Friday, August 5, 2011

Kari Ikan Talang Masin Dengan Nenas

Assalamualaikum....

Dah masuk hari ke 5 kita menjalani ibadah puasa nih...harap semuanya sihat-sihat la hendaknya... Pagi ni just nak share kari ikan talang masin yang dah lama akak tak buat, las-last bulan puasa ni x lepas peluang...godek jugak. Lagipun sekejap sangat nak masak kari ni. Balik lunch hour ke rumah akak sempat siapkan. Sangat sekejap!!! Kari ni pulak jenis tumis darat, lg la cepat...jom layan...

KARI IKAN TALANG MASIN DENGAN NENAS
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 400 gm ikan talang - akak guna yang byk tulang tu...dikerat-kerat, rendam sekejap dan cuci, toskan.
  • 3 sudu besar rempah kari ikan (guna rempah daging pun boleh jek..sedap lgk)
  • 1 cawan air
  • 3 ulas bawang merah - ditumbuk
  • 1 sudu besar cili kering kisar
  • 1/3 biji nenas (dari saiz sedang) - dihiris nipis
  • 2 cawan santan
  • 3 sudu besar air asam jawa (bergantung kepada kemasaman nenas)
  • garam secukup rasa
Bahan Tumis Darat (dihiris):-
  • 3 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 cm halia
  • 2 tangkai daun kari
Cara Memasak:-
  1. Masukkan air dan serbuk rempah kari dan cili kering kisar ke dalam periuk dan masak hingga mendidih (lebih kurang 8 - 10 minit).
  2. Masukkan ikan talang dan masak lagi biar rempah mesra dengan ikan dan air surut sikit.
  3. Kemudian masukkan nenas dan santan. Biar mendidih.
  4. Masukkan garam dan air asam jawa. Seimbangkan rasa. Tutup api.
  5. Kemudian panaskan lebihkurang 3 sudu besar minyak dalam kuali dan tumiskan bahan tumis hingga kekuningan dan naik bau.
  6. Tuangkan minyak tersebut ke dalam kari tadi dan gaul rata sebentar. Akan terhasil aroma yang enak.... siap dah! SELAMAT MENCUBA..!!

24 comments:

jeragang said...

bulan puasa nie sema lauk nampak menyelerakan... sema rasa nak makan at last tersadai jer kat meja

Wattie said...

Salam ramadhan dan selamat berpuasa buat Ummi sekeluarga.
Lama tak makan kari macam ni, dulu2 ibu selalu sediakan makan dengan nasi panas2.... perghhhhh sedap

LinRosly said...

Assalamualaikum Kak Ummi Cayang! Salam Ramadhan...Maaf Zahir Batin...

Kalau Lin Pekena Ikan Masin Dengan Nenas Ni 3 Pinggan Nasi Pun Tak Cukup! Mcm Mana Nak Diet Ni???Huhuhuhu...

Rabiatun Adawyah said...

salam kak..br berkira2 nak masak gulai ikan masin ngn nenas ni...akak dah post resipi ni yang buat terasa nak mencuba kari plak..hihihi..

Watierman, rmanbkr said...

Assalam Ummi..kecor liur nengokkan gulai talang masin dengan nanas tu.....!

AZLITA AZIZ said...

adoiii.. kak terliur lah kak tengok lauk ni..
sure makan bertambah2 ni.. pulak pekena dgn sambal belacan lagi lah terangkat... dgn meja2 sekali terangkat... hahaha
atau lepas makan dah tak larat nak angkat pungung... terbongkang lah jawabnya... hehe

Mylady said...

Akak..

Kari ikan talang masin dengan nenas ni, memang sedapppss...tambah2 pulak ditumis darat, memang naik baunya..mak mylady kalau buat, mesti masuk keledek manis jugak..aduh..takleh cakap banyak la kak..terliur dah ni..hehehehe

IBUNDA DELIGHTS

ijayuji said...

salam kak ummi!!! waaahhhhhhhh! kalau yg abis dulu ni neneasnyer baru makan ikannyer hihihi suke dgn masam2 nenas tuuu haaaaaa..best!!!

Tina Othman said...

sedapnya lah, oh masak mcm tu namanya tumis darat ye?? hehe first time dgr ni

Mas said...

memang ini lauknya yg mas cari klu kat kenduri....
sedapnya tengokkkkkk....

hazila said...

Kak ummi,
menu kita lebih kurang pulak kan...

tun_telani said...

sedapnyer kak ummi.. gulai ikan masin tambah ngan nenas, mmg xleh tahan!

