Monday, August 22, 2011

Biskut Suji Kristal

Assalamualaikum

Apa khabar semua...? Mohon maaf banyak-banyak sebab akak x sempat pun nak blogwalking dan balas komen-komen kalian semua sebab wiken baru ni menziarah wan dan tok di kampung. Lepas jek letak entry makan-makan dengan Hana tu x jenguk2 dah, pagi ni baru sempat jeling kejap. Gambar kukis ni dah letak kelmarin dah, duk kat Draft jek laa...xdan nak posting...Kat kampung pun boleh jugak nak berbroadband yg anak2 punya, tp xdan laaa, diaorang jek conquer dgn lappy memasing, adeh! Akak pun x berapa kisah sbb sonok lg berjumpa dan berkumpul PRA RAYA la kiranya dan bertanya khabar Wan dan Tok... ^___^ sampai lupa nak amik gambar segala masa berbuka....bz melayan lg pun...hehe

Okay, jom layan kukis ke 3 pilihan Najwa ni, Biskut Suji Kristal. Dah lama bakar kuih ni hari Rabu hari tu, masa cuti Nuzul Quran. Pembuatan biskut ini disukat, diadun, diuli sepenuhnya oleh Najwa (kakngah) dan digentel bersama dengan Najiha (kakDe). Masa tu akak bz mengukus kuih badak berendam dan prepare lauk pauk untuk berbuka....hehehe...Ha, buat sampai 2 adunan, jenuh nak menggentel...baru tau...ekekkee..Apapun, terima kasih anak-anak darassss ku...

Ramai yang dah buat dan mmg rasanya cukup sedap ala-ala kuih makmur gitu....cerewet makmur lg rasanya sbb nak masukkan inti kacang di tengahnya, tp kuih suji kristal ni lak cerewet nak mencantumkan ke3 warna-warna tu ha, timbang pulak satu2 warna tu berat 3gm dan cantumkan...bulat-bulatkan..nasib baik anak dara 2 orang ada...hehhehe.. Resepi dari Kak Wan tapi akak C n P dari dapur Azlita @ Masam Manis...thanks ya Ita kerana memudahkan caranya...hehee


BISKUT SUJI CRYSTAL
By: Kak Wan
Sumber: Azlita@Masam Manis

Bahan A - Diayak bersama
  • 250 gm tepung gandum
  • 1 sudu teh serbuk penaik
  • 1 sudu teh baking soda

Bahan B
  • 125 gm gula icing
  • 1/8 sudu teh garam
  • 100 gm badam kisar - di pangang (ita goreng tanpa minyak dlm kuali)
  • 1/2 sudu teh perisa vanila
  • 200 gm minyak sapi - dicairkan dan disejukkan
  • pewarna hijau, pink, dan kuning (anak akak guna pink, biru dan kuning oren)
Cara Membuat:-
  1. Satukan bahan A dan bahan B kecuali pewarna ke dalam sebuah bekas.
  2. Gaul perlahan-lahan hingga menjadi satu doh yang lembut
  3. Rehatkan adunan selama 20 minit atau lebih
  4. Bahagikan doh kepada 3 bahagian dan letakkan pewarna secukupnya
  5. Susunkan doh-doh ini kepada satu doh yang panjang dan bahagikan doh ini kepada 10 gm setiap satu.
Cara Azlita - Ita bulatkan setiap doh tu 3 gm setiap satu kemudian ita satukan dan bulatkan mejadikan bentuk guli. Susun doh ke dalam dulang pembakar. Panaskan ketuhar. Bakar doh pada suhu 150 C selama 15 - 20 minit. Biarkan sejuk setelah masak. Kemudia salutkan dgn gula caster. (*akak pun ikut cara Ita la jugak...ekekke...thanks Ita, muaaahhh!)




17 comments:

rahel said...

Salam Kak Ummi,cantik nampak biskut suji kristal tu...

Amie said...

Salam Kak Ummi,
lawalah pulak biskut suji kristal tu.... warnanya nampak harmoni, buat banyak2 ye... nanti kita nak datang beraya!

Oh Oeya said...

Oeya yang penat tgk hasil K'Ummi.. bukan senang nak cantumkan gaknya eik.. teliti dan rajinnya menggentel uh!

