Wednesday, August 10, 2011

Bubur Candil Berinti Warna Warni

Assalamualaikum...salam sejahtera buat adik-adik n kakak-kakak pengunjung tersayang...Tengahari ni akak nak kongsikan satu lagi dessert kegemaran family akak...kalau puasa mesti nak....semua yg base nya dari tepung pulut, mesti diaorg suka.... Kali ni menunaikan permintaan anak dara Najwa tu ha...teringin sangat nak makan...hehee...

Dulu pernah dah buat bubur ni tapi candilnya kosong aje dan dicampur dengan chaca....kali ni akak wat berinti gula melaka...hehe.. Kira sebenarnya macam bubur biji nangka la kan...cuma merajinkan diri wat warna warni dan letak inti gula melaka lgk...so santannya tu jgn manis sgt la yea...

So akak tepek lagi sekali la resepinya kat sini k....cuma beza yg dulu ada chaca ok...yang ni xda, tetapi candilnya berinti gula melaka k.....hehe, mcm badak berendam pun ada gak, cuma style badak berendam akak mmg letak inti kelapa dan dadihnya dikukus sekali dgn doh tepung pulut... Xpa nnt senang2 buat badak berendam lak..menu wajib gak tu untuk Ramadhan...hehe

BUBUR CANDIL BERINTI WARNA WARNI
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan Untuk Candil :-
  • 1 1/3 cawan tepung pulut
  • sedikit garam dan gula
  • air secukupnya
  • beberapa titis pewarna merah, hijau dan kuning
  • gula melaka secukupnya, dipotong kecil-kecil
Cara Membuat Candil:-
  1. Campurkan kesemua bahan kecuali air dan pewarna ke dalam mangkuk.
  2. Satukan bahan kering dan masukkan air sedikit dan gaul biar jadi doh dan tidak melekat di mangkuk adunan.
  3. Bahagikan doh kepada 3 dan letakkan pewarna setiap satu bahagian.
  4. Ambil secubit warna kuning + merah dan gentel membujur sikit. Letakkan di dalam bekas/pinggan. (Cantumkan candil mengikut warna2 kegemaran jadi 2 warna pada setiap biji. - samada hijau + merah, hijau + kuning dan kuning + merah). Buat hingga siap dan ketepikan dulu. Kali ni akak letak inti gula melaka dalam tu eh...masukkan inti gula melaka seperti membuat buah melaka, bentukkan membujur.
Bahan Bubur:-
  • 2 1/2 cawan santan cair
  • 1 cawan santan pekat
  • 1/3 cawan gula pasir / secukup rasa
  • 2 helai daun pandan - disimpul
  • secubit garam
Cara Memasak:-
  1. Masukkan santan cair dan gula pasir dan daun pandan ke dalam periuk dan masak biar mendidih.
  2. Bila telah mendidih, masukkan candil warna-warni tadi dan masak dengan api sederhana perlahan hingga candil timbul (seperti kuih buah melaka).
  3. Kacau sebentar dan masukkan pula santan pekat.
  4. Masukkan secubit (1/4 sudu teh) garam. Kacau2 santan sebentar sahaja hingga nampak naik wap (jangan sampai santan pecah minyak). Tutup api dan kacau2 sebentar.
# (Petua - jangan terus tinggalkan bubur tadi setelah ditutup api, kacau2 lagi seminit dua agar santan tidak berkepala jika dibiarkan.)

SELAMAT MENCUBA...!


19 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak ummi cayang...
comelnya... sgt cantik... mengoda gitu.. nampak sedap sgt... diana suka mkn benda2 yg mcm nie... mmg sedap

Sizuka said...

salam k.ummi,

tak penah dengar bubur candil before. ni makan org pahang ke? nampak menarik. ala2 butir nangka, except ada inti kan? :)

Gee® said...

ohhhh.....yummy!!

Yatie said...

Assalamualaikum K.Ummi,
kalau berbuka menu mcm ni mmng kegemaran Yatie, kalau boleh tiap2 hari mesti nak makan bubur2 mcm ni...suka sangat..menarik warna warni bubur candil ni...ceria seceria tuannya..

Roses_Leo09 said...

pertama kali dengar nih ...........

♥LOVE2COOK♥ said...

Owh these is sooooo beautiful!!! :D
Hru doing Kak Ummi, sure busy have to come back and prepare dishes for Iftar right? Take care and Selamat Berpuasa to you and family :)

♥LOVE2COOK♥ said...

