Thursday, August 18, 2011

Lontong Johor

Assalamualaikum.....Pagi ni nak share menu hari bila ntaaahhh...sibuk2 memanjang dah lupa...tp yang confirmed memang dah selamat jadi baja dah pun...hehee... Teringin ya amat nak makan lontong....ha baru ingat, resepi hari Ahad...hehe, keji tak?? Baru nak entry....adeeiii.. sibuk mengukis la kononnya hari tu...wat biskut cornflakes tu ha, dengan Oat Choc Chips..eh x entry lg yg ni eh...nanti-nanti la eh..

Wallaaaaaaaaaaaaahhhh sedap giloosss, cukup segala rasa bahannya tuh...melekat kat tekak punyalah bessstt... Dan dengan tak disangka-sangka, anak-anak dan suami terceenttaaa suka sangat pulak dah, menghirup2.... Adeeeh Mat, terima kasih banyak lah sebab share resepi nih...simple-simple pun sedap komaaiinnn...!! Xleh nk cakap panjang dah....meh akak copy kan ke sini lak eh...hehee...Tapi akak xda la serunding udang kering tu Mat, tibai jek dgn serunding daging K.Terengganu Najiha beli masa pi rombongan sekolah dia ngajor tu sebelum puasa aritu..hehe

LONTONG JOHOR
Resepi: Mat Gebu @ DTS

BAHAN KUAH LODEH :-)
  • 1/4 biji kobis bulat, dihiris, cuci dan toskan
  • 15 tangkai kacang buncis, hiris serong
  • 2 keping tauhu keras, dadu besar
  • 70 gram fucuk, potong kecil dan rendam hingga lembut
  • 2 keping tempe, didadu
  • 1/2 biji sengkuang, hiris memanjang
  • 1 biji lobak merah saiz sederhana, hiris memanjang
  • 1 cekak soo hoon, kerat
  • 2 batang serai, dititik
  • 1/2 inci lengkuas, dititik
  • 1.5 liter santan cair
  • 400 ml pati santan
  • 1/3 camca teh serbuk kunyit
  • Garam dan gula secukup rasa
BAHAN KISAR HALUS :-)
  • 2 biji bawang besar
  • 4 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1/2 camca besar ketumbar
  • 1/2 camca teh jintan kasar
  • 1/2 camca teh jintan halus
  • 1 camca besar penuh udang kering, rendam 10 minit dan toskan

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
  • Nasi impit secukupnya
  • Serunding kelapa
  • Sambal tumis
  • Telur rebus, dibelah dua
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. KUAH LODEH :-Panaskan minyak dalam periuk, tumis serai, lengkuas dan bahan kisar halus hingga harum, tambah 1/3 camca teh serbuk kunyit dan tumis sekejap lagi. Masukkan tempe, sengkuang dan lobak merah, kacau rata dan tuang santan cair. Biar mendidih. Tambah fucuk, kobis dan kacang buncis, gaul rata, biar sayur lembut. Masukkan soo hoon, tauhu dan tuang santan pekat. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya, biar mendidih perlahan sambil dikacau selalu. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  2. UNTUK LONTONG JOHOR :- Letak secukupnya nasi impit dalam bekas sesuai, tuang kuah lodeh secukupnya bersama isi2nya sekali. Letak telur, serunding dan sambal tumis. Hidangkan segera. (*akak xda lah serunding udang kering tu....bahan dgn serunding daging Terengganu jek laa..hehe)

21 comments:

anymz said...

wah ummmmmmmmmi,sedapnya lontong.mood nak beraya sudah datang ya.baju raya dah siap ke belum tu?..kuih raya dah habis buat dah?..duit raya dah pi tukar ke belum tu?..haissh...kita satu pun belum buat lagi.haruuuuuuuuu..adeh tiba2 rasa kenapa lah cepat sgt masa berlalu..

che'iza said...

Akak.... Org johor datang ni nak tumpang makan lontong.... Uiishhh rasa tak sabor lak nak raya.....

Oh Oeya said...

Oh! Lontong! Sedap gilosss ni K'Ummi.. mau menambah..

Lontong Johor kat Pahang.. mak oiii jauh nuuu hik3

Waaaaaa.. nak balik kg suruh adik buat.. erk! boleh gitu?!

Mas said...

kak ummi..mas klu ngan lontong ni...
suka letak kuah dan sambal lebihh...
perhh...memang sedappp....

Nuridah said...

Assalamualaikum Ummi

Ish lontong,my favourite nie...suka sekali kalau bersarapan ngan lontong..ish serunding buh lebih2 lagi terangkat...lepas tu kan ummi,kalau ada sambal udg lagi pengsan!!Kita masuk list dulu lah.

