Thursday, February 17, 2011

Kuih Bakar Jagung Bijan

Ni baru sempat nak upload entry kuih bakar jagung ni haaaa....kuihnya dah licin pun...dapat seloyang tu...akak punya hadap...waaaa mmg suka sesangat laa...x makan nasi pun xpa...sedang2 elok jek kejadiannya...x lembik x keras....mmg akak suka sangat kuih ada bijan2 nih..so akak tabur ikut suka akak je laa...hehee...Dah lama sebenarnya nak buat, ada masa x cukup masa, ada masa terlupa, ada masa x cukup bahan...biasa la kan...ala2 kelupaan gitu....Kata Mat, dah kertu...hahahaha...dia la tuh...akak x lg kan..hehe. Okay lada banyak resepi kuih ni, hampir2 sama jek..apapun meh layan resepi asal dari Zana08@MyResepi ni dulu sebab cara nak buatnya sangat mudah, blend jek....tp akak ada adjust2 sikit je la bahannya, akak angkut dari dapur Rozie@DapurKayu...akak C n P jek nih ya Rozie...thanks to Zana n Rozie!

KUIH BAKAR JAGUNG BIJAN
Resepi: Zana08@MyResipi
Sumber: Rozie@Dapur Kayu

Bahan:-
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan santan(*akak guna santan kotak jek)
  • 1 cawan susu sejat
  • 3/4 cawan gula(*akak kurangkan lg 2 sudu besar)
  • 2 biji telur
  • 1 tin jagung manis ala krim
  • sedikit pewarna kuning
  • 1 sudu besar mentega (*ni akak tambah)
  • sedikit bijan jika suka

Cara-cara

  1. "Blend" semua bahan hingga sebati kecuali jagung dan bijan.
  2. Masukkan jagung dan "blend" sebentar.
  3. Tuangkan dalam loyang ukuran 8 x 8 inci seeloknya (*akak guna loyang 8 1/2 x 8 1/2 in.) dan taburkan bijan jika suka.
  4. Bakar pada suhu 160 C selama 1 jam (*akak tambah masa bakar 10 minit lg untuk lebih garing di atasnya).

6 comments:

Yatie said...

Assalam K.Ummi,
Mmng sedap bingka jagung ni..kegemaranku kuih2 mcm ni....nak mintak dah abeslah plk...huhuhu..(nak wat gak ni, nak check dulu bebahan ada tak semuanya...ngeeee)

Yat Maria said...

adoi kakk..tiap kali tgk ni kueh bakar bijan, kaki tangan meronta2 cam nak cekut sekeping..selalu teruja nak makan & buat, abeh tu gi kedai, selalu miss tu bijan..kuih bakar no bijan no kick arr..

hana said...

akakkkkk.... mintak skeetttttt... kiter suker resepi k.zana nih! mmg meletoppsssss... baru sibok nk ronda2 nih kak.... sampai td salah tuan umah! hahahahaaa... sibukkkkssss hhuhuhuhu

Diana @ Melley Mey said...

salam ummi... wah bingka jagung.. mmg diana suka kalau bab jagung2 nie... sedap2...

Mas said...

suka kuih baklar letak bijan...
sedappnya..
nak sepotong kak ummi..
buat bekpess pagi ni..

noorsafone said...

salam Ummi...kalau susu tu noor gantikan dgn santan boleh tak..?jadi santan 2 cawan lah...