Owh these is sooooo beautiful!!! :D
Hru doing Kak Ummi, sure busy have to come back and prepare dishes for Iftar right? Take care and Selamat Berpuasa to you and family :)

cik cek said...

ummi...kaler2 tu je pun dah buat kak cek tergoda...sedapnya ni kalau makan lepas2 maka nasi lepas buka posa...sedapnya....:)

Amie said...

bestnya bubur candil Kak Ummi, bonda suka buat bubur ni, kita tukang gentel-gentel tepung pulut tu.... belum pernah makan yang berinti, tapi mesti sedap tu, dengan rasa manis gula melakanya...

inahar ali said...

waduh ummiiiii..nak gak semangkuk..jom tuko ngan puding sago kita nak?? selamat berbuka ye ummi cayaang!

Ayu Safieza @ Humaira' said...

whot whot....akaaaaaaaaaaaaaaaak cekci tol la bubur akak ni.....banyak warna....mmmm 3 4 kali urut dada....saborrrrrrrrrrrrr...lagi 8 jam berbuka...ahaks!! Selamat berbuka kak...:)

lina_pg said...

assalam kak ummi..rasaya dua mangkuk terhidang tu bleh licin ngan kuah sekali..sedap tu..kalerpul lagik

selamat berbuka ya kak ummi

Deliah's Deli said...

comey,bt kaler2 mcm tu kak..bubur@pengat bt buka puasa ni mmg nikmat rasanya n minum teh o panas,pergghhh! :)

Naz said...

Assallamualaikum Kak Ummi..
Amboi rajinnya warnakan candil tu.. Comei sangat.. menarik..

Oh Oeya said...

Alaaa alaaa tomeiii..
Karer karer lagiii..
Tantekkk nyerrr..

Ahh sudah balik budak kui3

Bestnye kalau balik uma dah terhidang.. Sejuk mata memandang hik3

ijayuji said...

Salam kak ummi! waahhhh! suke bubur candil! kita puasa2 ni asyik guna santannnnnn jerr hihihi... dah berkotak kotak abis :D dapnyerr!

~sya~ said...

amboi cantiknya kak ummi..nak makan pun sayang

Ummi said...

Diana -
Wkmsalam Diana, hehee...mmg laku pun kalau bulan pose nih...apa letak sume licin...hehe..

Sizuka -
Wkmsalam...Bubur ni bkn org Pahang jek buat Sizuka..hehe, rata2 dah, kira bubur butir nangka laa..Cuma yg akak nih jek anak akak yg suruh letak inti mcm onde2 kat dalam tuh dan siap kaler maler lgk..hahahaha

Gee -
Sabauuu jek laa..hehe

Yatie -
Wkmsalam Yatie ayu...hehee..mmg pun rumah akak mesti nak gak ada manis2 camni...hehhee...akak ceria eks? :)) ada2 jek Yatie ni..

RosesLeo -
Bukan luar biasa pun...kita ceriakan dia jek..hehehe

Love -
Tqq Love...nice also for fasting month! hehe... I'm fine, tq..as always mcm lipas kudung la Love...my kids n hb x suka sgt yg Pasar Ramadhan tu...cantik dipandang...the taste, leave it to Tong Sampah kadang2 tau...adeeii

Cik Cek -
Hehehe..mmg sedap ni Cik..bole la try nnt...tentu suka..! :))

Ummi said...

Amie -
Tu la kan..kuih ni pun kira kuih orang2 tua dulu gak..mcam2 diaorg pelbagaikan...akak pun pelbagai kan jgk la..hehehe

Inahar -
Hehee..ok boleh-boleh..kita suka sagu2 tu Ina....muaaahhh!

Ayu Safieza -
Hahahhaa...wooot woot gak laa..Sabar Ayu sabar eks...sana berbuka lambat eh? :)

Lina_pg -
Wkmsalam Lina...tu la kan..akak pun byk makan..suka liat2 gitu..hehe..Selamat Berbuka tuk Lina gak..

Deliah -
Tu la kan Del, permintaan tinggi di bulan pose nih..hehee

Naz -
Wkmsalam...hehe..xda lah rajin mana..suka2 nak kaler maler...hehe

Oh Oeya -
Hehhee...jom buat Oeya..sedap nih!

Ijayuji -
Wkmsalam Ika cayang..hahaha..santan kotak dh abis eh..pokok kelapa xda jual ke Ika...wakakkaka...

Sya -
Hahaha..kena makan gak Sya, xpun lg sayang kena buang, basi duk tengok jek..hehe