Sunday, August 7, 2011

Ayam Goreng Nyonya

Assalamualaikum... Salam Ramadhan ke 7 daaahhh eh.... Selamat Berhujung Minggu... Seperti biasa, entry terlewat.... x sempat betuiiii...banyak projek...hehee. Try la ayam goreng nyonya nih....resepi Ayu Spore yang sungguh sedap... Tengok Nor Secubit Garam pun dah buat, bestkan Nor, sapa lagi dh buat eh? Ada kelainan dan menyelerakan.... Feedbacknya, anak2 and hb gemar sungguh...Masak seekor ayam, sedap sampai selera anak-anak sahur...Really satiesfied!!!! Thanks Ayu... ^____^

AYAM GORENG NYONYA
Resepi Asal : Citarasa Istimewa Berasaskan Ayam
Sumber: Ayu @ Curlybabe's Satisfaction

Bahan:-

500g ayam -dipotong sederhana-(Ayu gunakan ayam dada)
8 biji cili padi -diketuk
1 biji bawang besar -dipotong bulat
1 sudu besar sos plum masam-(Ayu gunakn sos plum aje tak masam)
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos tomato
sedikit daun kari
garam & perasa secukupnya
minyak - untuk menggoreng

Bahan Perap:-
  • 1 batang serai*
  • 4 ulas bawang merah*
  • 3 ulas bawang putih*
  • 2cm lengkuas*
  • sedikit halia*
  • (*dikisar halus)
  • 1 sudu kecil sebuk kunyit
  • 1 biji telur
  • 1 sudu besar tepung jagung
  • sedikit garam

Cara membuatnya:-
  1. Bersihkan ayam dan keringkan dengan kain.
  2. Gaulkan dengan bahan perap hingga rata. Biarkan selama 20 minit
  3. Panaskan minyak dan goreng hingga kekuningan. Angkat dan tos.
  4. Panaskan minyak dan goreng bawang besar, cili padi dan daun kari hingga naik baunya.
  5. Masukkan ayam, sos plum masam, sos tiram dan sos tomato, garam & serbuk perasa. Kacau sebati.

9 comments:

ilahjy said...

SALAM UMMI..
LAKSAM TU ... ilah guna cawan rice cooker dpt 6 keping ngam2 utk 6 org kami anak beranak.. kalau guna cawan biasa tu byk sgt.. kalu ummi dgn che abg makan cuba guna lagi kecik bekas..tapi laksam tu boleh simpan lama 2,3 hari dlm petiais..
wah pagi2 nampak ayam ...buat terliuqq jaaa hehe dah ler baru nak mula poseee hari nie...best dpt pergi malam ni terawikh kat masjid baru mindef...aminnn

izahdaut said...

kak ummi pun dah buat ayam ni.. haiisshh tak leh jadi.. esok kena buat gak la.. hari ni tak mo buat lagi sebab berbuke sengsorang je.. hehe..

Azzah said...

nak cuba jugak lah petang ni

Sunah Sakura said...

mana pantunnnn manaaaa...hahahah

tun_telani said...

wahh... virus ayam goreng nyonya menyerangg!! ala,, arini xleh wat sbb nk berbuka umah kawan. dh msk list menu iftar nih

Ayu Safieza @ Humaira' said...

Assalamualaikumwbh kak ummi.....apa khabar kak? MMM dah start wat cookies ker? Ayu dah pernah wat sekali ayam goreng nyonya nih...mmg sdap betol...xde lauk lain pun takper..., xdan masuk studio...masuk mulot cepat ngat....tu xdan posing tuh!!!

Owh, btw cantik gmbar kak ummi...selamat berbuka kak:)

Ayu said...

Asalam kak ummi,
Waduh datang kejap aje ni . Tengok ayam goring akak rasa macam nak buat lagi. Shukur anak & family suka lega rasanya. Thanks kak Sudi cuba.

Diana @ Melley Mey said...

yg nie mmg dah tergoda ari tu .. uwaaa... nampak lg kat dapur akak nie.. bertmbh ler tergodanya tgk... nak buat masih bercuti.. adeeh,.... jamu mata jer ler kat cnie dulu yer akak.. ;)

Oh Oeya said...

Best!! :)