Friday, January 25, 2008

Tomyam Campur

Dah puas makan lauk berlemak2 ni, sesekali dapat hirup tomyam memang sedap..dah lama nak wat, baru ni dapat ikut selera ummi hehe.....xyah makan nasi pun xpa dapat hirup tomyam camni panas...dengan rasa pedas, masam dan wangi dari daun limau purut tu...Senang jek!

Bahan:-
200 gm isi ayam - potong kecil
2 ekor sotong sederhana besar - kerat2
10 ekor udang
2 labu bawang besar - hiris tebal
3 ulas bawang putih - tumbuk kasar
15 tangkai cili padi thai - ketuk
4 - 5 batang serai - ketuk
2 sudu besar pes tomyam/2 ketul kiub tomyam
5 helai daun limau purut
2 - 3 biji limau nipis - perah jus
4 - 5 cawan air
1/2 batang karot - potong bulat nipis
200 gm bunga kobis
10 batang jagung muda (*ummi x isi ni)
2 inci halia - hiris nipis
2 biji tomato - belah 4
garam
sedikit minyak

Cara Memasak:-
Panaskan minyak, tumis bawang putih hingga wangi, masukkan ayam dan masak sekejap dengan menutup periuk. Masukkan air dan biar mendidih. Masukkan serai, bawang besar dan daun limau purut. Masukkan cili padi, pes dan garam. Masukkan udang dan sotong serta sayuran. Akhir sekali masukkan jus limau dan buah tomato. Seimbangkan rasa biar ada rasa pedas, masam dan wangi daun limau purut.

9 comments:

jo ayee said...

sedap....my fave k.ummi..mintak semangkok

zaitgha said...

i like tom yam too but i really so wanting to cook tom yam from scratch meaning not using the cube to get the tom yam flavor........my quest tuh...

Cat Cat said...

Kak Ummi,
Cabai burung (orang Perak) tu nampak pedas benar... Tom Yum kalau makan time sejuk2 ni, best... Hehe.

Mat Gebu said...

memang sedap, nak2 kalau masa tekak tak lalu makan, mcm tgh demam ke, cepat berpeluh...fuhh!!

deeTha said...

Tom Yum ni emang sedap banget...
ketika saya pergi ke Thai, setiap hari saya makan si Tom Yum ini...
hmmm.... delicious
apalagi kalau cuaca panas and tom yumnya terhidang panas.
nyem...nyem...

Ummi said...

Hai sume...baru balik dr gathering di KL ni, kul 2.30 ptg td sampai Kuantan..bestnya jumpa geng2 lama....penat aiihh lama x naik bas, tapi seronok gak..

Jo - aa masakan simple tp bukak selera kan..

Zai - Aa bese guna pes or cube bila nak cepat mcm ni, hehe..sedap lagi from scratch than ready made one!

Cath - oo tau cabai burung ek, takut pedas sgt guna cili thai tu, kurang sikit pedas...aa best makan time sejuk or demam kan..

Mat - yo la tu..macam akak ni nak demam memanjang..hehe...demam M, susah sikit nk baik ahaks! Sedap kan mat, kira appetizer gitu..habis dengan serai2 itu ku makan dan...kah kah

Deetha - akak memang suka jugak makan begitu je tanpa nasi pun xpa...

zaliana said...

ni feveret..makan ni ari2 pon takpe..eheheee

Retno Prihadana said...

Tom yam ini memang segarrr

Ummi said...

za - memangpun kalu makan ni ari2 pun xpa, leh diet sikit eh..hehe..

retno - aa kan, kalu sume segar, badan pun segar bila menghirupnya..hehe...