Friday, May 27, 2011

Roti Inti Daging Goreng Mentega

Assalam....ni kira dah entry malas-malasan dah ni taauuu...x tau la apasal...angin ribut mana bertiup x tau laa...paling sempoiii dan malas nak cakap banyak. Roti ni bukan wat breakfast, tau tp untuk dinner malam tadi, sume xnak makan nasi, sebab depa hentam doyaaan...satu dapur berbau, naik pening kepala akak, kita sorang jek x suka doyan.....last2 kita lari masuk bilik...hahaha..adeeiii...letih!!

ROTI DAGING GORENG MENTEGA

Bahan:-
  • 400 gm daging cincang
  • 1 biji bawang besar - dadu
  • 2 ulas bawang putih - cincang
  • 2 helai daun bay
  • 4 sudu besar rempah kari daging
  • 1 sudu besar cili kering kisar
  • 5 sudu besar sos cili
  • 2 sudu besar sos barbeku
  • 2 sudu besar sos tomato
  • sedikit air
  • sedikit gula
  • garam secukup rasa
  • 3 sudu besar minyak zaitun
  • roti sosej secukupnya - dibelah 2 jgn putus
  • 2 biji telor - dipukul sikit (utk celup roti)
  • mentega secukupnya untuk goreng roti
Cara Penyediaan Inti:-
  1. Panaskan minyak zaitun dalam kuali non-stick. dan tumiskan bawang besar dan bawang putih. Kacau sebentar hingga naik bau.
  2. Masukkan cili kisar dan rempah kari, kacau sebentar.
  3. Masukkan daging serta daun bay. Masak hingga daging separuh masak.
  4. Masukkan kesemua jenis sos dan masukkan sedikit air untuk pastikan daging telah masak.
  5. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Masak daging kisar hingga airnya kering dan daging nampak pekat dengan sos.
  6. Seimbangkan rasa biar sedikit pedas kari dan manis masam sos dan tutup api. Biarkan sejuk sebentar.
  7. Letakkan inti di tengah2 roti dan picitkan sos cili dan rapatkan belahan roti.
  8. Celupkan ke dalam telor yang dikocok tadi.
  9. Panaskan 2 sudu besar mentega dengan api perlahan di dalam non-stick pan dan letakkan roti 3 - 4 ketul sekali gus. Balik-balikkan sekeliling roti hingga nampak telor salut tadi masak. Buat hingga habis. Angkat dan hidangkan panas-panas.
sorilah gambar kurang memuaskan...sume dah kelaparan tengok roti nih...

17 comments:

MamaFaMi said...

Mi, kalau cam ni kan, kita leh dok serumah. Kita suuuuuka doyan. Jadinya, kalau serumah, kita sorang la hentam doyan tu... dapatlah kita makan banyak! Hahaha..

Roti malas malasan tu pun, menggoda oi....

Citarasa Rinduan said...

aduh,......
mmg lah kak ummi nie. pagi2 buat ayu lapo...

ayu baru makan biskut.. lah nie lapor balik, kalau berjiran sure ayu hulur pinggan..
wah!

lina said...

salam kak ummi - roti tu kesukaan bila pi pasar mlm suka beli roti daging goreng di balut dengan kulit popia rasa nya...tp nampak lebih kurang..pasti sedap

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam pagi Ummi :)
Kite hantu dorian!!! Suka dimkn begitu saja..kalau dh buat kuih tak brapa suka sgt..tak tahu plak kenapa...
N3 mals malasan menggoda!!! Cam sedap plak..Hawa salin resipi dulu lah :P

CT Delima said...

As'salam kak ummi


kak kita boleh duduk sebumbung, ct pun tak suka bau durian, naik pening kalau bau yang kuat sangat.. hahaha. anak2 kalau nk makan suruh je duk kat balkoni.. hehehe

jom kak ummi tukar roti dengan ct, tapi kak ummi nya mesti dah abis niiii... :(

Zaliedana said...

