Thursday, February 17, 2011

Kek Coklat Lembab Malaysia dan Sambutan Besday

Salam semua...okiiieeessss..jangan ketawa tau tengok deco keras tangan akak tau...masuk class deco cupcakes hari tu, terlalu basic pastu sangat jarang2 mendeko....hehee, nak menulis atas tu kan...punyalah keras tangan terketar-ketar aiihhh...pastu icing pun macam tersumbat xnak kuar jek..hahahaha...Gasaaakkk laaahhh! Janji kek tu sedap kan...hehe....Baru2 ni sempena cuti Maulidur Rasul 15 Februari, akak dengan ikhlas hatinya telah buatkan kek tuk anak saudara akak Nur 'Izzati bt. Mohd. Fadzli yang lahir ke 13 tahun si ayahnya (adik lelaki akak) hari lahirnya menurut kalendar Islam jatuh pada hari yang sama dengan kelahiran Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w. iaitu pada 12 Rabiulawal tersebut....Jadi dengan itulah sebab keterjadiannya kek yang x seberapanya ini...hahahhaha...Deko ikut dan jek..pastu bz kena buat pizza dan dessert pulak....Lepas asar lah celebrate....Abang akak n family pun datang...So layanlah kek besday yang x seindahnya ni.... Tapi Kek Coklat Lembab Malaysia ni mmg sedap, asalnya skodeng dan CnP dari dapur Hana, tp resepi asal ada kat dapur Rinnchan..Thanks kedua-duanya yeaa...

KEK COKLAT LEMBAB MALAYSIA
Resepi: Indon.com
Sumber: Rinnchan & Hana

Bahan-bahan:
  • 250gm mentega
  • 1 1/2 cawan gula castor
  • 2 cawan tepung kek (or tepung naik sendiri)
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 1 cawan susu cair
  • 1/2 cawan air sejuk (dari petiais)
  • 1 camca teh esen vanilla
  • 3 biji telur gred A atau 4 biji telur gred B(akak guna gred A)
Topping:
  • 250 gm cooking chocolate
  • 3 sudu besar susu cair
  • 2 sudu besar susu pekat
  • 1 sudu besar margerin atau butter



inilah yang sempat disnap setelah dipotong dan dimakan belaka...mmg sedap tekstur kek nih..halus dan lembut jeeekk...buruk2 rupa pun habis kena santap..hahaha


Cara-Cara Untuk Kek:-
  1. Ayak tepung dengan serbuk koko. Ketepikan.
  2. Pukul mentega dan gula hingga kembang.
  3. Masukkan telur sebiji demi sebiji, anggaran 30 saat antara setiap satunya. Pukul sederhana laju.
  4. Perlahankan pukulan, masukkan tepung diselang-selikan dengan susu cair.
  5. Masukkan esen vanilla.
  6. Masukkan air ais dan gaul sekadar sebati.
  7. Tuang dalam loyang 9in x 9in yang telah digris dan dilapik dasarnya.(akak guna loyang 81/2 x 81/2 in)
  8. Bakar pada suhu 170 darj cels selama 1 jam atau sehingga masak.
Cara-Cara (Untuk Topping):
  1. Larutkan susu pekat ke dalam susu cair.
  2. Masukkan cooking chocolate dan cairkan menggunakan double boiler.
  3. Apabila chocolate menjadi cair, masukkan margerin atau mentega dan kacau hingga sebati.
  4. Tuang di atas kek yang telah sejuk dan ratakan.

si ayah dengan anak daranya in action..hehehee
Selamat Hari Lahir untuk adikku Mohd. Fadzli dan anaknya Nur 'Izzati..
Moga panjang umur dan tahun ini membawa seribu keberkatan jua untuk kalian di dunia dan akhirat...amiinnn

20 comments:

bun_nee said...

sedapnye kek..

Ayu said...

cantik lah kak, apa yang tak cantiknya deco kek akak tu..
kita bekenan ah..simple but nice..
happy belated birthday to adik akak & his daughter..

Mas said...

cantiknya kek coklat tu kak..
mas pun tak sampai tahap mendeko lagi..setakat tuang topping coklat lepas la..he..he...

