Sunday, August 9, 2009

Bingka Pisang

Wallaaaahhhh...memang sedap sangat2 bingka pisang nih...xtau la, sebab akak suka apa2 makanan dari pisang ke, or mmg bingka ni sedap...hehee..tp mmg x rugi try...Akak buat ni petang semalam dan hidang jugak dengan mihun goreng kat kawan2 abanglong...Thanks to Zana atas resepi yang enak nih! Dah la senang, pastu sedap pulak!!! Cuma akak guna loyang 4 segi 9 inci, so kuih ni nipis sikit..apapun mmg sodap..lg senang masak...


Mintak izin kopipes je la ya Zana... :D
Bahan-bahan:- (note: kalau nk nmpak tebal sikit, guna loyang 8 inci)
  • 1 sisir pisang kapas ( 10 - 13 biji).. di lenyek.. mmg byk tau (*ummi guna pisang emas sederhana 15 biji, seeloknya lenyek kasar2 sikit, baru nmpak isinya nnt)
  • 1 cwn tepung gandum*
  • 3/4 cwn gula pasir*
  • 1 cwn santan* (*ummi guna santan kotak je)
  • 1 cwn susu sejat/cair*
  • 1 biji telur*
  • 2 sudu besar butter*

Cara-Cara:-

  1. Blender semua bahan*
  2. 2. Tuang adunan ke dalam mangkuk berisi pisang lenyek dan di gaul rata.
  3. Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan butter
  4. Bakar 180C selama 1 jam api bawah.. or lebih untuk dapatkan kerak yang hebat. (*akak bakar 1 jam dan tambah 10 minit lg dengan api atas n bawah...biar berkerak sikit)
  5. Sejukkan.. baru di potong.. masuk peti ais lagi bestt..

5 comments:

Chik Mi said...

kak nampak sedap aje kek akak nak kena kiv jugak lar

ummi said...

Chik Mi -
Hehee...sedap laaa Chik Mi..k, jgn KIV je tau..buat cepat, senang je tuh!

blogresipi said...

Kite pon nak KIV jgk kak ummi...nampak best lah.... :)

ain said...

kita pulak...semlm ingat nak buat...cari pisang tak jumpa pulakkkk!!! mcm x logik pulak tak de pisang semlm..hehehe

ummu Masyitah said...

salam kak ummi, bingka yang memberi motivasi kpd saya utk memasak nih. :)