Wednesday, May 11, 2011

Dalca Daging Tetel, Nasi Mandhi dan Setnya

Assalamualaikum....hari semalam dan hari ni terasa sungguh letih akak nih...kerja urgent duk menyiapkan kad-kad undangan untuk acara ofis yang akan berlangsung di Pulau Tioman pada hari Sabtu nih...Hb kita pun kena masuk Pulau Tioman dah jumaat nih, huhuuu...Citer siapkan kad tu, adeei nak patah pinggang rasanya.... Kebetulan hari ni ada Pasar Malam kat area rumah ni...sejengkal je bak kata org, so akak kerah sume pi cari makanan sendiri2 la tuk malam ni..x larat betuiiii laa nak hadap dapur daahh.....

So akak up dulu la entry tertangguh nih...dah habis dah...nasi dan lauk hidangan untuk Hana hari tu la...basi la sudaaaaa...hehee...layan je laaaahhh...Nasi Mandhi tu dah penah buat....akak letak resepi Dalca Daging Tetel atau sesetengah orang panggil Tetelan ..ceduk dr dapur adinda Mat Gebu...hehe, bessttt! Tapi kalau silap makan, mmg tertelan sekerat tekak, tak nafas youuuuu...hehee..Thanks Mat, akak copy-paste sini eh....Panjang berjela resepinya..hahahhaa



DALCA DAGING TETEL @ TETELAN
Resepi: Mat Gebu

BAHAN-BAHANNYA :-)

  • 500 g tetelan
  • 3 biji kentang, kupas, belah 8 setiap biji, rendam
  • 1 biji terung bulat, kupas dan dadu besar2
  • 10 tangkai kacang panjang, kerat2 sepanjang 2 inci
  • 2 bijj tomato, dibelah 4 setiap biji
  • 1 batang lobak merah, kupas dan potong berbaji
  • 1 cawan kacang dhal, cuci dan rebus hingga empuk, asingkan air rebusannya
  • 2 biji cili hijau, belah 2 setiap biji
  • 2 biji cili merah, belah 2 setiap biji
  • 1 keping asam gelugor
  • 300 ml pati santan
  • 1000 ml santan cair
  • 4 camca besar rempah kari daging
  • Garam dan sedikit gula
  • 2 biji bawang besar*
  • 4 ulas bawang putih*
  • 1 inci halia tua*
  • 1/2 inci lengkuas*
  • 5 biji cili merah*
  • 1 inci kunyit hidup*(*dikisar halus)
  • 1 batang kayu manis#
  • 1 kuntum bunga lawang#
  • 3 biji buah pelaga#
  • 5 kuntum bunga cengkih#
  • 4 biji bawang merah, hiris halus#
  • 2 biji bawang putih, hiris halus#
  • 3 tangkai daun kari#(#bahan2 tumis)
CARA MEMASAK :-)
  1. Tetelan dipotong (jika besar), cuci dan toskan. Bancuh rempah kari bersama bahan2 kisar halus hingga rata. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan2 tumis hingga harum dan keperangan.
  3. Masukkan rempah tadi dan tumis hingga pecah wangi dan pecah minyak, gunakan api sederhana.
  4. Masukkan tetelan dan gaul rata.
  5. Tuang santan cair dan air rebusan kacang dhal. Renih hingga tetelan empuk.
  6. Masukkan kentang dan lobak merah, bila empuk masukkan asam gelugor dan sayur2ran kecuali tomato. Tambah garam dan sedikit gula.
  7. Bila mendidih, masukkan kacang dhal dan pati santan. Kacau rata dan biar mendidih perlahan sambil dikacau sekali sekala.
  8. Akhir sekali baru masukkan tomato tadi. Rasa dan jika ok boleh matikan api.

8 comments:

Sis-Lin said...

panjangnyaaa respi...tp masak dalca le di kategorikan owang yg rajin, sbb remeh btnya...klu dah siap..paushati sedapppp!

izahdaut said...

eeee tak aci nyer tunjuk set bagai... kak ummii.. nanti saya serbu kuantan jangan kak ummi buat buat pandang sebelah mata je yekk.. hahaha... set nasi mandhi ngan mandi bunga skali ye..siap2 nk order nih..kiki.. guwau kak ummii..

ala kak ummi, saya tengah mood malas bebenor nak ke dapor.. ingat kan gas habis, lama la dulu, leh layan lauk beli je.. ngelatkan..haha

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak..
sedap2nya semua tu akak... nie pun diana x perna masak lagi... hehhehe... sama ngan ayam panggang tu.. ^_^. mesti try nie nnt.. nmpk cam best jer..

Kak Sam said...

Kak ummi saya join izah sekali erk.
Kak ummi kena masak lagi banyak tau. Biar hana telah air liur pulak.

anie,Nagoya said...

Kk ummi.....semua sedap.dtg nak jamu selera.Hihihi.....

Sofea said...

uikkk byknya lauk paukkk..join izah & sam nak serbu rumah ummi..sebelum g kena mandi bunga dulu..baru wangi!

CT Delima said...

Assalamulaikum kak ummi

kalau dalca ct nak tumpang makan, tapi kalau masak kari ct tumpang dok tepi jer... hahaha.

sedap dalca ni kalau colek2 dengan roti prata kan kak :DD

cik cek said...

Wah! menu lengkap ni....sedapnya...lapo kak cek dibuatnya....dapat makan sepiring bestnya....:)