Wednesday, February 23, 2011

Nasi Goreng Kobis Ungu Dengan Cendawan

Salam....Alahaaaiii tengahari ni akak mampu tayang nasi goreng je la eh...tp masak untuk dinner semalam la nih...igt nak masak lauk mcm biasa, sekali tu tengok nasi mlm tu banyak lagi masa akak balik tengahari intai2 kat dapur plan nak masak.....pastu cakap kat hb goreng nasi jek la mlm nnt...dia kata ok sangat2...hehee...pastu terpkir nak goreng style apa pulak laaa..nak kasi kelainan kata org kan..kan..hehee....So ini lah hasilnya....tp bukan nak masuk bakul angkat sendiri laa...orang lain yang angkat...so paham la kan, sempoi tp sedap!.....hehehee...Layan...


NASI GORENG KOBIS UNGU DENGAN CENDAWAN
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 3 mangkuk nasi putih
  • 1 labu bawang besar - didadu
  • 4 ulas bawang putih - cincang
  • 200 gm isi ayam - potong kecil-kecil
  • 1 sudu besar lada hitam yang telah dikisar
  • 1/2 sudu kecil serbuk lada sulah
  • 1/2 biji kobis ungu - dihiris halus
  • 1/2 biji capsicum kuning - didadu
  • 1 tin cendawan butang - dibelah 4
  • 3 sudu besar kicap cair
  • garam secukup rasa
  • sedikit minyak utk menggoreng

Cara-Cara:-
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang besar dan bawang putih hingga kekuningan dan naik bau.
  2. Masukkan lada hitam kisar dan serbuk lada sulah. Kacau.
  3. Masukkan isi ayam, cendawan dan kicap cair, kacau.
  4. Masukkan lada benggala dan juga nasi putih. Kacau rata.
  5. Masukkan garam secukup rasa. Kacau semua biar sebati.
  6. Bila nasi nampak berasap, masukkan pula kobis ungu. Kacau sekejap, jangan sayur terlalu layu (*sedap rapuh2 camtu). Tutup api.
  7. Hidangkan panas-panas dengan sedikit kobis ungu sebagai ulam...waaallllaahhhhh, sedaaapppp.




Yuukkk makan nasi goreng yuukk...hehee...airnya buat sendiri eh..

14 comments:

Zaliedana said...

Salam kak ummi,semua yg akak masak nmpak sedap sgt,sy dah beli pes tomyam mcm akak kat pdg besar,betoi cm akak kata,pes tu mmg sedap..Hehhe,tq coz tunjuk pic pes tu..

Mas said...

woww..menariknya nasi goreng kak ummi ni...
mas tak pernah makan lagi kobis ungu ni...rasanya sama ke kak ngan kobis bulat biasa tu...

Ummi said...

Zaliedana -
Salam kenal Dana, thanks sudi jenguk dapur akak...waaaa duk Georgetown lg dekat la nak ke Pdg Besar..hehee..best tuh! Sedapkan pes tuh...rajin2 masak eh..

Mas -
Hehe..menarik ke tertarik Mas? Kobis ungu ni lebih sedap/manis dari kobis biasa la Mas, sbb tu harga mahal sikit laa...mmg sedap makan mentah gitu...ala2 kat Pizza Hut tu kan diaorg wat salad....akak mmg suka kobis ungu nih! Xkan lepaskan..hehe

kakchik@ella said...

Hmmmm .. 1st time ela tgk kubis pepel digunakan utk buat nasik goreng kak. slalu tgk org mkn dgn salad je. good idea ni. selama ni jeling2 je kubis pepel tu. hihi ..

farah fauzi said...

alamak..boleh buat nih sebab button mushroom ader kat umah..hehe..tungguuu..

mia.lia said...

sdp neh..crunchy ;D

HaSue said...

Lama x beli kobis purple nih..kat sini xde jual lak..huhu..lapo lak nengok eh

Cho Zila said...

sedap2nyer dan yang penting menawan... rasanya pernah makan kat mana yerk nasi goreng macam gini.. memang sedap

WarisanBonda said...

alamak..purple..my peberet kaler..iskk iskk ley wat nasi goreng gak ek? t ley try..menarik sungguh

hani said...

ding dong...saya dtg nak minta nasi goreng sepinggan...bule.??? hehehhee

Nieza said...

kak ummi, menariknya nasi goreng akak ni...sure sedap ni...bubuh cendawan lak tu...terliur la pulak...hehe

Hafriz Mohamad said...

alamak.. knapa tiba2 rasa klaparan yg melampau nih? huhu~

Umm Mymoonah said...

Looks very yummy, a perfect comfort meal.

Ummi said...

kakchik -
Hahaha...kalau ada merah, ijo, kuning ke...akak taruk belaka..hahaha, kita wat resepi kan..bkn resepi wat kita..hehee

Farah Fauzi -
Owh bahan ada, layan laaa..apa lgk..ehhe

Mia.lia -
Yup, kobis tu mmg crunchy...hehe

HaSue -
Waaah Sue duk mana x jumpa kobis nih..kat tmpat akak mcm ladang ternak kobis pepel nih..hehe

ChoZila -
Waaah penah makan kat restoran mana tuh, bg tau akak...hehe...boleh tahan la eh..ada gak resepi camni kat restoran, akak main campak2 je ikut tekak..hehe

WarisanBonda -
Hehe...kalau ada kaler kuning ke merah ke kobis tuh..akak taruk jugak..hahaha

Hani -
Alahaaii goreng sendiri la Hani..dah licin..hehe

Nieza -
Menarik ke...hehe..tp rasa boleh tahan sedap tau Nieza..sungguh akak kata! hehe...x caya try la..haha, kalau x sedap tu bkn salah resepi akak la..salah air tgn Nieza..wakakakkaka...*gurau jek

Hafriz -
Hehe..x makan lg kee....

Umm Mymoonah -
Thanks dear! How should I tell you..haha, perfect to my tastebud..eemmm