Wahida said...

Confirm sedap bila makan untuk berbuka puasa!!! Pembuka selera...

anymz said...

huwaaaaaaaaaaa..kejinya menu ni..takmo tengok..terliur dah ni..batal posa ai nanti tau...bayang2kan ada sambal belacan ataupun sambal tempoyak..haiisshhhh.......!!!

Nuridah said...

Sedapnya kalau dapat berbuka dengan semangkuk gulai ikan masin nie...

Selamat berpuasa ya Ummi,terlambat pulak Nur nk wish...kdg2 gini lah boleh terlupa....hehe.

Ummi said...

Jeragang -
Hehee..betuii, betuii...kena byk sabar la eh..kalau pi bazar jgn soping sakan pulak..nnt blk rumah kat meja mcm bazar pulak...sapa nak beli kan..

Wattie -
Salam Ramadhan buat Wattie n family jgk...aah kari tu makan dgn nasi lembik2 sikit tgh panas, menyerap jek kuah dia..best..hehe

Lin Rosly -
Wkmsalam Lin manjee..hehee...Selamat Berpuasa gak la yea...Waaa 3 pinggan sekali hadap...mau semput tersadai Lin ooiii..hehe

Rabiatun -
Wkmsalam Tun...owh ya ke..hehe..suratan atau kebetulan ek? ^___^. Waaah berselera la ptg ni yea..

Watierman -
Wkmsalam Watie..hehe..sabauu banyak2 eh...

Azlita -
Wahahahha..kelakar la Ita nih, sampai terangkat meja..kerusi terangkat x? hehehe..Memangpun lps makan kena duk istirehat lama sikit...pi tarawih pun lemauuu jek nak duduk bangun..hehe

MyLady -
Tu la kan..style utara mmg masak tumis darat camni...waaah tp akak x penah letak keledek lg la..nnt la boleh cuba..hehe

Ummi said...

Ijayuji -
Wkmsalam Ika comel yg ceria..hehe...Waaah suka ratah nenas ke...lawas la membuang kan Ika kan..hehee..Ika perabih nenas, akak perabih ikan talangya ek? ^_____^

Tina Othman -
Aah Tina...masak camni la dinamakan tumis darat...hehe

Mas -
Hehehe..kita kenduri kat rumah pulak la Mas eh..

Hazila -
Loor ya ke..sama tekak kita ya Zila..

Tun_telani -
Tu la pasaii..akak tgk hb makan menjilat2 jari haaa...hehe

Wahida -
Tu laa...sudah semestinya...mmg berselera seisi rumah..hehe

Anymz -
Sowwwyy seloriiii la Anim, tayangan amal kejap hehee...kita pun mencik kat lauk ni tau..sbb kita lupa diri...huhuuu

Nuridah -
Tu la Nur...pembuka selera tul..x kira berbuka or bersahur..hehe.. Selamat berpuasa gak tuk Nur...biasalah di umur kita ni..pelupa..hehe

saLmy said...

terliur..sedapnyee..

ijan said...

Salam Kak Ummi cayangggg,
tengok menu akak ni teringat kat ikan talang ku yang dok bertapa dalam freezer sekian lama. hehehe.. tah bila nak kuar bukak pose tak tau. hehe :)
Selamat berbuka buat akak sekeluarga :)

Mamasya said...

Salam k.Ummi

Sedapnya nampak lauk ikan tu...ada nenas lagi menyedapkan.baru lepas mkn ikan masin nenas gini masa jamuan di sini...

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

k.umie ni fav ayu taw
kat kedah di pangey gulai ikan talang...sedapnyer...dok hold kata nak buat berbuka ni ngeee

Juwita Jamaludin said...

sedapnya kak.. ada ikan masin lagi.. mana nak dapat ikan masin kat jepun ni..hhihiihi.. ikan lain leh ke kak

Oh Oeya said...

Google jap ikan talang hi3..
oh dikenali juga dengan ikan tapah heheh..

K'Ummi selamat pagi..
Tulun kita sikit boleh?(tak malu kan!)

Kastad jagung kalau tak cukup keras selepas semalaman disejukan sebab apa eik?
Macamana nak buat bagi keras yg sepatutnya?

Thx in adv heheh :)

Diana @ Melley Mey said...

nak nangis tgk nya tau akak.... cuti lama lg... uwaaa.... suka sgt kat resipi nie gak... nmpk menyelerakan..