Saturday, February 5, 2011

Ubi Rebus Cicah Sambal Tumis Bilis

Salam...hehe, biasa balik kampung orang tanam jagung kan, tp kitaorng balik kampung gali ubi kayu...hehee....Alahaaiii nak cari ubi, nak cari ubi....tp bukan nak cari kayu ekss...anak2 dara kita mengidam nak makan ubi rebus haaaa...balik kampung sibuk tanya tok puan diaorg ada ubi ke takde....dah tu dera abah dia gali ubi...adeeeiii...teruksss... Abahnya pun melayan laaa...sampai jek kampung petang rabu hari tu, sebelah petang terus pi cari cangkul gali-gali ubi. kat tepi rumah..hehee...

So, pagi khamis tu bersarapan lah dengan ubi kayu rebus, diaorg cicah dengan gula gitu jek..kita nak parutkan kelapa muda nk campur gula pun diaorg xnak...issshh...tp tuk kami yang tua-tua ni xkan nak cicah gula kot...kencing manis kang...so akak watkan sambal bilis sikit...sedap weeeyyy...ubi pulak elok muda sedang2 gitu...gebusss...mmg elok sgt direbus...layaaaan...!

adusss gebusssnya ubi nih...banyak pulak tu dpt..tengok mcm sikit, sekali kupas tu dia...seperiuk penuh haaa...

hb sibuk menggali ubi, aiman jadi mandur, my mom duk kutip pucuk ubi nak wat ulam dgn sambal la tu..Najwa duk basuh ubi yang penuh dengan tanah tu...tengok la, esoknya rebus dapat seperiuk weeyyy...hehe

yuk makan yuk....

10 comments:

Yan said...

Sedap makan panas2 waktu ptg ni. Saya suka makan dgn gula melaka dan kelapa.

Yatie said...

Salam Kak Ummi,
Tngk ubi rebus ni pun dah tau mmng empuk dan sedap sangat....mmng sedap betul kalau dpt ubi yg betul2 empuk....kena pulak baru cabut...kalau beli kat pasar tu, nasib lerr..kdng2 empuk,kdng2 tak...Yatie pun nak rebus ubi ni...kebetulan beli ubi smlm masa balik kmpng,...tapi tak taulah tu jenis yg sedap ke tidak....harap2 empuk dan sedaplah....

eni osman said...

salam...sedapnya ubi rebus tu...makan dgn sambal ikan bilis pulak lagi la...kat sini dah susah nak dpt ubikayu...kalau nak beli kena pi pasar mlm...itupun nasib kalau ada...harga pun dah mahal sekarang....

Nabilah said...

auntie...sedapnya.... (T___T)
tapi sy tak pernah try g makan ubi dengan sambal,biasa makan dengan gula je.ni nampak menarik gak.

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

sedap kalo makan ngan ikan masin dan kopi o..musim hujan2 pulak ni...

hana said...

huwaaaaaaaa..... mencik tawww! macam kes kiter blk sblm nih... celik2 mata bgn tdo ari pertama kat umah mak, terus bwk cangkul bagai g gali ubi tepi rumah... sepiyuk beso gtu ler kiter rebus! perghhh mmg tamak haloba! i'll do it again soon.... hahahaha.... ngences dah kak wehhhhh

Syahida said...

salam. sedapnya ubi rebus dan sambal bilis ni. Mengancam sungguh

Mat Gebu said...

Waaahh ada ke"ubi"an lah kat sini, kalau kat Sedenak ada ke"tempe"an, kat jepung ada ke"telur"an..haha

Mas said...

arrgghh...ubi kayu...sedappnya....
mas pun suka rebus....makan lak ngan sambal...perhhhh..tak terkata...

Ummi said...

Yan -
Akak pulak suka makan pagi2, hehe..apapun mmg sodap la Yan, makan ramai2 kat kg kan..

Yatie -
Wkmsalam...hehe...mmg enak banget! Cukup gebusss... Yup pakat2 rebus ubi..hehe

Eni Osman -
Salam Eni, thanks sudi singgah..waah duk mana tu susah nk dpt ubi ek...tp ya la kan, ikut musim gak ni..hehe

Nabilah -
Hehe...lepas ni leh try dgn sambal lak Nabilah, anak2 dara auntie pun makan dgn gula gitu jek..kalau auntie, mau kencing manis lak nnt..hehe

Nazrah -
Yup...owh akak x biasa dgn ikan masin, selalu kalau pulut tanak jek lwn ikan masin..hehe, nnt leh try lak..

Hana -
Hahahaa..xpa nnt ko balik sini, kita pakat2 gali ubi, tunggu akak tanam dulu kat rumah baru tu eks! Hahaha...sempat ke tak, takut ko sampai Msia, baru naik tunas jek kooo..haha..kita rebus batang ubi kayu je laa..wakakaaa..

Syahida -
Wkmsalam Ida...yup mmg best nih..hehe

Mat -
Hahahaa...ubi rebus akak gebusss ni tauuu...tempe ko gebuss gak ke..tp bab Hana tu, ntaaah laaa..., ko tanya dia...hahaha, fenggsaaann!

Mas -
Aaah jgn kata apa2 bila makan..haha, lpas makan baru kata alhamdulillah..kan..kan..hehehe