Thursday, February 10, 2011

Gulai Lemak Cili Padi Ikan Sepat Dengan Nenas Yang Penuh Dugaan..Hehe

Salam....taraaaa...ini lah dia gulai lomak cili padi ikan sepat masin yang penuh dugaan masa makan semalam dan hangat di entry dan FB akak dengan pelbagai tips dan petua yang diberikan oleh semua pengunjung kesayangan yang begitu prihatin kat akak, hahaa...Tu lah, makan sampai tercekik dan gelabah sekejap....adeeeiii...berbaloiii sungguh la makan yeeeaaa...nasib lah x kena operate tekak akak....kenangan mengusik jiwa sungguh...Apapun korang renung2kan lah...fikir-fikirkan lah kalau nak makan tu....dan beramal laaa....hahahahha


GULAI LEMAK CILI PADI IKAN SEPAT DENGAN NENAS
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 5 ekor ikan sepat masin (sederhana besar, cuci bersih)
  • 1 cawan santan pekat
  • 1 cawan santan cair
  • 2 batang serai - dititik
  • 1/2 biji nenas madu saiz kecil (yg sedang2 masak)
  • 1 keping asam gelugor
  • sedikit serbuk kunyit
  • garam secukup rasa
  • 3 sudu besar minyak untuk menumis
Bahan Kisar/Tumbuk Halus:-
  • 8 tangkai cili padi
  • 4 ulas bawang merah
  • 2 ulas kecil bawang putih
  • 1 inci kunyit hidup
Cara Memasak:-
  1. Ikan sepat dicuci dan rendam 20 minit dalam air garam untuk menghilangkan rasa terlalu masin pada ikan (*petua la ni eh)
  2. Panaskan minyak dalam caserol, masukkan bahan-bahan kisar dan serai dan kacau hingga cili masak dan pecah minyak.
  3. Masukkan ikan sepat dan balik-balikkan biar mesra dengan cili sekejap.
  4. Masukkan santan cair , asam gelugor dan nenas. Masak hingga mendidih.
  5. Masukkan garam dan akhir sekali santan pekat. Kacau dan bila nampak hampir mendidih dan seimbangkan rasa. Tutup api.

14 comments:

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
Tertarik sungguh saya kat gulai kak ummi ni. Kalau ada lagi saya nak gerak pi kuantan sekarang ni jugak. Vrooommm..vroommm...vrooommmm.. Kak ummi tunggu kat simpang ye.

kakngah said...

aduh...
dpt mkn ngn ns panas..
pergh!! kenyang...

ibuintan said...

lauk orang nogori ni, tapi sekarang dah payah nak dapat ikan sepat segar..

terliurlah pulak

kakchik@ella said...

Salam kak ummi,

favorite kakchik ni. masa lum kwin dulu mama slalu buat masak lemak cili api utk anak2.

dh kawin ni kakchik susah nak buat sbb en somi tak suka. kalo teringin sgt nak mkn, beli saja la nmpaknya. Hihi ..

LinRosly said...

Assalamualaikum Kak Ummi Cayang

Sebab Terlalu Sedap Masakan Kak Ummi Ni Maka Dugaan Pun Mendatang...Kalau Lin Makan Lauk Ni Tak Cukup Sepinggan!

Syukur Alhamdulilah Dugaan Tu Dapat Diatasi Dengan Kesungguhan Dan kesabaran....

Yan said...

Salam Kak Ummi.

dugaan apa ek? tercekik tulang? sorry.. maybe saya terlewat. Apa2 pun saya suka masak lemak cam ni.. sedappp..

ain (sweet thots) said...

my favorite ni kak.. lepas ni kalau layan si sepat ni jangan bercakap sambil mkn tau ..;)

inaku79 said...

Assalamualaikum k.Umi, sedap ni msk lemak camni. Teringat dulu masa duk johor, mula2 x mkn ikan sepat masin ni tp bila dh cuba sedap la pulak. Mkn nasi btmbah2 la jwbnya klu kena lauk cam k.Umi buat ni... Hehehe...

Mas said...

sedappnya..patut akak makan penuh berselera....he..he...
bila tengok masak lemak ni..mesti akak teringat kisah tu kan...

Cendana Kasih said...

Salam akak..ni paberet mak mertua saya. Dulu saya tak tau makan, tp bila MIL slalu masak, rasa sedap lah plak. Gabungan masin ikan dan manis nenas, pedas2 cili api..pergh...terangkat !!

farah fauzi said...

mujr saya tak makan ikan sepat..hehe..ngeri plop takut tercekik...hehe

izahdaut said...

akak..kira ni lauk sedap dan berbahaya la kot kan..hehee..eh sepat mmg banyak sikit tulang nyer kan..ye ke?hehe

Ummi said...

Sam -
Hahaha...tertarik dan tercekik kan..insyaAllah kalau ada, xda masalah setakat nk makan nasi tengahari tu..tp kena hari cuti la..hari kerja masak cincai je la..hehe

Kakngah -
Yep..mmg sedap sgt laa..sesekali pekena kan..

IbuIntan -
Rasanya bkn org nogori jek makan nih...merata2 tempat pun biasa masak ikan sepat masin tp segar nih..hehe

Kakchik -
Wkmsalam...waaah dulu mmg la kan..nak makan sume mak masak, ni kakchik kena masak gak laa..mana tau tiba2 kena air tgn kakchik terus cik abg suka..hehe

LinRosly -
Wkmsalam Lin..hehe...tu la kan..tp rasanya x serik nak makan, cuma berhati2 je la..hehe

Yan -
Wkmsalam..aah ada entry khas kat bawah tu..hehe...mmg lauk penghancuss diet..hehe

Ain -
Ya la Ain...xleh cakap kalau makan gulai ni nnt..huhu

Inaku79 -
Aah la kan..betul tu...sangat membuka selera...makan smpai tercekik..hehe

Mas -
Hahahhaa..pandai Mas..ya laa..tgk gulai ni nnt..terus seriau tp x serik..hehe

CendanaKasih -
Wkmsalam...aah kan, ni masakan org2 tua suka...so akak pun dah msuk golongan tu la agaknya..hehe

FarahFauzi -
Ooo x makan eks..cuba dulu, baru tau ngeri ke tak gulai ni..hehehhe

Izah -
Hahha..x baik cakap camtu laaa..alahaii, cuma jgn gelojoh or makan penuh hemah la kan..hehe

nor^tikah said...

salam kak, sungguh menyelerekan...wah =)