Tuesday, February 22, 2011

Ayam Goreng Berempah (Kuzie Catering)

Salam....para suri rumah mesti tengah bz masak2 kan...bersilat sakan kat dapur...Kalau akak macam tu laah..balik kerja petang...time suri rumah dah relax2 sikit, akak baru la nak menjengah dapur dan kelentung-kelentang.....sabaauuuu je laaa...Nak ngisi perut suami dan anak-anak punya pasal, ikhlas hati kita masak...kan..kan.....Okay meh layan lauk ayam goreng berempah ni haa....Resepi ni tgk rata-rata rumah dah masak....Resepi asal dr Pak Engku...tp akak kopipes dr dapur Izzah..

AYAM GORENG BEREMPAH (KUZIE CATERING)
Resepi: Pak Engku (Kuzie Catering)
Sumber: Wattie, Izah & Chik Mimi

Bahan:-
  • 4 labu bawang merah
  • 6 batang serai
  • 2 tongkol lengkuas
  • 3 sudu rempah kari ikan
  • 3 sudu kunyit babas
  • 5 sudu cili kering (blend)
  • 5 helai daun kari 5 tangkai cili kering dipotong 3
  • sedikit serbuk perasa
  • *saya tambah:1 sudu beso biji ketumbar+jintan manis+jintan putih
Cara Memasak:-
  1. Ayam dipotong 16/atau ikut suka. Bersihkan dan toskan.
  2. Perapkan ayam tadi bersama semua bahan-bahan blend bersama rempah, cili kering...perap lebih satu jam..
  3. Panaskan minyak untuk "deep fry" dan goreng ayam tadi, api biar sederhana. Bila serdak agak kekuningan, tapis dan asingkan agar tidak hitam dan hangus (*akak biarkan jek..ok laa..xda la hangus sangat...sedang sedap makan..hehe)
  4. Bila ayam dah masak, masukkan daun kari dan cili kering potong tadi.
  5. Tabur atas ayam bersama serdak tadi....tentu menyelerakan, lebih banyak serai dan lengkuas lebih banyak serdaknya.
waaaaaaaaaaaa..best gilooosss makan serdak2 tuh....belum lg dengan rasa ayam yg lazat...Thanks to Pak Engku yang sudi share resepi nih...

15 comments:

Diana @ Melley Mey said...

sedaaap nyer ummi... cantik jer diana tgk ayam nie.. menyelerakan betul ler..

Delima said...

wah bleh try ni.. selalu saya goreng ayam guna jintan dgn ketumbar pun dah smpai menjilat pinggan.. ni kalo buh cili sket, serbuk kari sket.. kompem letak je atas meja tk smpai seminit dh lesap ni... hehehehehe

Fiza Amran said...

wahhh k ummi sgt menyelerakan... buat banyak2 lg yer,,

Kak Sam said...

Assalamualaikum..
Kak ummi nak yang kat dalam mangkuk kat bawah tu.

eMMe said...

kak ummi, nak tanye, serbuk perasa tu ape? ajinamoto ke? kalo tak letak boleh?

izahdaut said...

akak..pak engku tu sapo sbonar eh..haha..chef dlm tv tu ke?
sedap kan..saya pun suke

Mas said...

akak..mas pun suka ayam goreng ni..
sedappkan kak....

Wattie said...

Salam Ummi,
Memang sedap giler ayam ni.....mkn serdak dia dengan nasi pun dah best.....

Ayu Safieza said...

yeeeeeeeeeeeeeehaaaaaaaaaaaaaa.....Ayu dtg utk ayam berempah ni.....muehehe...naik unta jer...bukan kude tauuuu!!!:)

Nieza said...

assalam kak ummi, sedapnya ayam ni.....terliur dh ni. ha ni nieza antar kek kat akak ni dh cuba resepi kek choc mint akak tu tapi derhaka sikit jadi lemon lak...btw tq sharing kak...:)

fara dean said...

assalammlkm kak...
ini makan ayam2 je je dah cukup sedap..pastu ratah plak tulang2 ..sambil makan ngan serdak dia..amat mnyelerakan!

cek chun said...

menarik sunggoh la serdak-serdak itu. kalau makan kat kedai pun, mesti kaut serdak dulu..

Ummi said...

Diana -
Memang sedap ayam ni Diana..rugi sgt kalau x cuba taaauu..mesti nak buat lg nnt..

Delima -
Emmhh...nnt try la yg Pak Engku ni pulak...memg best...sesuai wat lauk kenduri..kanak2 pun pasti suka..hehe

Fiza Amran -
Hehe..akak buat 1/2 ekor ayam jek..x ramai kat rumah..tp mcm x cukup gak la 3 org makan..hehe

Kak Sam -
Wkmsalam Sam...ha, nak yg kat dlm mangkuk kat bawah...apa tuh? hehe

eMMe -
Aah Emme, biasanya serbuk perasa tu merujuk kepada ajinomoto laa..akak x letak pun..

Izahdaut -
Hahaha..ntaaah bkn dia pak sedara Izah ke..ekekekee..Rasa akak mmg lah yg selalu kuar tv tu kan..dia selalu masak utk VIPs kan...selalu berbaju melayu dgn songkok tinggi gitu..hehe

Mas -
Yup mmg sedap Mas, sekali rasa nak lagi dan lagi..hehe

Wattie -
Yup Wattie...best tang serdak tu laaa kan..hehe

Ayu Safieza -
Wohoho...wat terkejut akak jek Ayu..nasib unta pun x fengsaaan..hehe

NIeza -
Wkmsalam...waaah siap bg kek tuk akak eh...tqqqq...hehe

Fara Dean -
Wkmsalam..yup...lg sedap meratah dr makan dgn nasi..kan..kan..

Cek Chun -
Hahhaa..kalau x malu leh mintak serdak kat toke...kan..

hoyahadis said...

salam kenal ummmi.
banyaknya resepi kat sini.
tak payah beli buku masak dah..ngee..

-"

Ummi said...

hoyahadis -
Wkmsalam...salam kenal...aah kalau xnak beli pun xpa...rujuk jek rata2 blog masak2 ni kan...senang..hehe