Tuesday, February 22, 2011

Asam Pedas Sotong

Yuhuuuuuu...waaaah nampak semua geng2 masak2 menghadap FB la pulaak...duk melayan diaorg ni ada kang x berhapdet entry akak...Mat ko borak je la dgn Mama tuh...hehe...Okay adik2 semua...malam ni kita jamu mata dengan sesuatu yang berkaler merah...isi dalamnya adalah yang berjanggut...bukan kamben eh, ni yang boleh berenang punya...kamben takut air kan..hahahahha...kita jamu Asam Pedas Sutun...masak sempoi-sempoi punyerrr, tp best wooooo...hehehehe

ASAM PEDAS SOTONG
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 6 ekor sotong - sederhana besar, bersihkan dan potong ikut suka
  • 3 sudu besar cili kering kisar
  • 6 biji bawang merah )
  • 2 ulas bawang putih )
  • 1 biji buah pelaga ) dikisar
  • 1 inci belacan dibakar )
  • beberapa tangkai daun kesum
  • 1 tangkai bunga kantan - akak xda stok
  • 2 biji tomato - dibelah 4
  • 2 keping asam gelugor
  • sedikit gula
  • garam secukup rasa
  • 2 cawan air/secukupnya
  • minyak untuk menumis
Cara Memasak:-
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumiskan bahan-bahan kisar dengan api sederhana. Masak sehingga pecah minyak.
  2. Masukkan air secukupnya (tak perlu banyak, sebab sotong akan mengeluarkan air juga nnt)
  3. Masukkan asam gelugor, bunga kantan (jika ada) dan daun kesum biarkan kuah mendidih.
  4. Masukkan sotong dan perlahankan api.
  5. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Biarkan kuah mereneh sekejap hingga naik kemerah-merahan.
  6. Kemudian masukkan tomato dan terus tutup api agar tomato tidak layu sangat.

9 comments:

Srihany said...

Sedapnyaa....

Nieza said...

wah menarik ni..lum pernah msk asam pedas sotong lagi....harus dicuba ni..tq kak nanti nk pi cari sotong dulu.hehe

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
Huyyyoooo canggih nya resepi ni. Orang yang ketinggalan zaman pasal masakan memang cam gitu.

K.Nor said...

tak pernah terfikir lg nak buat asam pedas dgn sutun.. gud idea.. tp baru jer dua hari lepas buat asam pedas.. sutun bertelur dah ada dlm esbok.. layan menu lain dulu la ya.. mekacih bg idea :)

kakchik@ella said...

As salam kak ummi. 1st time ella dgr asam pedas sotong. sblm ni ella penah makan asam pedas ayam, ikan dan daging je.

menarik ni kak ummi. thanks for sharing ye kak. boleh ella cuba nnti.

hani said...

kak ummi,
saya juga pernah buat...sungguh enak...kan kan kan

AbbotCottage said...

fuiyooooo, sedap ehhh masak asam sotong tu? pestime dengo ni Kak Ummi. Nampak macam menarik je, agak agak leh tak dapar semangkuk, tapi mangkuk beso tau. heh...

Ayu Safieza said...

Kak Ummi...sutun & asam fedas......I loiiikes......errr.....nak kene kuor ar g market nih!!

izahdaut said...

tringin nak buat asam pedas neh..tapi daun kesum tak de.tak sedap ler kan kak ummi.daun kesum tu yang mengesahkan masak asam ni..hehe.kalau tak tak sah.apa aku cakap ni daa