Thursday, August 4, 2011

Puding Sagu Skoteng Gula Melaka




Assalamualaikum.....berbuka apa petang semalam...Bagi yang bekerja tu sempat masak tak.... Ya lah, kalau yang ofisnya tak jauh dengan rumah dan x jammed, rasanya sempatlah jugak masak sejenis dua lauk simple bila sampai rumah kan...

Bagi yang duduk berdua x padan pulak nak masak kata orang. Tapi bagi akak tetap berbaloi...sebab panas-panas lebih sedap, lebih terjamin kebersihannya. Maklum kadang-kadang yang dijual di Bazar Ramadhan tu nampak jek menarik, kadang-kadang tak kena dengan selera kita kan... Biarpun ikan goreng jek, tp lebih sedap bila kita makan panas-panas tu...tidaklah keras kejung jek beli yang dh lama digoreng tu kan...

Cuma satu lah nak pesan, jangan dah beli macam-macam di Bazar tu, bila balik rumah yang terhidang pun macam Bazar Ramadhan jugak....ha, sapa nak habiskan? Membazir kan, yang kat bazar sana dapat untung, kita pulak bagi kat Cik Tong....adeeeiii...

Ni sebenarnya juadah hari pertama akak berbuka, balik time lunch tengahari tu, sempat akak menggodek puding sagu nih....naik atas dapur 2 periuk sekali gus, rebus skoteng dengan didihkan air untuk sagu....bila sagu dah jernih dan skoteng dah lembut....lalukan bawah air paip, buang kanjinya....then campur gaul kedua-duanya...tuang dlm acuan...cukup mudah kan. Sediakan susu sejat dan masak aje air gula melaka.... Balik petang dah boleh akak masak lauk jek...lauk hari pertama hari tu....ikan bawal masam manis dan sayur taugeh tu ler...

So, jamu mata jek laaaa....kot terasa nak buat nanti kan...amat mudah dan cepat....Akak percaya jika kita pandai cari masa, kejar masa....everything can be done...right? Cuma gambar ni akak main snap jek laah...xdan dah nak posing beriya-riya....hehee... Nak resepi gak ke...

PUDING SAGU SKOTENG GULA MELAKA
Resepi: Ummi@Home Sweet Home

Bahan:-
  • 300 gm sagu biji
  • 2.5 liter air
  • 40 gm chaca skoteng
  • 3 cawan air
Cara Memasak:-
  1. Masak skoteng dengan 3 cawan air hingga skoteng benar-benar lembut. Tuangkan dalam tapis, dan lalukan dibawah air paip. Toskan.
  2. Sementara itu, didihkan 2.5 liter dan bila telah mendidih, basuh sagu dan terus masukkan ke dalam air. (mesti masukkan ketika air mendidih ya). Kacau hingga jernih dan tuang ke dalam tapis. Lalukan sagu di bawah air paip untuk buang kanjinya sambil dikacau-kacau.
  3. Campurkan kedua-dua bahan, kacau gaul biar rata betul.
  4. Masukkan ke dalam loyang ataupun acuan yang telah dibasahkan dengan air terlebih dahulu.
  5. Hidangkan bersama susu sejat dan air gula melaka. (xyah resepi la yang ni eh ^_____^)

19 comments:

Amalblogbiz said...

Sedap.. kmal hari mula puasa dah buat... mmg best sago no..hemm kena buat lg ni bila tgk ummi buat.

Gee® said...

ermm...yummy!

nurulyun said...

Slm kak ummi..chaca skoteng tu apa?

Ummi said...

Amalblogbiz -
Aah la Kmal...mmg buat 2 3 x pun xpa..anak2 dah suka kan..kan..hehe

Gee -
Hehee...wordless!

Nurulyun -
Wkmsalam...skoteng tu...sejenis chaca jgk, byk dijual di Melaka...cuba scroll entry lepas akak, ada akak tunjukkan gambar...click sini eh.
http://ummizaihadi-homesweethome.blogspot.com/2011/07/talam-mini-skoteng.html

Rabiatun Adawyah said...

assalamualaikum kak Ummi.. sedapnyerrr..Tun memang suka kuih atau dessert dari sagu nih..klu sejuk2 lagilah bermangkuk2 pun boleh Tun hadap..hihihi..Selamat berpuasa dan berbuka, kak..

AZLITA AZIZ said...

sokong kak Ummi..... hehe

mmg kadg2 makin bulan posa makin banyak pembaziran...

beli kat bazar mmg tak terjamin kebersihannya... dan kdg2 rasa tak mencapai piawaian tekak kita... hehe saborrr.. je le...

kak ummi ni saje je tau!... nak goda2 orang pagi2 ni...

ya Allah tetapkanlah iman ku... sampaikan posa ku ini hingga ke penghujungnya... jangan lah tergoda dgn makanan yg sedap2 belako ni..... alahai....

Amie said...

Assalamualaikum Kak Nor,
Amie sesekali je pi bazaar ramadhan, itu pun kena tahan hati beli itu ini sebab biasanya tak habis makan.... memang membazir,

sedapkan puding sagu, lembik lembut je...cepat masuk perut!

Amie said...