Rozita said...

sedap lontong kak ummi... my feberet tp suami tak bape suka la pulak... :(
kalau sy suka bubuh sayur banyak2... best! tp kak sy tak pernah tumis pun.. x suka minyak2.. sambal tumis pun dah ada minyak kan...

akak, dah dengar suara akak kat radio aritu... wah sangat kagum dengar akak x gugup pun ye... cam biasa je.. ke ada plan nak jadi celebrity chef ni? hehe

Kak Sam said...

Assalamualaikum kak...
mai pagi2 nak print resepi kat bawah ni. tq

Anawahid said...

walaweiii kak!!.. ni org johor dtg ni, nama je org johor, lama x mkn lontong ni kak, ishhh mcm dh dekat nk raya je dh ada2 lontong ni... hehehe...

ain nazathul said...

salam kak ummi..
tgk lontong kak ummi terus rindu banget kat mummy..huwaaaa..nak balik johor...kat umah mak pahang xde lontong..klu sy wat pun diorg x mkn..uwaaaaaa

jeragang said...

isy kalu balik kampung raya jenuh makang lontong.... macam sema orang buat lontong pulak

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

perhhh terbaek dari ladang ni akak
teringat dulu masa pergi melawat keluarga angkat kat kg simon kota tinggi...bfast dia kasi makan lontong 4 hary ayu kat situ 4 hary la makan lontong tapy ayu suka sedap...boley buat menu hary raya nanty...hikhik tertiba jer kan :))

Rima said...

KUmmi
Adoiii macam dah raya dah hahaha.. lontong adalah kegemaran kita semua.. tak sabar malam raya.. tak sabar nak makan lontong yg mak buat.. lain air tangan mak.. betul takkk?? hehe

Ummi said...

Anim -
Hahhaha..xdalah sangat..ni kes Mat tayang lontong kat dapur dia hari tu..kita lak x penah lgk makan yg sendiri bikin, tu pasal ku gagahkan jua...hehehee... kukis sikit2 je Anim, baju raya pun main borong jek..hahhahaa

Che Iza -
Waaah mentang2lah org Johor wat lontong eh...terasa2 mood raya dia..hehe

Oh Oeya -
Hahaha..Lontong pun pandai bertandang jgk mcm orang kan...Uiks apsai suh adik buat, Oeya try la...hehe

Mas -
Betuiii, betuii, betuii...akak pun..hehe

Nuridah -
Wkmsalam...aah la kan Nur, mmg sedap wat sarapan pagi...kena lak ada serunding...aah kan, kalau sambal udang lg terangkat laa..ponggong pun x angkat2 dr kerusi..hehe

Rozita -
HEhe..akak masak ikut jek cara Mat tuh..maybe next time xyah tumis kan..tp aroma ditumis lg best la...hehee, Alaaah, segan jek akak...mana ada plan...x kuasa..xda keupayaan la Ita nak jd Celebrity Chef ni.. :)

Ummi said...

Kak Sam -
wkmsalam...hahaha, tu dia..mesti buat taauu.. :)

Anawahid -
Hahaha..ko nampak lontong jek terus galak semacam eh Ana...raya nnt akak datang Johor eh...ko wat lontong tau..sebelah pahang duk hidang Nasi Dagang ketupat bagai jek...hehe

Ain Nazhatul -
Wkmsalam...wah rindu nak blk Johor makan air tgn mak la eh...siannya...Uish kena ajar org Pahang makan lontong ni..baru depa tau..tp resepi mat ni mmg terangkat, silap2 org x gemar, leh giloss menambah...hehe

Jeragang -
Hehehe..kalau raya makan lontong, mesti org Johor la ni kan..

Lady Ayu -
Hahahaha..tu dia Ayu, sampai 4 hari 4 malam makan lontong...nasib baik muka tak berubah...hahahhaa...ada2 jek Ayu ni.. :)

Rima -
Hehe..ya la kan..sebelah Johor mesti wat lontong kalau time raya eh..nnt akak nak wat sebelah Pahang lak tengok, laku ke tak? hehee... Betul cakap Rima, air tangan mak akan dirindui sepanjang hayat....huhuu

Sari Yusa Ibrahim said...

feberet me... smbl mau lebih!

atie aizam said...

feberet nih.. sedapnye!!

Ummi said...

Sari Yusa -
Hehee...mmg sedap giloss ni Sari.. :)

Atie Aizam -
Memang terbaiikk nih... :)

Yatie said...

uwaaa...tngk pun dah tau mmng sedap gilossss....kegemaran kami sekeluarga, ada sambal, sayur lodeh dan nasi impit pun dah cukup sedap...dah lama nak buat tapi tak terbuat2 ni.....huhuhu..

Ummi said...

Yatie -
Jangan nangis Yatie..pi buat cepat..pastu pgil akak makan sekali eh...nak lagi dan lagi dan lagi...best gilosss resepi sempoi Mat nih! :)

MamaFaMi said...

Eeeeeeeeeeeee kecorrrr ar...

ajlaa_nabilah said...

salam, today i cook lontong johor. dr resepi ummi.yummy ;)