Thursday, August 11, 2011

Asam Pedas Ikan Bawal Dengan Tomato

Assalamualaikum.....

Waaaah dah pakat-pakat masak ke semua tuh....xleh melopong depan lappy dah la eh...ok ok pi masak...hehee..kang x sempat lak nak berbuka... Akak ni bukan apa, saja jek nak tayang lauk Asam Pedas Ikan Bawal Dengan Tomato nih...kot la ada yang teringin nak makan ke, kot blur jek nak masak apa ke....harap2 membantu la yea...hehee.. Jom layan...sedap sangatlah kalau dapat asam pedas nih kan....kalau yg sahur nasi subuh2 tu pun mesti selera....

Akak x laa, dah 11 hari hidup tanpa nasi nih....tengok bertahan ke tak...duk makan lauk n sayur2 jek di samping kuih2, murtabak n mee or kueteow gitu je...hahahhaha.. Alhamdulillah...x da mudarat...subuh teguk Nesvita + kurma yang disiat-siat ke dalam cereal tuh...belum datang jemu lgk nih... xpun makan roti dgn serunding pun jadik jek...Jom la tengok resepi pulak... ^__^ dah x tau gak nak masak apa...hehe.. SELAMAT MEMASAK...!

ASAM PEDAS IKAN BAWAL + TOMATO
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 2 ekor ikan bawal saiz sedang (bersihkan)
  • 1/4 cawan air asam jawa
  • 2 cm lengkuas - diketuk
  • 2 kuntum bunga kantan (dibelah 2)
  • 2 biji tomato - dibelah 6 setiap 1
  • beberapa tangkai daun kesum
  • air secukupnya untuk kuah (akak letak 2 cwn)
  • garam dan gula secukup rasa
  • 1/4 cawan minyak untuk menumis
Bahan Kisar:
  • 20 tangkai cili kering (bergantung kpd kepedasan cili gak)
  • 1 labu bawang besar
  • 3 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 biji buah keras
  • 2 cm kunyit hidup
  • 1 cm belacan yg dibakar
  • air secukupnya untuk blend
Cara Memasak:-
  1. Panaskan minyak dalam caserol/periuk dan tumis bahan kisar dan lengkuas dengan api sederhana. Masak dan kacau hingga pecah minyak.
  2. Masukkan air dan masak hingga mendidih dahulu.
  3. Masukkan bunga kantan dan daun kesum, masak sekejap.
  4. Masukkan ikan dan air asam jawa dan biar mendidih.
  5. Masukkan gula dan garam secukup rasa.
  6. Akhir sekali masukkan tomato, kacau sekejap dan tutup api.

akak cicah kuahnya ni dengan murtabak yg cik abg belikan...best giloosss!!

14 comments:

Lieya said...

Perghhh mcm sodap jee kak...

Rozita said...

kak, kuah tu kongsi periuk dengan mat gebu ke?... cuma tukar ikan je kan? hehehe...

POSH76 said...

shedap!!!

Oh Oeya said...

Bunga kantan tu memanggil-menjemput-mengajak-mempelawa.. bawal dah tentu sodap K'Ummi.. uiiihhh! ngencess!

Oh Oeya said...

choooppp!! sorry K'Ummi off topic :)

http://ohoeya858.blogspot.com/2011/08/puding-kastad-berkuah-bikin-repottti.html

Mas said...

perhh...rasa nak hirup jer kuah tu..
nasib baik puasa..he3

tun_telani said...

wahh.. tgh diet tanpa nasi ke skrg kak ummi.. sedapnyer asam pedas tu.. ikan bawal tun paling suka makan!

Mamasya said...

K.Ummi cantiknya bunga kantan tu kembang molek posing atas ikan...puasa ni belum lagi buat asam pedas.tengok kuetiaw kerang kat bawah tu...aduhaiii sejak dok sini mmg tak merasalah..kuetiaw tadak...kerang pun tak dak...hu..hu.

nOOrsha said...

nyum nyum sedapnyer asam pedsass.. pebereet tuh.. kak umi cantik tert3nggek jer bunge kantan yg mekar tu...hihihih....

che'iza said...

Kak Ummi saya kalau namyer asam pedas...semua saya suker.... Akak bunga kantan tanam sndiri ker? Cantik sangat....

Watierman, rmanbkr said...

Assalam Ummi hari ni Watie buat asam pedas ikan pari...tapi belum sempat nak di entry kan..esok ajelah!hehehe....kalau tak ...mesti dah guling2 nak jilat pinggan asam pedas ikan bawal tu!!

quinnie said...

salam kakummi...saya kalau gulai asam pedas style gini kena org lain yg masakkan baru saya nak makan...hehehhe....saya kalau makan kat kedai..kuah kalau tak ambik gulai kari ambik gulai asam pedas...hehehe..teringin lak nak makan...ishhhh

Juwita Jamaludin said...

kak ummi.. ita bab asm pedas memang tak tolak punya hanya nak masak untuk dapat yang kick dari air tangan ita tak menjadi lagi.. kena try sungguh untuk pandai masak asam pedas.. menariknk nya ada ikan bawal

Diana @ Melley Mey said...

waaah rindunyaaa nak makan asam pedas d bulan puasa nie... huhuuu.. tgk asam pedas yg akak buat nie bertmbh ler rinduu nak makan.. beli x sama ngan yg kita masak sndiri kan akak.. huhuu..
alahai! menyelerakan sungguh asam pedas tu akak... sedapnyaaa