Monday, February 14, 2011

Apam Puteri Ayu

Salam isnin....harap semua sihat2 je la eh...ok laa...just nak kongsi jek apa yang akak masak wiken baru nih...yang senang2 tapi sedap masuk ke tekak...kuih ni mmg salah satu favourite akak jugak laa... x penah lg wat apam nih...lain2 apam macam2 dah try..hehee...sbb kedai keliling rumah duk jual selalu kuih-muih camni....ni baru terajin nak buat....Layan je laaa...malas nak bebel panjang...hati x ketahuan kata orang...hahahaha...dalam kerisauan jeee...huhuu...Apapun thanks tu Azita (Rossitamz) dan Nina@SL yg kongsikan resepi nih...sedap dan kena jek dengan anak tekak tekstur apam nih...

APAM PUTERI AYU
Resepi: Rossitamz @ Azita
Sumber: SL aka Nina @ Sweetlily Kitchen

Bahan-bahan ( 40 biji - bergantung pada saiz acuan )
(*akak guna acuan lebih kecil, dapat kurang lebih 48 biji)
  • 5 biji telur (saiz kecil)
  • 250gm tepung gandum
  • 300gm gula (*akak kurangkan kpd 270 gm je)
  • 2 camca teh ovallate
  • 1 camca teh baking powder
  • 250ml santan
  • sedikit pewarna hijau
  • 2 camca teh paste pandan
  • Kelapa putih secukupnya (digaul dengan sedikit garam dan tepung ubi)
Cara-cara:
  1. Panaskan kukusan.
  2. Pukul telur, gula dan ovallatte hingga kembang dan gebu.
  3. Masukkan santan, tepung gandum, baking powder, paste pandan dan pewarna.
  4. Kacau lagi hingga sebati.
  5. Sapu sedikit minyak pada acuan.
  6. Masukkan kelapa di bahagian bawah acuan dan mampatkan.
  7. Masukkan adunan dan kukus selama lebih kurang 5 minit.
  8. Setelah dikeluarkan dari kukusan, tunggu hingga sejuk sikit supaya senang dikeluarkan dari acuan.

banyak akak dapat dengan adunan nih...siap bawak dlm 25 biji gitu ke rumah family adik...anak2 sedara comel tu semua suka kuih ni rupanya..hehe

17 comments:

Adzriel AB said...

kak ummi, saya suka makan kuih ni cecah dgn air teh-o. teringat masa dok ASBTAR, Kuantan dulu. petang2 makan kuih.

http://adzriel.blogspot.com/2010/06/hargai-kehidupan-di-asrama.html

izahdaut said...

mmg sedapni.da pernah try resepi ni...nak berketul2 kak ummii..malas tul nak menenyeh nyior dlm acu tu..ehe

Mas said...

sedappnya puteri ayu..
mas pun dah buat..sangat sedapp kuih ni...lembut dan gebu jer...

farah fauzi said...

kak ummi...klu ader lebih leh la kasi saya sikit..kitakan sebandar..hehehe...

Sari Yusa Ibrahim said...

Ayu & anggunnya... tergoda i..

Kak Sam said...

Asssalamualaikum...
Kakkkk Ummmmiiiii saya datang ni. Tak dapat puding pun tak apa, puteri ayu ni pun jadi le.

hana said...

adoaiiiiiii nape cun sangat si putri ayu akak nihhhhhhhh... macam tuan dier!!! huH! nak buat ker tak nak erk???? lapo dah nih kak oiiiii...

azila said...

wah..nasib putrajaya ngan kuantan jauh...kalo x boleh buat lawatan tapak ke umah k.ummi tiap2 minggu.heheh.

Mama Hanim II said...

tgk pn dh sedap..klu dpt makan mesti lg sedap tu kan kak..hehe..

(Gambar) Pertunangan Ally Iskandar TV3 Dan Aishah Zainal Naib Juara Gadis Melayu Musim Pertama

Yatie said...

Assalammualaikum K.Ummi,
Kuih ni bertambah ayu sbb akak yg buat....kuih kegemaranku....sedapnya kak...

Jiya said...

canteknya pinggan... akekekeke.. oke kak ummi. dah puji. leh dpt upah tak ni? ngeee!

ijan said...

Salam kak Ummi cayanggg....
Akak apa khabar? teringin nak makan puteri ayu jugak buleh? nak buat brunch :)

Azita Zain said...

Seayu Kak Ummi....hehehe
Tunggu2 gak pagi tadi kot2 dpt 3,4 biji...

umiliza989 said...

salam...nak tanya,acu bagi apam seri ayu nie macam mana ye rupanya?

Habibah Ersallina Ersallina said...

dlu pnah buat tpi dh lpa.hrap respi ni kts buat mnjdi yek.hehe

Habibah Ersallina Ersallina said...

dlu pnah buat tpi dh lpa.hrap respi ni kts buat mnjdi yek.hehe

Habibah Ersallina Ersallina said...

dlu pnah buat tpi dh lpa.hrap respi ni kts buat mnjdi yek.hehe