Wednesday, October 28, 2009

Bread Rolls - Penangan Sulung BM Ku

Ha, baru malam kelmarin la berasa ada mood nak meroti...dah cukup "haul" dah BM akak bertapa menunggu arahan kerja dari tuannya nih..hehe...Apa lagi, semalam BM ni pun tunjuklah keterrorannya (*eh ada ke ayat ni? ...perosak bahasa tul akak). Akak suh dia wat yang senang2 je lah dulu...hehe..excited gak tengok dia bekerja..hehe..sambil tu akak siap wat muffin lagik...anak2 pun pakat lah duk mengintai2 BM tuh..masing2 kata nk meroti gak la lepas nih..Hehe..Harus akak gi kerja, diaorang ni mengerjakan cik BM nih...aihh dah byk sangat tangan kang, ada masuk wad cik BM tu kang...wei la anak2, jangan nak main belasah jek..hehee..bkn senang nk dapat nih!! Puas "cepiirrr" (x paham pi cari dlm kamus, kalu xda gak meh tanya akak) kata orang, heheee..Asalnya kosong je, tp akak letak filling butter yang digaul dgn sedikit gula kastor...anak2 yg nak filling nih..hehe..so layaaannn bekfes pg smlm..

Resepi dari buku BM tu lerr...

Bahan ( 1 kg):-
  • 240 ml air
  • 1 biji telor
  • 450 gm tepung roti
  • 1 sk garam
  • 2 sk gula kastor
  • 25 gm butter
  • 1 1/2 sk dried yeast

Topping:-

  • 1 biji telor dipukul sikit dengan 1 sb. air
  • sedikit bijan/biji poppy - untuk tabur

Cara Membuat:-

  1. Campurkan kesemua bahan mengikut turutan ke dalam bekas adunan.
  2. Set ke menu "dough" (program 8) dan tekan On. Biarkan ulian hingga siap.
  3. Bila doh telah siap dan naik 2 kali ganda, keluarkan doh dan letak atas papan canai yang ditaburkan sedikit tepung.
  4. Tumbuk2 doh untuk keluarkan angin dan bahagikan doh kepada 12 bahagian.
  5. Bentukkan bulat2 dan isi filling jika suka...xpun kosong je laa..
  6. Biarkan doh naik 1 kali ganda (lebihkurang 30 minit).
  7. Sapukan permukaan doh dengan telor dan taburkan bijan/biji poppy sebelum dibakar pada suhu 175C (ikut oven masing2 ya..) selama 15 - 18 minit.

Fresh from oven..dpt 2 loyang nih (12 biji)

Ha, dah naik dah tuuu...bolehlah canai...hehe

6 comments:

E-na, Nagoya Japan said...

senang keje ada pmbantu ni ye kak ummi...

CikMin said...

wah...dah pecah dara la BM k.ummi ni...hasilnya pun bagus je tu...nak ngendeng seketul dua buleh?

MamaFaMi said...

Fullamak.. tu dia eh, roti sudah mari.... Lepas ni berderet-deretlah entry roti Ummi ye...

ain said...

Huwaaaaaa!!!bila le sy nak ada BM gakkk!!!! Kakkkkk...cepiirrr tu aper?? malas seh nak bukak kamus.hihihi!!!

ummi said...

E-na -
Aah la E-na, sonang la sikit..tp selama dah puas bina muscle menguli..jadik je..ni nak bermanja pulak laaa..hehe

CikMin -
Haah la..kalu x menjadi gak..mmg anto balik ke kedai la jwbnya..hehe..baik akak uli jek..huh!

MamaFaMi -
Hehe..alah, saja je nk meroti..x berapa ada org dah nk makan pun baru nk beli BM kan Ma, selama ni dah jenuh berpuluh2 dah meroti..ekekee..Ni tgn x larat dah nk menguli, tumpang manja laa..hehe

Ain -
Alahaiii Ain tu bila2 masa je mintak dgn cik abg mst dpt nyaa..hehee.."cepir" tu tapir eh tenuk..eh bukan...saja2 suka lak! "Cepir" tu berdikit-dikit maknanya..kira mengumpul duit la hehee..ada faheeemmm..hehe

♥«mrs.M!ê.Sh!ñ0da»♥ said...

waaa....gebunye....nak try la nnt..hehe...