Assalamualaikum Kak Nor,
Amie sesekali je pi bazaar ramadhan, itu pun kena tahan hati beli itu ini sebab biasanya tak habis makan.... memang membazir,

sedapkan puding sagu, lembik lembut je...cepat masuk perut!

haneem said...

Salam.
Tak pernah tengok puding sago dicampur ngn skoteng ni. Tapi nak cuba jugak buat macam ni. TQ

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak ummi cayang...
comelnyaaaa puding sagu tu akak.... mmg tertarik diana tgk.. cantik sgt..

a'aa btl tu akak... tu yg diana hanya suruh hubby yg p beli.. jadi x ler banyak sgt yg dpt d belinya kan akak.. sbb hanya ada 2 tgn nak bawak .. hehehehehe... kalau byk tu pasti dia segan.. :D

Yatie said...

Assalamualaikum Kak Ummi cayang,
waduh buat Yatie terliur je...mlm tadi singgah sini tngk resepi puding sagu gula melaka..ingat nak wat arini, tetiba ada resepi baru lakkk...ada banyak lagi ke sekoteng tu....jelesss Yatie tawwww sbb tak jumpa2 lagi sekoteng tuuuu...mana nak cari ni...huhuhuhu...

Mamasya said...

Salam Ramadan k.Ummi.suka dgn puding sagu gini tp belum pernah campur dgn skoteng.betul tu k.Ummi..masak sendiri lebih terjamin tp kalau nak beli juadah pilih gerai yg bersih. sy masa kerja thn lepas nasib baik rumah dkt...sempat balik office masak..jrg sgt ke bazar Ramadan wpun bazar dkt dgn rumah.

Watierman, rmanbkr said...

Assalam Ummi...semenjak dua menjak ni terdengar skoteng jer.....nak rasa sikit.....tak pernah dengar skoteng sebelum ni....apalagi nak merasa..huhuhu!

secangkir madu merah said...

Assalamualaikum wbt.., saya kembali lagi di sini. Terima kasih kerana sudi memaafkan saya. Semoga segala usaha mu krn memberi idea2 memasak kpd yg memerlukan akan mendapat rahmat dari Allah swt.

Saya mmg dari dulu minat ke blog ini tetapi sekadar menjadi pembaca senyap.. alhamdulillah kesilapan itu menemukan kita di sini..

salam ukhwah dari saya..


.

izahdaut said...

arggggggg feberetttt... nak buat jugaaakkkkkk

Ummi said...

Rabiatun -
Wkmsalam Tun...aah rumah akak ni mmg peminat sago camni...kalau buat, mesti kena double bahan..hehe..Selamat berpuasa dan berbuka gak tuk Tun n family eh..

Azlita -
Hahaha..mcm pilihanraya jek Ita nih! Aah, bulan Ramadhan ni byk mengajar routin kita kan...bkn berjimat jek, jgn membazir jgk... Ala tengok puding ketupat Ita smlm lg la siksass jiwa raga akak taauu...hehe

Amie -
Wkmsalam Amie..hahhaa..baru puasa ke 4, Amie dah sasul2 pgil nama akak eh..ke nak msuk dpur kak Nor td..singgah Ktn dulu..bru smpai Tganu..hehehee...

Haneem -
Wkmsalam...xpa, boleh cuba..Kita boleh pelbagai dan adjust resepi k...jgn rigid sgt dgn resepi...kecuali bab baking kena hati2 la eh..hehe

Diana -
Wkmsalam Diana...hehee...comel kena buat kecik2...nampak banyak..hahahhaa..
Aah kan, kalau org pompuan yg soping kat bazar ramadhan lg dasyhat..hahaha

Yatie -
Wkmsalam Yatie...hehee..kita biasalah adjust respi kan...kita buat dia.. Alahaiii siannya xda skoteng eh...xda kawan kat Melaka ke Yatie, mintak kirimkan...hehe

Mamasya -
Wkmsalam Mamasya...mmg fav ni! Campur skoteng lg sedap, liut2 lembut jek..hehe. Aah akak pun x penah la pi bazar ramadhan yg dekat rumah pun...sejengkal jek...sbb balik kerja terus pi dapur....ada la cik abg cari dessert ke kalau akak xdan nak buat hari kerja tu kan.. ^__^

Watierman -
Wksmalam Watiiiieeee...wah kita mcm nak melompat suka tengok Watie dtg setelah sekian lama x muncul.. Watie, kena rasa skoteng ni..best letak dlm pengat ke, bubur ke, kuih ke...dessert ke.. ^__^

Ummi said...

Secangkit Madu -
Wkmsalam...alhamdulillah...insyaAllah semoga kita sama2 share kat sini ok... ^__^

Izah-
Huk alaah Izah..buat jgn x buat eh..hehhee..sabau2 sikit buat tu..kang x jadi..hehee

Asmara said...

Kak ummi!! sokong! buat sendiri lg terjamin gitu kan. hehe.. sekali sekala merasa masakan org boleh la kot. puding sagu confirm masuk list berbuka nnti. ;D tq kak!

We Luv Thaqif said...

kak ummi... skoteng ni apa... xpenah dgr...