Thursday, October 1, 2009

Pasembor (Passeemboooqq) Nat

Meh la ceeqqq..makan passeemboooqq...jangan tersemboq dah la noo...hehe...menu diet lepas raya la konon2nya...hehee...Actly dah lama nak buat, tp baru ni sempat...Ni kes terliur tengok kat dapur Che'Iza la ni...Pasembor tu ala-ala rojak la kiranya.."Nat" tu stand for Pasar Malam kata Che'Iza..laaa yaaa kaaa??..ceeqq pun baru taaauuu...pasai ceeqq ni Penang celup2 ja..mak ceeqq yang Penang asli..hehe....melalut dah akak bila makan pasembor ni..ok ok...meh makan...Che'iza, mintak nk C&P je lah eh..time kaceehhh...sedaaapppp!

Bahan -bahan:-
Cucur keras (rangup):-
  • 1 cwn tepung gandum
  • 2 sb tepung jagung
  • 1 sk baking powder
  • bawang merah (dipotong halus)
  • taugeh
  • kucai
  • udang
  • serbuk kunyit
  • sedikit garam

Cucur biasa (lembut):-

  • 1 cwn tepung gandum
  • 2 sb kelapa parut
  • 1 sk yeast
  • sedikit garam

Bahan Kuah Kacang:-

  • 4-5 sb lada boh (akak guna cili kering kisar)
  • 3 biji bawang merah - dikisar
  • 2 ulas bawang putih - dikisar
  • air asam jawa
  • 3 sb sos cili
  • 1 sb petis
  • 2 sb gula melaka
  • 1 cwn kacang tanah (goreng dan ditumbuk)
  • 1 sb bijan disangai
  • sedikit garam n gula kalau tak cukup manis

Cara-cara:-

Untuk cucur...

Adun setiap cucur tu berasingan... Agak2lah eh air dia...
Untuk cucur keras boleh terus goreng
Cucur yang lembut lak tunggu dia naik sikit dululah baru goreng

Untuk kuah kacang:-

Kisar bawang merah n bawang putih... Tumis bahan kisar hingga kekuningan.
Masukkan lada boh... biar garing sikit.
Masukkan air, air asam jawa, gula melaka, petis, garam n gula
Bila kuah dah masak masukkan sos cili..
Akhir sekali baru masuk kacang tanah n bijan...
Masak hingga kuah pekat

Dan utk sampah2 yg lain tu.... Ikut suker lah nak tambah apa... kentang ker.. ketam ker.. udang ker.. ball2 ker or apa2lah....

6 comments:

JC said...

Sedapnya....mintak sikit kak Ummi...I lovesss pasembor

ain said...

nak cikit gakkkk!!!!

bintangku said...

kalo btl ngan kuahnye, mmg ngancam pasemboq nieh! Nak plak mkn cucur yg garing2 tu... perghh!!

CT Delima said...

awat k.ummi x hantaq kat ct sikit..air liuq dah leleh ni huhuhu

blogresipi said...

Sedapnye!!! kite pon baru tau Nat tue pasar malam.hehehe... maklom penang celop2 tepong je..kihkihkih

Anonymous said...

kalau taknak gune petis tu, boleh gnati dgn ape ek?