Wednesday, January 30, 2008

Roti Mozarella


Dah lama nak wat roti ni, resepi dari Za-Journal Rasa. Semalam balik ofis terus je mengadun bahan roti ni sebelum masak untuk dinner. Cuma resepi asal Za guna tepung pau untuk eksperimen dia - tu pasal lagi, ummi guna tepung roti laa dan ada tambah sikit bahan..Thanks Za..

Bahan:-
140 ml air (*ummi guna air suam2 sikit)
300 gm tepung pau (ummi guna tepung roti)
40 gm gula kaster
1 1/2 sudu teh yis
1 sudu teh bread improver
1 sudu teh bread softner - (*ni ummi tambah)
1/2 biji telor ayam
30 gm butter - suhu bilik
1 sudu teh garam
2 sudu besar susu tepung

Filling:-
Butter - potong kiub semasa sejuk
sedikit gula kaster untuk tabur
mozarella cheese

Cara Membuat:-
Campurkan semua bahan kering kecuali telor dan butter. Bancuh yis dengan air suam dan tuangkan ke dalam adunan kering tadi. Uli sebati dan masukkan butter. Uli lagi sehingga mendapat doh yang tidak melekat di mangkuk adunan. Bulatkan dan tutup. Biarkan naik 2 kali ganda lebihkurang 1 jam 30 minit. Keluarkan, tumbuk2 doh. Bahagikan kepada ketulan kecil. Buat bulat dan isikan butter yang dipotong kiub. Biarkan lebihkurang 1/2 jam supay doh naik. Sapukan butter atasnya dan bakar. Selepas 20 minit keluarkan dan tabur dengan mozarella dan gula kaster. Bakar lagi lebih kurang 4 - 5 minit.

2 comments:

Anonymous said...

ummi ni rajin sungguh masak yek..
mcm2 sempat buat..tabik spring betullah..sebab nak masak satu hal, nak snap gambar pun satu hal lagi..

Ummi said...

Za - xda lah rajin mana, ikut mood gak, ada masa blk ofis cam nk tdor je...ada masa terus salin bju terkam kat dpur...heheh..part amik gmbar pun 1 hal ek, dah tu nk crop sana sini..hehe..bru leh posting..alahaiii tu yg kdg2 menu semalam keluar esok tu...hehe..mls nk berjaga, sebelum subuh nk kena bgun gerak doter g sek..huhuuu..