Sunday, August 28, 2011

Biskut Kacang Hijau

ASSALAMUALAIKUM.....

Nampaknya ramai yang akan beraya di kampung dah pun balik ke kampung, atau sekarang ini sedang dalam perjalanan ke destinasi masing-masing. Bagi yang tidak bergerak ke mana-mana macam Mat Gebu tu tentulah duk menerap-nerap kuih atau melapis-lapis kek berbagai lagik kan Mat...Bagi akak pulak masih x tau nak balik lepas habis solat tarawih malam ni ke, or pagi-pagi esok.....hehee.

Daging batang pinang 4 kilo telah akak booking kat kedai berhampiran rumah ni...kalau balik malam ni, japgi kena lah pi ambil dah. Kalau balik pagi esok, pukul 8 pagi baru kedai tu buka dan boleh ambik daging. Emmmhh...yang kelakarnya, akak tanya hb bila nak balik, hb tanya akak, akak tanya anak-anak, anak-anak kata ikut mak laaa...adeeeiii semuanya kena kita ke yang putuskan...hehehehe..Xpalah, tengok jek laaa...bila. Rasa nak berangkat jek malam ni, berangkat laa, kain baju pn dah standby jek. Lagipun tak jauh...Kuantan ke Temerloh tu... ^__^

Actually hari ni akak bz jugak laaa, duk membaking kukis kacang hijau ni 2nd round. First buat, hari Nuzul kelmarin 2 adunan dah, aleh-aleh semalam bila dengar yg sorang adik ipar ni tengah pregnant nak sangat makan kukis nih, akak wat satu adunan lagi pagi-pagi tadi....tu baru jek masukkan ke dalam bekas untuk dia dan untuk bawak balik kampung jgk. Lepas tu akak bakar kek marble badam ros nostalgia dan kek coklat Chef Zubaidah . Tu jek lah yang terlarat....huhuu

Najiha dah tolong vacum dan mengemas rumah, sementara Najwa sedang mengenakan sarung kusyen yang dah dibasuh semalam...hb pun tolong-tolong pasangkan balik langsir tu ha..Haha, semua yang lama2 ajeee...basuh nampak cerah dan ceria balik la kan...Moga kita semua x terikut dengan nafsu Syawal ni kan....dapat tukar baju baru pun dah kira bersyukur...

Eh melalut panjang dah, jom la layan Biskut Kacang Hijau (Green Peas Cookies) yang mmg sangat sedap nih! Dulu-dulu akak duk order jek dgn sorang tukang jahit kat Temerloh. Aleh-aleh tahun ni dia x buat dah sebab ada baby kecil, xdan katanya...So akak menerai laaa..senang dan sangat gebusss berderai, cair masuk molott...ala-ala makmur...berbaloiii-baloooiii.. Kiranya ni entry terakhir akak lah sebelum balik raya yea....Moga riang ria di hari raya dan jaga diri baik2 yea...makan tu ingat-ingat sikit, terkejut perut nnt.. ^_^ Maaf zahir batin dr akak..

BISKUT KACANG HIJAU
Sources:-From farrahaiza@myresipi.com &
Ayu @ Curlybabe's Satisfaction

Bahan2:-
  • 250 gm kacang hijau ( beli di kedai yang dh ada garam) (akak letak 300 gm tepung kacang hijau yang telah diayak)
  • 250 gm tepung gandum-(Ayu gunakan tepung top flour dan ayak) (akak letak 200 gm tepung top flour)
  • 125gm gula icing -(Ayu ayak) - akak pun.

  • 150gm-160gm minyak jagung Daisy- adjust ikut kesesuaian doh-(Ayu gunakan 160g)

Cara-cara:
  1. Blend dulu kacang hijau dengan pengisar sampai jadi tepung/serbuk.
  2. Campur dengan tepung dan gula.
  3. Last sekali masukkan minyak dan kacau sebati hingga menjadi doh. Atau masukkan semua bahan-bahan dalam mixer dan mixer sebatikan hingga menjadi doh.
  4. Bentukkan bulat-bulat.(Ayu timbang dalam 10g each). Sapukan egg glaze dan letak 1 biji kacang peas sebagai hiasan(akak canai dan terap then sapu sedikit kuning telor).
  5. Untuk steps yang ini puan punya tak letakkan dibakar atau tidak..so Ayu google dan nampak beberapa blog masakan kaum cina yang bakar dalam oven 175C selama 20-25 minit, so please adjust ikut suhu oven sendiri ya.. (akak bakar pada suhu 165 C selama 22 minit)


sangat sedap, lembut berderai, cair di dalam mulut.....bessttt!!!


3 comments:

Yani said...

Kak Ummi Selamat Hari Raya.. mmg best sekut ni.. sy pun dah buat lepas skodeng kat blog kak Ayu

sonata anak kancil said...

selamat hari raya - maaf zahir batin. boleh buat biskut ni - lepas raya la pulak.Tk resepi ini

asmar said...

Salam Kak Umi. Selamat Hari Raya. Maaf Zahir dan Batin. Saya nak tanya kacang hijau ni kacang yang buat bubur n batang buruk tu ke @ kacang pis. Kompius sb sya tak pernah lagi beli. Tapi teringin gak nak buat biskut ni. Takut lak tesalh beli. Tq k.umi.