Friday, October 23, 2009

Nasi Mandhi

Hehe..ni bukan maknanya akak x mandi yaa...hehee...Awaiii2 lagi dah mandi sebelum masak nasi ni..tu jadi lg sedap tuuu..hehe...Mula2 nak ucap terima kasih kepada PuanRaidah dan Mamasya kerana berkongsi resepi nasi yang sedap sangat2 nih! Nampak aja bahannya biasa2, tapi masa masak nasi tuh..alahaiiii, bau wangi menusuk hidung jerk! Kalau x percaya, baik cuba...xkan nyesal...makan nasi saja je pun sudah enak banget tauu...Ish dah la senang, sedap pulak..tu pasal akak sukaaaa!! Hehe..

Bahan:-
  • 4 cawan/pot beras basmathi ~ rendam 20 minit dan toskan
  • 3 camca besar minyak sapi
  • 4 cawan air atau secukupnya - **tambah air supaya nasi lembut
  • 1 biji bawang besar ~ hiris halus
  • 3 ulas bawang putih ~ hiris halus
  • 1 inci halia ~ hiris halus btg mancis
  • 1/3 cwn kismis
  • Rempah tumis ~ 1 batang kayu manis, 1 kuntum bunga lawang, 3 biji buah pelaga, 5 kuntum bunga cengkih
  • Sedikit pewarna kuning- guna
  • 1 sk kunyit campur dgn sikit air
  • Garam secukup rasa.

Cara penyediaan:-

  1. Panaskan minyak tumis rempah tumis, bawang putih, bawang besar dan halia hingga harum dan bawang layu.
  2. Masukkan kismis, goreng sebentar dan masukkan pula air, biar mendidih.
  3. Bila mendidih, padamkan api dan tuang ke dalam rice cooker. Masukkan beras dan garam secukup rasa, kacau rata dan masak seperti biasa.
  4. #Bila nasi kering, buat lubang ditgh nasi dan letakkan foil. Masukkan 1 sudu minyak dan seketul arang yang telah dibakar. Tutup tudung periuk selama 2 minit supaya aroma asap arang tadi meresap ke dalam nasi.
  5. Buka semula tudung periuk dan keluarkan foil bersama arang tadi.
  6. Titiskan 2-3 titik pewarna kuning, kacau/gembur nasi dan masak nasi sehingga masak.

(#) Step (4) ni tak buat sbb tak ada arang kat rumah..ada kat kedai, maleh nak membakar setakat nak letak seketuiii..hehee) Orang lain jgn ikut akak eh..rajin2 sikit.


15 comments:

LOVE said...

KakUmmi, nak Nasi Mandhi sepinggan! ;) Baunya dah sampai ke Klang pun! ;)

MamaFaMi said...

Ummi, kalau masa masak tu tak mandi lagi, mesti lagi sedap tau sebab bau leh masuk sekali, tak yahlah bau arang...hehehe...

Naper promo baik punya nih? Tak aman damai hidupku dibuatnya!

iaaini said...

Kak Ummi, sedapnya nampak nasi tu. Insyaallah kalau penyakit "R" datang, boleh lah cuba buat. Tapi kalau buat pun, macam kak Ummi buat jugaklah, tak letak arang coz memang penyakit "M" sentiasa melanda terutama nak gi bakar arang seketul.

Teringin betul lah nak jumpa kak Ummi di Kuantan. Teruja dgn semua masakan kak Ummi.

ain said...

cantiknya ns mandhi kak ummi!!

::ADleez:: said...

salam...
kt cni slalu mkn nasi mandhi nihh... tp mmg x pnh msk..hheheh...
selain tu ade laham(kambing) mandhi..rsyer mmg kaw2 best... mkn sekali sure akan mkn lagi...;)

Salwani said...

Nasi mandhi is the best nasi I've ever taste. Kalau pergi Mekah, carilah nasi mandhi. Kat KL dia orang kata the best kat Rawsha Restoren kat Jalan Ampang.

Thanks ummi for sharing this resipi. mesti mau cuba

mother of two said...

baru tadi makan nasi mandi ngan chicken grill... tapi nasi mandi kak umi masak lagi sedap kot dari pak arab dubai masak...:)~

blogresipi said...

kalu tak mandi lagi buleh makan tak kak ummi?? plissss.... hehhehe...

geraugebang said...

nasi mandi sedap kan. Susah nak dapat area ni. Nak buat lagi susah. Sebab kita memang adalah malaz.

Adnazthie said...

Salam sejahtera, saya pun dah buat guna beras biasa n butter aje, gegara surf fp mamasya jugak. Anak-2 suka. Siap tanya kenapa ibu masak sedap-2.
Ingat kita aje mandi..

ummi said...

Love -
Haiii Love, kita tukar nsi mandhi dengan maruku sebalang eh..Eh Love duk Klang eh..adik akak pun duk sana, nnt gi sana leh jmpa Love..hehe

MamaFaMi -
Wakaka..Mama,kalu bau tak mandi tu, takut orang pengsan dulu, xdan makan nasi tu...Hehe..promo baik ke tu? Okayy, Mama kena buat laa..

Iaaini -
Hehe..jangan ikut cara akak, cara org malas..Boleh la bakar arang sebutir atas dpur gas mcam Raidah cakap tuh ya..hehe..Bole, bole jmpa..insyaAllah

Ain -
Eh nasi pun ada cantik jgk ke Ain? Hehe..

Adleez -
Owh ya ke..akak ni baru ni la merasa, masak sndiri pulak tuh!

Salwani -
Wani dah selalu makan ya...nnt Ummi g KL boleh la belanja kat restoran tu..hehehe

Sheila (Mo2) -
Waahh senang dpat nasi ni kat sana kan...senang xyah masak laa..hehe..

Ijan -
Okay laa..tuk Ijan, akak layan laaa..hehe.. x mandi pun, x mandi laaaa...haasshheeemmm! (*terbersin akak) ^_^

Geraugebang -
Pada akak, senang je nak buat, tp akak yg malezzzz..hehe

Adnazthie - (*susahnya nk sebut nama..hehe)
Owh beras biasa pun bole jgk eh..xpalah, janji sedap..

kak ina kl said...

salam ummi..aduss promosi sungguh nasi ni..akak mcm nak buat ajer..tapi kena tunggu anak-anak balik ..baru berbaloi kalau nak buat..

wani said...

Ummi,

wani belum pernah pergi lagi restoren tu. mlm ni nak buat nasi mandhi. yummy. esok bawak belen kat ofis. Biasanya cam tu.

Ummi, cuba try masak nasi bukhara. rempahnya beli yg faiza nye je. ofis-mate wani memang suka sangat kalau wani buat

Ummi said...

Kak Ina -
Haah, mmg pun kan, sonok masak2 special kalu anak2 ada balik..

Wani -
Hehe..happy trying eh..Owh, nasi bukhara ada gak tgk resepi, tp belum buat2 lgi..maybe one fine day! Haha..thanks singgah dapur Ummi ni ya..

miss aini said...

aini

slm..mtk resepi ye, sy nk cuba..