Sunday, February 13, 2011

Puding Kukus Strawberi Laici

Salam dan selamat petang semua....adeeeh baru ni dapat nak mengadap blog....ntah apa2 kerja pun x tau laa...ni pun keletihan, naik mengantuk la pulak...petang2 x baik tdo kan...nnt cepat mereng otak org kata...hahahaha..betul la tuh...so dari memerengkan otak baik semua mai sini jenguk puding akak nih..hehee... Semalam petang2 camni, akak pergi ke rumah adik pastu family abang pulak ada datang...dah la berlarutan makan malam kat sana...kul 9.30 lebih gitu baru balik rumah...pastu malas dah nak mengadap blog...lipat kain segala laa...eh melalut jek...

Meh la layan dessert yang senang dan lembut sedap nih....best gilosss!!! Hehee....Asalnya resepi Kimin 03@MyR, tp akak tengok kat dapur Hazila, dia ni kan rajin buat dessert segala...kurang makan nasi Hazila ni kot..ya? Hehe..apapun akak C n P je la ya...thanks! Cuma akak melebih2 tambah strawberi selain laici tuh..so nama resepi pun terlebih sikit laa..hehe

PUDING KUKUS STRAWBERI LAICI
Resepi: Kimin 03 @ MyR
Sumber: Hazila @ My Small Kitchen

Bahan Bahan:
  • 1 tin susu cair
  • 4 keping roti putih
  • 4 biji telur
  • 1 sudu makan gula pasir
  • Isi laici
  • Strawberi segar secukupnya - ni akak tambah
Untuk Jelly
  • 1 packet jelly nona perisa strawberry
  • 400 ml air
Cara cara:-
  1. Panaskan kukusan.
  2. Rendam roti di dalam susu cair. Kisar hingga halus roti, susu cair,telur dan gula.
  3. Masukkan bahan kisar ke dalam loyang yg sesuai dan kukus lebih kurang 30 minit.
  4. Angkat dan biarkan ia sejuk.
  5. Sementara itu sediakan jelly mengikut arahan di kotak.
  6. Susun buah laici dan strawberi yang dibelah dua di atas adunan yg telah dikukus tadi.
  7. Tuangkan jelly ke atas adunan. Sejukkan sebelum dihidang.

20 comments:

azila said...

askum k.ummi..wah, zla punyala dok pikir nak buat apala ngan lebihan buah strawberi dlm peti ais ni, tetiba k.ummi dtg membantu..yeayyy..dah ader idea nak abiskan strawberi itu.thanks kak:)

~Norul Mas Hana ~ said...

Assalamualaikum kak ummi,
puding itu kelihatan sangat lazatttt..huhu =)

AZLITA AZIZ said...

salam kak Ummi...
ya allah... sedapnyer!... puding tu kak Ummi...cantik rupa kejadiannyer dan betul2 mengoda...

Mas said...

kak ummi..
sedappnya puding tu...terliur mas tengok...

ilahjy said...

nampaknya ni adalah gabungan 2 resepi ni ummi.. memula dulu ilah terpikir juga nak buat puding roti dan nak letak agar2 jer rupanya letak buah2 lagi cantik kan.. tahniah gabungan yg mantop.. ptg tadi ilah buat juga buah2 bersama susu cair dan topping dia agar2.. tapi tak cantekk huhu..resepi hentam2 jer tu la pasal...

Nabilah said...

rasa macam esok jugak sy nk pegi beli barang :)

izahdaut said...

Wahhhh sangat cantik n meriah puding ni.. Tak rasa sangat ketelurannya ke kak ummi.. Aduiii dapat gigit laici tu waduh waduh... Memang pingsan kesedapan neh

ezanoor said...

sedapnye ummi... nanti saya nak cuba jugak la... minta izin amek resepi ye... hehe

Chik Mimi said...

Assalam kak tergudanya tgk puding akak tu

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

hmmmm....sedap sedap ... segar segar...boleh cuba ..cuba..

Mat Gebu said...

Kak, pesal nampak sedapp noo, ishh lain macam jeee...

Diana @ Melley Mey said...

ummi... nampak sedap ler. nak sikit.. :)

Ummi said...

Azila -
Hahaha..kebetulan eh..buat cepat Zila..boleh bg cik abg sebelah duk bz kat laptop tuh..hehe, suapkan dia..

Norul Mas -
Wkmsalam..aah mmg lazat pun...sedap sesgt..

Azlita -
Hahhaha..alaahaiii kalau Ita buat pun lg sedap dan gambar menggoda2 taauu..hehe

Mas -
Yup, memang sedap...hehe

Ilahjy -
Aaah...pandai2 jek Ummi tambah2kan buahnya..nak habiskan stoberi, kang expire, ternganga terus xleh mkn..hehe

Nabilah -
Haa..beli brg buat eh..jgn x buat..sedap ni..hehe

Izah -
Hahahha..ketelorannya ok lg, xda la rasa sgt, maybe sbb lebih rasa laici dan stoberi tuh..hehe

Ezanoor -
Sila-silakan...mmg sedap ni..

Chik Mimi -
Wkmsalam...eeemm tak terkata tauuu..

Nazrah -
Sila...sila..jom pakat2 memuding..hehe

Mat Gebu -
Hahahha..ko nampak apa yg lain macam tuh...stoberi tu ke..hehe

Diana -
Hehee..nk bg puding dah licin Diana oiii...bg resepi je laa..hehe

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
Kak ummi saya nak. Simpan sikit yea. Esok saya datang ambik. tq...tq..tq

Ida Ddapur said...

k'ummi...ngancam tul la puding itu...sejuk tekak ni bila telan.

Adzriel AB said...

tak cukup secawan ni kak ummi.

Ummi said...

Kak Sam -
Sam...dah licin dah...sori la eks..buat sendiri lagi puas makan, kang akak bg, x cukup lak segelas..hehe

Ida dDapur -
Aah mmg sejuk tekak laaa...best panas2 mkn ni kan..

Adzriel AB -
Hehe..mmg puunn...tu pasal kena buat Adzriel...puashati makan byk2..

ijan said...

Bestnye pudings... kite nak kena goda2 MrFaiz dulu baru boleh makan stok laici dalam gobok tu. hehehhehe

Ummi said...

Ijan -
Waaaa lama x nampak Ijan...Mikael sihat? Hehe..apasai kena goda2 dulu MrFaiz tu...heheh...kurang stok laici ke..

AS said...

assalamualaikum,umi nampak sedap aje dessert ni,selaunye pudding dimasak tapi yang ni dikukus lain dari yang lain ,nanti as nak cube.....tq