

good work !!

hazila said...

Kak Ummi,
best makan ketam. Fav saya dan suami. Every week mesti beli.

Juwita Jamaludin said...

Mengodanya ketam akak ni.. Memang ada anak2 kecik tak leh masak pedas2...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedapnyer ketammmmmmzzzzz!!!
betul kata kak ummi tu.. kalau tekak dewasa mmglah sedap pedas2 gini.. tp kalau ada tekak bebudak mcm kat rumah sy tu... terpaksalah masak tumis2 air jekk.. hehehe.. takpelah kak.. tunggu derang besar barulah masak menu pedas2 sokmo.. hehe..
teringat dulu masa gi penyabong (tidor sana) beli ketam yg nelayan baru naik dr memukat.. murah gilozz.. sekg = RM5 jer.. waduh2... sgt bestt ketam freshh lagi.. kitorang masak2 kat pantai je sbb kami camping kat sana.. siap bwk dapur gas lagi.. hehe..

bersama kak Es said...

kak ummiiiii...mau siap sekotak tisu!! meleleh air hidung ni...kompom!

ijayuji said...

Salam kak ummi!!! encik crab ada lagi tak?? byk tuuu 15 ekor! kalau isi penoh mmg kenyang tak kenyang isi kenyang main korek2 isi dlm sepit jerr hihihi...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
wah sedaaaap tu akak... ketam masak mcm nie mmg best kan akak.. pasti sedap tuu.. terliur tgk..

Kjee said...

makan crab ni tak boleh dengan nasi. kena ratah jer sebab kalau tak concentrate, rugi. kjee kalau masak ketam mmg tak layan dah nasi or lauk lain. dari kecik lagi. hehehe

nuwairani ismail said...

salam ziarah kak ummi.baru terjumpa blog kak ummi.

sy suke sgt makan ketam.lebih2 lg duk kt sabah ni harga ketam teramatlah murah RM3-5 sekilo je.tp nk makannya tu siap dengan lesung2nya sekali.

Nieza said...

assalam kak Ummi, sedapnya ketam...nieza suka sgt....kalau dapat memang tak nampak nasi dah...suka ratah gitu jer ni....hehe

cik cek said...

Lama dah tak masak ketam....masak cam gini mesti sedap ni...emmmm...sedapnya....

Anonymous said...

Anda tidak cukup masa untuk memasak? Buku resepi ini bakal memudahkan anda merancang dan menyediakan makanan untuk anda sekeluarga. Kembalikan kemesraan bersama keluarga di meja makan dengan hidangan yang cepat tetapi enak!!!. http://adikbijak.com/promo.pl?BR00050&TB0085
Harga Pasaran : RM35.00

Mas said...

ketamm rompin memang best kan kak ummi...
gerenti berpeluh makan ketam tu..
sedappnya tengok...

'idun sa'idun said...

Kak Ummi syg.. sedapnya ketam tu.. Mcm mana nak makan ketam ye? Nak kena ketuk2 dulu ke shellnya sblom mkn? Nak ketuk dgn apa? Saya ni tau mkn crab stick je.. hehehehe

Ayu said...

assalam kak ummi,
waduh2 ..sedap nya ketam ni..hari tu baru masak ketam tapi masak taucu aje..lain kali boleh cuba yang ni..

ijan said...

Syoknye makan ketam tu kak Ummi... ketam ni orang kecik tak boleh makan. kena makan crabmeat jer. hehehe.... takpun crab balls :D

Nina Suria said...

waaaaaa syedapnye ketam ko ummi, terkecur la kakmOn. Nampak gayanya kenala tangkap ketam petang nie..

batu belah batu batangkop.. tangkop la ummi guna kulit ketam :p

mmmwaaaah, jangan mare aaarrr.. nanti kakmOn jual *peluk umi sampei pink*

Muhamad Luqman Hakim Mahmud said...

ketam my faberet...!!meleleh!

Ummi said...

Sunah -
Hahahaha...Sunah mmg kategori budak kecik lgk...x kawin lg kann..kan..

Zaliedana -
Wkmsalam...aah kata org la...tunggu bulan jatuh ke riba jek org x kata...nnt ketam sepit...haahahaa

Penyu Lawa -
Hahahhaa...mama...ngences eh..sorrriiiiii..hehe

Abanglong -
Wkmsalam abglong, salam kenal...waaah duk ofis jgn pndang makanan...tu la pasal..hehee..

Hazila -
Aah tauuu...Hazila n hb suka ketam...tu diaa..every week makan eh...hehe

Juwita -
Hehehe, xpa Ita kalau dah teringin sgt masakan ni, leh kurangkan pedas tuk dia...masak asing laa..hehe

MaDiHa -
Aah Ratna, akak pun byk ratah dr makan nasi...x puas kalau suap nasi smbil kopek kulit ketam..x reti nak makan..hehee... Tp kalau rebus or masak air jek x laku kat rumah akak nih...tekak org tua2 belaka...pedas menyengat baru licin..hehe

Kak Es -
Hahahha..betul tu...mmg kena sedia tisu...

Ijayuji -
Wkmsalam Ika...hahaha 15 ekor pun kecik2 jek Ika...kat rumah 6 org dewasa...mana cukup..hehe

Diana -
Wkmsalam Diana...aah ketam msak camni kat rumah akak, mmg cepat licin..sedap ke x ntaahh..hehe

Kak Jee -
Betul betul betuiiii k.jee...ratah lg sedap...baru puas kan..nasi makan kemudian laaa..haha

Nuwairani -
Wkmsalam dan salam kenal...thanks ya sudi singgah dan tinggal komen...hehee..mmg kat Sabah senang dapat kan...bestnya...akak penah pergi sana thn 2006..diaorg bawak rombongan ofis akak ke Anjung Ketam tuh...waaaah makan x igt donia...hehe

Ummi said...

Nieza -
Wkmsalam...aah kan..ratah jek best eh..

Cik Cek -
Kat rumah akak mmg laku lah masak camni..hehe

Mas -
Betul tu...ketam n udang Rompin mmg best..hehe..Mas biasa pergi Rompin eh..

Idun -
Hahahha..boleh jek ketuk2 dulu sblm masak...senang nak keluarkan isi..hehe

Ayu -
Wkmsalam Ayu sayang...waaah best gak ketam taucu eh..nnt akak try pulak..hehe

Ijan -
Hahhaha..kelakor Ijan..ya la bg mikael crab ball je la eh..hehe

Nina Suria -
KakmOoooooonnn....weeey nak peluk smpai pink eh..meh sini...kta tgk sapa yg pink ke merah ke..hahaha...muaaaahhh...ada bau ketam x? hehehe..

Muhammad Luqman -
Tu la kan..sume suka ketam..hehe