Assalam kak ummi,uii baru tau akak xsuka doyan,Ishk rugi kak,sedap tuh,hehe..Kak roti dagingmu nmpak sgt sedap la..

ijayuji said...

Salam kak ummi!!!! sedapnyerrrrrrrr!!! buatkan kita kak :D nak inti lebih2 tauu! baper sume sekali? kalau mahal masuk buku 555 hihihi

KakAsma said...

boleh gak masuk list nih..pasti kenyang makan satukan..kalau ada meh anto kerembau sket!!!

fantagiro comel said...
This comment has been removed by the author.
fantagiro comel said...

saalaam Jumaat yang mulia, semoga akak sentiasa dirahmati Tuhan.... kak ummi waaah sgguh haruuum roti inti daging mu membuatkan perut ku x menentu.....eh.. boleh smpai ya bau roti kak ummi sampai ke Pekan?.... dalam alam khayalan bila melihat resepi k.ummi yg sentiasa segar n enak.......wink....

May 27, 2011 9:34 AM

Mat Gebu said...

cuba2 lahh antau ke sedenak sikit...huhh..

TopsyTurvyMum said...

musim doyan tak habis lagi ke sana??
Akakk...nak roti daging seketul...

Juwita Jamaludin said...

kak ummi oishisou... suami suka roti2 gini.. harus dicuba ni

Mas said...

kalau roti gini memang laku kat rumah mas...
sedappnya tengok...

Ummi said...

MamaFaMi -
Hahah...amik la mama, nak makan dengan kulit2 doyan pun Ummi x heran..asal jgn pengsan dah..hahaha

Citarasa Rinduan -
Haha...Ayu, xpa kang tghri makan roti lak..pg makan biskut...sesuaii la tuu..hehe

Lina -
Wkmsalam...hehe..kalau yg dibalut dgn kulit popia tu digoreng dlm minyak panas yg byk tuh...ni just goreng lite2 jek dgn butter..hehe

Mama Hawa -
Wkmsalam..owh ya ke...akak mmg xleh la bau doyan..boleh fengsaan x makan...bkn fengsan mkn..hahaha...sabaauu je laaa

CT Delima -
Waaaaaaaahh kita geng eh CT, xpa nnt depa melantak doyan, jom kita melantak ciku banyak2 eh...hehee

Zaliedana -
Wkmsalam...hahaha, tu la nak kasi tau...kita mmg x suka doyan...dulu kecik2 kan, akak mmg lari jauh kalau org start nak kenduri doyan..hahahaa

Ijayuji -
Wahahaha...masuk buku 555 kita x layan tau...sini sume cash masuk perut, cash bayar...wahahaa

Kak Asma -
Hehehe...kalau boleh kirim, mmg nak kirim, masalahnya dah abis la kak As oii..hehe

Fantagiro -
Wkmsalam...Amiinn...terima kasih atas doa yg dipanjatkan untuk akak..moga kita sama2 diberkati...hehe..duk Pekan dekat je eh...kalau buat, pgil akak makan eh..akak pi..hehe

Mat Gebu -
Wahahahah...x kuasaaa....ko nak buat sendiri...antauuu gambauu je laa...hehe

TopsyTurvyMum -
Tim, mmg x abis2 musim lgk....naik feniiin akak tau..hahaha..roti dah licin Tim..hehe

Juwita -
Oppss..apa bahasa Ita keluar tuh..x paham lak akak...roti camni anak2 akak mmg suka..senang nak makan sambil tgk tv..diaorg x suka sgt stick kat meja makan..wahahha

Mas -
Samalah kat rumah akak...sesekali bermalasan..hehe

Yatie said...

Assalamualaikum K.Ummi cayanggggg...alalala sedapnya roti inti daging ni...akak leh watkan utk Yatie tak...malaslah nak wat sendiri..nak rasa yg akak wat gak....mengidam ni...hehehehehe...(ngidam tekak tauuu...jngn salah sangka....ekekekeke)

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
diana naaak... hehehe.. nmpknya roti tu mmg mengoda diana ler akak... sedaaaappppp!!!!