Friday, May 27, 2011

Kari Ikan Kerisi

Assalamualaikum.....Moga semua mendapat keberkatan di hari jumaat yang mulia nih....sekejapnya dah hari jumaat dah eh....huk alaaahh....Tu la kan...pejam celik pejam celik masa beredar pergi meninggalkan kita dengan usia yg semakin bertambah... Asam garam kehidupan jugak kadang2 bertambah...macam2 citer timbul dan tenggelam...huhuuuu... Okay lah ni rasanya entry terakhir kot minggu ni....sebab rasanya bz jugak...esok anak2 dara ajak outing...ahad pun bz....pagi hal sendiri...petang hal saudara mara kenduri laks...

So you all layan la dulu lauk kelmarin yg akak terlupa nak posting nih...ekekeke.... Sebab skrg petang2 balik kerja duk berkejar ke rumah baru..Nasib dekat jek jarak dengan rumah skrg...pi cuci2 rumput yg naik lebat pulak ni, tebas2 anak pokok keliling rumah...tu pun banyak hal nak setel, nak pasang grill, urusan air, elektrik segala...Belum bab dalam rumah tu lgk...adeeii... Bab menebas tu saja jek nak peluhkan badan....buat jek anak beranak, berpeluh badan, sonok gak....kan. Kebetulan diaorg sume tengah bercuti lama ni kan...Asyik igt nak relax jek...Maybe lepas ni akak relax terus la kot...senang kan.... Banyak sgt hal...Tu pun x tau nak pindah bila...ahaks! Setel satu2 dulu...Sayang lak nak tinggal rumah skrg ni, dah byk gak buat renovation...huhuu


KARI IKAN KERISI
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 3 ekor ikan kerisi besar - cuci bersih & kerat dua bahagian
  • 1 1/2 cawan santan pekat *
  • 6 sudu besar serbuk kari ikan *
  • 1 sudu teh serbuk ketumbar *
  • 1 sudu besar cili kering kisar* - (*dibancuh bersama)
  • 2 1/2 - 3 cawan santan cair
  • 2 tangkai cili hijau - belah 4
  • 2 biji terong panjang - belah dan kerat
  • 1/4 cawan air asam jawa
  • garam secukup rasa
  • 1/4 cawan minyak untuk menumis
Bahan Tumbuk/Tumis:-
  • 6 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 cm halia
  • 1 sudu teh halba
  • 1/3 sudu teh biji sawi
  • 2 tangkai daun kari
Cara Memasak:-
  1. Panaskan minyak dalam periuk dan tumiskan bahan tumbuk dengan api sederhana hingga naik bau.
  2. Masukkan campuran rempah kari, serbuk ketumbar, cili kisar dan santan pekat. Masak dengan api perlahan hingga kari pecah minyak. Kacau sesekali.
  3. Kemudian masukkan ikan dan kacau balik perlahan dengan kari. Biar mesra sekejap.
  4. Masukkan santan cair, air asam jawa dan garam secukup rasa.
  5. Bila mendidih masukkan terong.
  6. Akhir sekali masukkan cili hijau dan seimbangkan rasa. Tutup api.

12 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak ummi..

wah.. akak nk pindah rumah baru ke kak? mesti rumah lebih besar dr yg skrg ni kan? bestnyerrrr.....
ikan kerisi tu sy suka.. isinya manis.. masak air2 pun sedap.. selalu sy tumis asam halba aje.. wt cair2.. goreng pun sedap gak.. kan?

Zaliedana said...

Eh akak nak pindah yer,wah sonoknyer pindah umah baru yg lbh besar..Tapi yg xsonok tang bab nak mengemas nanti tuh la..Akak,sedap ajer nmpk c kerisi tuh..Sekbek dah lunch..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
nak pindah rumah yer akak..wah seronok tu akak dpt rumah baru.. :)

sama gak ngan diana kat cnie akak.. ahad nie ada kenduri kat rumah aunty.. wah akak seronok kan dpt berkumpul bersama semua ahli keluarga kan akak... p jejalan sesama.. suka sgt.. n.... ikan tu .... nmpk sedaaaap tu akak...diana suka mkn yg mcm nie.. terung pun ada tu.. sedaaap

Nieza said...

Assalam Kak ummi cyng, wahh bestnyer nak pindah umah tu...tapi penat gak nk pindah randah ni kan..tak pe nanti kita gi gotong-royong tolong akak yer..hehehe
btw sedap lak nengok kari ikan akak ni...maunya bertambah nasi ni...hehe

hana said...

kak... kiter ada ikan yg dah dekat sebulan tak terusik dlm peti azimat tuh.. akak rasa patutkah dikarikan sekarang juga atau bagaimana? wakakakaakakakkakaka

Mas said...

kari ikan gini memang laku kat rumah mas.....
cicah ngan roti pun sedappp ni...

Yatie said...

Assalam K.Ummi,
samalah menu kita arini....yatie masak ikan kerisi gak, tapi masak sup..rasanya leh tukar2 ni..nak rasa ikan kerisi kari lakssss..leh kan...
= selamat berkemas dan berpindah kak...nnti dah siap sume, Yatie dtng umah ya....ekekekkee...

Mat Gebu said...

kak, kita buat lempeng pekak..akak bawak kari eks...haha..

inahar ali said...

wah ummiiii..nk pindah umah baru ek.. mesti sonok aar! pepun yg penting kari ikan ni mmg sodap kalu dpt cicah ngan lempeng pekak bak kata mat..hehe!

Sis-Lin said...

ooo ikan kerisi...kita mula2 baca ingat ikan kerisik..hahahhahaha dasar rabun betul ler...hahahahha

Juwita Jamaludin said...

Salam kak.. Selamat berhujung minggu

dZana said...

aslmkum kak ummi ..bila nk masuk rumah baru tu.. tahniah.. msti buzy n byk belanja bila masuk rmh baru.. terliur tgok kari akk ni..