Mimiey.. (^-^) said...

sedapnye kak ummi...mie dh masuk list ni...hehhehhe

tun_telani said...

sedapnyer.. nampak moist sgt kek akk tuh. nk kene masukkan dlm list koleksi kek coklat sy gak lah nih.

azila said...

k.ummi..bagi zla dah cukup cantik dah deco kek tu,hehhe..

izahdaut said...

lawa la tu kak ummi... shanteek jeee..kalau sedap apa nak kesahkan kak..hehee

Citarasa Rinduan said...

kak ummi.

eik, mmg betul apa kata2 kawan2 semua..
dah cantik tu topping kak..ayu jer yang takut nak belajar buat kek ala2 kak...

but,
happy belated to adik kak ummi dan anak saudara yer

hana said...

wow!!!! nih dah tk payah g kelas nih kak! cantik dah tuhhhh.... bulan 8 nih tempah taw! besday kiter! hihihihi

kak uteh said...

as'salam ummi
sedapnyer kek tu, nampak moist, kak uteh salin resepi ni yer, nk cuba buat pulak.
terima kasih.

Ummi said...

Bun Nee -
Memang sedap sgt...walllaaahhh!

Ayu -
Hahhaa...cantik yg gitu2 je la Ayu oiii...nak cepat lgk tu..nak wat pizza n sediakan dessert lak..hehe

Mas -
Tu laa..akak masuk kelas asas deco kek cawan jek..mana ada wat munger besar2..x reti pun laa...hahaha..pastu mendeco pun 8 bln sekali kot..hahaha

Mimiey -
Masuk list jgn x masuk..sedap n halus gebuss jek Mimiey..

Tun_telani -
Owh siap wat koleksi kek coklat eh..ok yg ni pun sedap..hehe

Azila -
Hahaha..gasak lah kan..cantik ke tak, janji sedap je laa..hehe

Izahdaut -
Aah lawa ke x lawa ke...apa lg nak dikatakan..tu jek termampu..hahaha

Citarasa Rinduan -
Hahhaha..Ayu tu topping senang jek..curah je ganache...deco pun sikit2 jek tu...malas nak heran..hahahaha

Hana -
Ha...sudah la kooo..perli akak la tuuh...dia mendeko lg chanteeeekkk...ngada2 nak tempah...silap2 kedai bakery kat Pekan tu esok tutup bila ko balik..hahaha

Kak Uteh -
Wkmsalam...kek ni mm sedap..halus teksturnya dan lembut...buat jgn x buat eh..

eina said...

comei la kak ummi kek tuh...klau eina pun x jadi macam tu...kek tu nampak moist sgt kan..mesti sedap..ni buat eina lapar ni kak...

Ida Ddapur said...

wow k'ummi...tu dia sekali dia tacap kek...fuhh! cantikk..mana ada buruk2 kak....bagi ida dah cukup cantik sgt dah tu...besornyer kek!sedap2 nmpk..

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
Pepatah ada mengatakan don't judge a book by it's cover. Kan betul tu. Kak Ummi kalu le tangan keras saya ni buat deco mau menangis kek tu. Hehehehe

Yat Maria said...

wahhhh akak...sudah pon mendeko kek..santek arr kak..bday kita watkan yg duble decker ek kak :)

ummi30 said...

salam kak ummi... fuiyoh! mesti sedap kek tu kan? anak2 saya suka makan kek lebih2 lagi kek coklat. anyway, mintak izin nak copy recipe ni k? tq... senang2 jalan2 la ke ummi30 ya

erinmizie said...

salam kak ummi... nk tnye nk wat BC untuk deco tu cane..ley bg resepi..

Ummi said...

Eina -
Hehehe..kek pun comey ke..adeei..bole la kot..setakat family nak makan2 kan..hehe

Ida dDapur -
Tu je lah yang termampu, lg pun deco nak cepat2 jek..byk lg nak masak pastu..ngeeeee

Kak Sam -
Hahahhaa..amboiiih siap pepatah, petitih pulak dia...setakat nak jamu family...gasak je lerr..hehe

ummi30 -
Wkmsalam...haha..kek coklat mmg laku..x kira budak2 or org tua...semua suka kan..sila2 amik resepi..senang jek nak buat...

Erinmizie -
Wkmsalam...owh nak resepi BC eh..ok nnt akak share, insyaAllah..kalau lupa igtkan akak semula eh..hehe

Nieza said...

cun dh tu kak...kalau saya yg deco ntah mcm mana lak rupanya yer..hehe teringin juga nk try tapi takut lak...nk kena cuba gak la nanti.

tamanraudhah said...

Beri Laluan

Nilai 1g Morhabshi sama dengan 1g EMAS. Benarkah?