Friday, February 25, 2011

Maggie Goreng Hijau Pedas @ Berapi

Assalamualaikum.....meh la sini akak nak hidang maggie nih....nak ke xnak...xnak eks...xpa laaa..jamu mata je laaa...mmg dah habis pun, resepi sempoi dinner semalam nih...heheee...Rasa malas tul nak masak lauk pauk 2 3 hari nih....Kebetulan memang ada beli 1 paket maggie hari tuh...hb duk tanya jek bila nak masak maggie tuh...dia kata kalau xnak masak, dia yang masak...hahaa....tau dah, dia bkn akan masak, dia akan celor maggie dengan perencah-perencahnya sekali yang akak x suka sangat tuh...perencah akak lg sedap...hahahaa....Meh layan Maggie Goreng Hijau Pedas @ Berapi akak nih....lg best taaaauuu...hahaa, kalau x caya try laaa...terangkat perisanya uuuuuu...hehee...layyyaaaannn...

MAGGIE GORENG HIJAU PEDAS @ BERAPI
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:- (untuk 4 - 5 orang)
  • 4 bungkus mee Maggie - patah-patahkan (x perlu ambil perencahnya)
  • 2 pokok daun bawang *
  • 1 pokok daun sup *
  • 5 tangkai cili padi *
  • 1 cawan air * (bahan * dikisar bersama)
  • 1 labu bawang besar - didadu
  • 4 ulas bawang putih - dicincang
  • 200 gm isi ayam - dipotong kecil
  • 1 ikat sawi - dipotong
  • 1 sudu kecil lada hitam biji yang telah dikisar
  • 1 sudu kecil serbuk lada sulah
  • 3 sudu besar kicap cair
  • 2 keping tauhu - digoreng dahulu dan dipotong nipis
  • 2 biji telor - digoreng scramble
  • 1 biji lada benggala - dipotong dadu
  • 2 1/2 cawan air
  • garam secukup rasa
  • minyak untuk menggoreng
  • sedikit daun bawang - untuk tabur
Cara Memasak:-
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang besar dan bawang putih hingga naik bau.
  2. Masukkan isi ayam, lada hitam dan serbuk lada sulah, kacau.
  3. Masukkan daun bawang dan daun sup yang telah diblend tadi.
  4. Tambah juga 2 1/2 cawan air lagi dan kicap cair,
  5. Bila telah mendidih, masukkan maggie dan garam secukup rasa, kacau gaul maggie hingga lembut dan airnya kering.
  6. Masukkan tauhu dan lada benggala, kacau rata.
  7. Bila telah hampir masak, masukkan pula sayur sawi dan telor scramble dan kacau lagi biar semuanya rata dan maggie betul2 masak elok.
  8. Tutup api dan hidangkan dengan taburan daun bawang... selamat mencubaaa...!!

17 comments:

Umm Mymoonah said...

This looks so delicious, a different recipe to me. Whenever I see your blog, your recipes are so nice but I couldn't find those ingredients in my place :-(

Cik aiennur said...

w/pn hanya megi,tetap nmpak menyelerakan..lg2 pedas cmni~i like n wanna try it.!

Nieza said...

kak Ummi msk maggie pun sodap!..lapar jer masuk dapur akak ni..hehe

Mat Gebu said...

Wahh, derhaka tak agak2...sabau jee aku, ni baru ngam, kalau dpt iklan hijau, meggi pulak hijau, mata hijau, hahah bulu rebit pun hijau samaaa...erkkk..hehe byeeee...

Mas said...

suka maggii..
sedapnya kak....he..he..
letak macam2 best kan...

LinRosly said...

Assalamualaikum Kak Ummmi Cayang! Windu Wei...

Maggie Oh Maggie...
Tengok Kak Ummi Masak Maggie Hijau Yg Amat Menyelerakan...Boleh Cuba Ni...Kalau Selalu Guna Perencah Maggie Tu Pun Tak Baik Utk Kesihatan...Idea Yg Bagus!

Jiji-Fify said...

perghhhh tak sangka maggi pon boleh nampak menyelerakan camnih!
Nasi Goreng Kasih Sayang

hani said...

haaaahhh..pedassss...tgk pon tak bole rasa pedas...oyoyoo je kan...hahhahaa

Diana @ Melley Mey said...

ummi... pasti sedap kan maggi kalau pedas2 nie.. rajin ummi masak maggi jadi mcm nie yer... suka sgt resipi nie.. nxt time nk try...

Nadt said...

wahh..tengok megi aje pun saye da rasa nak terliur. tengahari ni nak balik umah la, wat megi.hehe..

ainhany said...

sedapnya kak..baru tenguk pic dah teliuq..ada lagi ker?
tenguk resepi....boleh tahan bahan2....mgg berbaloi2 laaa...
boleh laa noo nak amik resipi ini...:)

KakAsma said...

waaa Ummi ijooo semua yer..mesti sedap nie..leh laa try nnti..maggie mmg laris kat umah..nak2 time mak budak malasssss!!!!!anak2 rajin jadi masak maggie ajer

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak ummi...
tengok pun dah tau mesti sedappp meletopppss ni.. hehehe...
kak.. kan ada mee segera yg jual takde perencah tu kan? sepeket dia letak byak2 skali.. rasanya yg tu murah sikit kot boleh guna utk masak guna perencah sendiri mcm ni.. akak pernah guna tak?

kakchik@ella said...

maggie pedas? owhhh .. mati la anak saya si Aiman tak makan kak ummi.

tapi kalo saya .. Hmmmm .. kalo makan tak pedas, nnt saya sakit perut. hihi ..

nba-Nur said...

Salam.. Kak Ummi, walaupun guna maggie tapi nampak sungguh menyelerakan. Boleh cuba lepas ni.

NoorMasri said...

errrrrrrr......nak la skit!

mamawana said...

sedapnyerrrr....sedaplicious