Monday, February 28, 2011

Sup Pasta Ringkas

Salam dan selamat petang....dah Isnin balik dah eh..rasa baru jek cakap dah nak wiken kelmarin...tiba2 dah kena keje balik dah...hehehee...Okay meh layan sup pasta sempoi akak ni....sekadar nak habiskan stok elbow pasta hari tuh....sup pun mudah2 jek..ikut tekak akak je...


SUP PASTA RINGKAS
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 300 gm elbow pasta (atau apa2 jenis macaroni/pasta)
  • 300 gm daging - dihiris nipis
  • 5 ulas bawang merah - ditumbuk
  • 3 ulas bawang putih - ditumbuk
  • 1 sup bunjut Adabi
  • 1 sudu kecil biji lada hitam yg dikisar
  • 1 sudu kecil serbuk lada sulah
  • 1/2 biji lada benggala kuning - didadu
  • 200 gm kobis bunga - potong kecil
  • 1 paket putik jagung - belah dan kerat
  • 3 - 5 sudu besar kicap masin
  • garam secukup rasa
  • air secukupnya
  • sedikit minyak untuk menumis
Untuk Hiasan/Taburan:
  • sedikit hirisan daun sup
  • sedikit hirisan daun bawang
  • bawang goreng
  • hirisan cili merah/cili padi
Cara Memasak:-
  1. Masak air secukupnya hingga mendidih, masukkan sedikit garam dan minyak zaitun. Rebus elbow pasta/macaroni hingga lembut dan toskan.
  2. Dalam periuk lain, panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk hingga wangi.
  3. Masukkan daging dan kacau sebentar.
  4. Masukkan air secukupnya, sup bunjut, serbuk lada sulah dan lada hitam. Masak hingga daging lembut.
  5. Masukkan garam secukup rasa dan semua jenis sayuran menurut turutan (yang mudah lembut letak la kemudian eh).
  6. Tutup api dan hidangkan dengan pasta yang direbus tadi panas-panas dengan bahan lengkapnya....sempoiii jek kan...

5 comments:

izahdaut said...

anak saya sah sah suka sup cam ni k.ummi..
sedap tu

Lieynanilaz said...

walau simple tapi saya mmg peminat sup..

Nieza said...

kak ummi, simple tapi sodap!...:)

eina said...

wahh..healthy menu nih...rupenye elbow pasta ni blh dimasak cam gini ye kak..x penah pulak eina try..len x leh buat lah..thanks 4 the idea sis...

dek_ma said...

salam....kak ummi, tahniah pada akak dgn Che Mat Gebu sebab resepi u 2 org keluar majalah...