Friday, January 11, 2008

Roti Canai

Pagi Maal Hijrah semalam ummi sempat le menyediakan roti canai untuk family..Malam tu uli2, so pagi mencanai le..nk tebar x reti..hehe...but so nice...cilok kat rumah Jun ni, tp xtau asal resepi sapa..Thanx jun..

Bahan:-
3 cawan tepung gandum
1 cawan air
1 sudu teh garam
2 sudu besar susu pekat manis
2 sudu besar minyak
sedikit butter/minyak

Cara Membuat:
Campur dan gaul rata semua bahan. Uli hingga jadi doh lembut. Bahagikan doh kepada 10 bahagian dan bulat2kan. Celup dalam minyak dan letak dalam dulang...Biarkan selama 3 -4 jam atau semalaman. Canaikan roti. Masak dan balik2kan hingga kekuningan. Angkat dan tepuk2 roti supaya lembut.
(*ummi ikut cara mak - canai atas belakang talam dan tarik2 doh senipis yang boleh sambil letak minyak. Kemudian ambil satu hujung dan angkat doh jadi panjang dan lilit dari satu hujung sampai satu hujung lain. Bila nak menggoreng, tekan2 dulu dan masukkan ke dalam kuali).

6 comments:

Jie said...

ummi..sy suka cara mcm mak buat gak..belakang talam....tarik2 nipis...tp sy suka dilipat empat segi....rangup2

Ummi said...

Jie, this way rangup gak, akak lipat 4 segi bila nak buat roti telor pnya..hehe..Nk buat senang, nak mengeluarkan perkakasan yg malehnyaaa...

Andaliman said...
This comment has been removed by the author.
Andaliman said...

It's kinda like roti maryan in Indonesia. If we go to kampung Arab, it's easy to find this roti maryam with sop kambing kacang hijau

Ummi said...

Pepy, i feel like eating roti maryan rite now heheh..I've to fly there and try that kind of food..but i don't eat kambing..=D

Ummi said...

Ish..camna terdelete komen kat atas tu..rasa cam x sempat nk baca je..kesilapan teknikal kot, maaf le sapa yg empnya..x sengaja..(*garu kepala..) =D