Monday, May 23, 2011

Pulut Kukus Sambal Ikan Bilis

Assalamualaikum.....harap semua sihat2 eh...akak mintak maaf lambat jek masukkan entry....selalunya yang dah licin...apa nak buat....Masa amat terhad. Kalau hari cuti tu, macam2 hal nak buat, nak kena siapkan... Tu pun masih x cukup la cuti dua hari....kebetulan mmg banyak hal... Hari Sabtu sebenarnya akak masak pulut nih....pastu lepas zohor pi rumah bos tolong siapkan goodies tuk kenduri kahwin anak2 beliau yang akan turut dihadiri oleh KDYMM Sultan Pahang. Tu la pasaii, bos pun terpaksa la mintak tolong kaum2 wanita kat ofis nak siapkan goodies tuh...xpa, kita tolong sesekali kan..bukan selalu.

So akak kukus pulut ni banyak gak laa...atas permintaan Aiman sebenarnya...dia kata, rindu nak makan pulut putih dengan sambal ikan bilis...Ha, 5 cawan pulut akak masak...sampai ke tengahari laaa.... Untuk petang tu akak awal-awal lagi buatkan kuah serawa lak, yang ni permintaan hubby lak...nak makan dengan pulut ni jugak laaa...adeei banyaknya permintaan kan..hahahaa.... Tp yg serawa tu xdan nak snap laa...lepas jek masak kuah serawa durian tuh...akak bersiap2 terus ke rumah bos...

So u all layan gambar2 je la eh....rajin pulak snap gambar pagi tu...hehehe...so kita tayang banyak2 kasi terliur la...kot kot laaa kan..hehee...esok pagi kot ada yg teringin nak buat...hehee

Tak payah letak resepi la kan....masak sempoi2....cuma gaya dan presentation jek yang lebih-lebih...hahahaa.. Tapi ini mmg favourite sarapan pagi family akak dan jugak mak abah di kampung semua.... Memang biasa jadi juadah minum pagi akak dan adik2 masa kecik2 dulu...

Kalau kukus pulut kuning mesti dengan rendang, tapi kalau kukus pulut putih camni...lawannya mesti sambal bilis.... Pastu petang leh wat kuah serawa....x kesah la letak durian ke tak.... Kiranya 2 in 1 la kan...hehehe...Layaaann... xyah mintak eh...dah licin..hehe... Sowwwyyyy selowwwwwiiiiii...hahahaha






Banyak kan..... 5 cawan beras pulut...hehe... sebabnya seisi rumah gemar, makan dr pagi sampai ke petang pun xpaaa.... Nasib baik badan kita ok, x da angin2...hehee...Otak jek yg berangin...wakakaka

22 comments:

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

wow...sekali sekala makan pas tu minum ngan kopi o' memang mengancam habis..sepinggan...pas tu mata pun terpejam...

anymz said...

adehhh ummi,tak tahan tgk pulut dgn sambal..rasa2 nya ada yang akan merajinkan diri mengukus pagi2 buta sok..huhu..sape suh letak post cenggini..???..kejiiinyaaaa...

Sis-Lin said...

wahhh pulut boleh makan dgn sambal tumis yek? baru ku tawuuuuuuuuuuuu...

Nieza said...

rinduunya kat dapur kak Ummi ni...byk dah tertinggal menu bestx2 ni...semua sedap-sedap belaka..pulut pun sodap..:D

Mas said...

kak ummi...
nak sepinggan..
sedappnya tengok pulut ngan sambal tu....

ShashaCatering said...

Pulut dengan sambal tumis? Wah! satu inovasi yang istimewa. Tentu sedap ni kan! ;)

Ummi said...

Nazrah -
Betul tu Nazrah..akak leh makan 3 ketuii yg dlm gambar tu...selamba deekkk jek...hehehe

Anymz -
Hahaha...sebab tau Anim mesti nak buat..tu la pasal...pg esok ajak ummi makan sekali eh Anim..muaahh!

Sis Lin -
Hahaha..tiada yg mustahil melainkan yg benar2 belaka dr dapur Home Sweet Home ni Lin..hehe

Nieza -
Waaaaaaaaaaaaahhh org baru blk umrah jenguk sini..hehe..aah akak pun rindu tgk Nieza xda...muaahh! Sihat Nieza?

Mas -
Nak bagi pun dah licin dah Mas, tinggal pinggan jek..hehe

Shasha Catering -
Huk alaahh...dah biasa2 sgt ni kat Temerloh...xda la yg peliknya sgt Shasha..hehe...Inovasi menaikkan badan..hehe

Mak Qis said...

huksss....sedapnya kak ummi...ptg td masa dok kerja saya teringin nak makan pulut kunen..skali balik umah on laptop tgk akak boh menu neh plak...lap air liur je la dulu

Rima said...

sob sob.. dah berhari terasa benar nak makan pulut.. house no ppl so lagi lah malas nak masak bagai.. kita selalu makan with pulut serunding.. tak pernah makan with sambal ikan bilis.. maybe next time must try..

Yatie said...

uwaaa menariklah pulut akak ni...putih berseri jek...kena dngn sambal...mmng menyelerakan betullah....

azila said...

salam..k.ummi, nasib serawa xsempat snap.hehe..tp pulut ni boleh tahan gakni.heheh

Nur-nba said...

Salam.. Memang mengancam abis.. Thumbs up buat kak Ummi..

Nuridah said...

Banyak nya pulut...dh mcm terasa kat tekak nur...biasa kalau nur mkn ngan kelapa aje...sedap bagi nur...nak2 kalau kelapa tu rasa masin2 sikit lagi suka...belum pernah mkn ngan sambal ikan bilis...boleh try lainkali nie...hehe.

fantagiro comel said...
This comment has been removed by the author.
fantagiro comel said...

salaam kak ummi kt br jer mggu lepas buat pulut dgn sambal ikan bilis ni... memg sedaplah.... tp bla nampak yg kak ummi nyer pulut ni ....I tergoda lg u... pasti akan mengulang bikin ni x leh jd... huhu...

TopsyTurvyMum said...

Kak Ummi,
Kalau pagi2 sabtu ahad pekena pulut ngan sambal ikan bilis ni...
Memang terbaik laa...hahaha

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
cantiknya pulut kukus sambal bilis akak tu... diana dah lama x makan pulut kukus mcm tu... sedaaap sgt kan akak...

cik cek said...

Ummi...jelezzznya tgk pulut kukus tu...he he he...ummi kalau nak tau kak cek bab2 mengukus pulut ni memang tak berapa nak expert...selalu kak cek tanak je...he he he...kecuali pulut kuning...kenala kukus jugak tapi hasil kejadian tak cantik....

Azita Zain said...

Kak Ummi...
bukan sahaja saya tergoda dengan pulut tu...malah lebih tergoda lagi dengan bekas2 & mangkuk2 yang kak ummi gunakan tu...mengancam!!!!!!

ijan said...

Salam kak Ummi,
tu dia....satu piyuk besarlagiiii.... tahap2 kenduri dah tu kak ummi... hehhehe.... comel2 je pinggan kak ummi tu..terliur aii tengok ;)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

memang terliur pun kak!! sampai ati tunjuk yg da abisss..... tak dapek nak ngecekkk.. uwaaaaa.... kine masak sendrik ler gamaknya nih!

Muhamad Luqman Hakim Mahmud said...

pergh!!sedap nyer..!