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

dia mai dah suji crystal gitew...
curlastt lawa sesgt...agak2 kalo ayu buat jadi bentu mcm mana ek?? hahaha

izahdaut said...

comelll... cantik kan kombinasi warne tuu

Mas said...

wahhh...cantik la kukis akak tu..
comei2 jerk.....

Kak Sam said...

Macam best. Tapi bercintanyan nak menggentel sorang2. Minta tolong anak darassss akak boleh tak?

tun_telani said...

ni biskut tunjuk tiap2 tahun.. haha.. akak tun selalu beli kat kedai feveret dia.. jd tun mmg x wat dh ni.. hihi

Zana~Sweet Rose said...

salam kak ummi.. comel2 jer biskut nie, lama zana x makan, de mana nanti bolehlah cuba resepi ni..tq & Selamat berbuka puasa.

Juwita Jamaludin said...

salam kak ummmi.. lawanya biskut tu.. sedap ita pernah buat tahun lepas.. rajin anak dara akak menggentel biskut ye

AZLITA AZIZ said...

salam kak Ummi..
cantik warnanya lembut.. ade warna biru.. suka!

biskut ni mmg macam biskut suji dan makmur sikit rasanya kan kak.. nak mengentel2 tu yg mmg malas..
akak nasib baik ade anak dara boleh tolong .. ita ni.. aduyaiii semua kena buat sendiri... huhu lepakkk!!

Anncoo said...

WOW! This is very colourful, I bet it must be very yummy :)

CA said...

Salam Kak Ummi,

Aduhh kak ummi dah buat.Sy bawu berangan bila tengok dlm Blog masam masam manis@kak Ita tu...nampak gaya memang berangan je la...huhu
bravoooo buat akak anak beranakssss...muahhh!

Ummi said...

Rahel -
Wkmsalam...hehe, jom la buat kukis ni Rahel, sedap..

Amie -
Wkmsalam..hehe, banyak x banyak x tau laa..duk pakat angkut jek..hehe..

Oh Oeya -
Hehee..penat tengok ada ke...hehe, belum buat lg tu eh...kena sabar la masa nak cantum n gentelsss..hehe

Lady Ayu -
Hahhaha...kalau ayu buat lg curlassttt laaa...sbb jari halus, mesti comeyy jek kukis ni nnt..hehe

Izah -
Hahhaha...comel cantik cam Izah ^__^

Mas -
Hehehe..hasil tangan anak dara Mas oii..kalau maknya wat mesti besar2 sikit nak cepat siap..hehe

Ummi said...

Kak Sam -
Weee, jangan bercinta2 dgn kuih...gentelsss ajek Sam..hehe

Tun Telani -
Waaahh best tu dpt biskut tunjuk2...akak nk tunjuk2 gak tp takut x puas makan..hehe

Zana Sweet Rose -
Wkmsalam Zana, aah kena cuba ni Zana, mencabar tp sedap..hehe

Juwita -
Wkmsalam Ita, hehe, mmg best kan...sbb bukan akak yg gentel kot..haha...terima kasih buat anak2 dara ku..hehe

Azlita -
Wkmsalam..hehe..kaler biru tu fav kaler Najwa, kat kukis pun dia nak ikut kaler dia..hehe.. Aah mujurlah dia nak buatkan, akak bz masak la pulak..hehe, xpa nnt Dalili besar, mintak dia tolong gentel dgn Ita eks..hehe

Ancoo -
Yep, can't resist it! ^__^, tq Ancoo..

CA -
Wkmsalam...hehe..uiks xda masa dah nak berangan nih CA, cepat2 jom buat, mintak tolong family kasi cepat siap...hehe, tq CA!

Tamar said...

Salam perkenalan kak ummi,
Sebelum raya ari tu ada gak buat kukis ni, dapat resepi dari MyResepi. Cantik memangla cantik, tapi nak menggentel tiga2 color tu masyaAllah mencabar kesabaran sungguh. Tapi bila da bakar n da golek2 kat gula tu...sangat puas hati...cantik2 n sedap2 belaka walaupun ada yang da jadi macam marble da....

Ummi said...

Tamar -
Salam kenal jugak..thanks ya sudi singgah dapur akak...hehee...mmg betul tuh...mencabar nak buat, makan x mencabar...sedap jek masuk molot...tp berbaloi la menggentel kan..kan.. :)