Wednesday, August 3, 2011

Taugeh Goreng Ikan Pekasam

Assalamualaikum...hahaha, pelik tak dgr taugeh goreng dgn ikan pekasam??? Selalu dengan ikan kering/masin tu kan...ikan talang.... Ni tak. Ni kes nak perabihkan sikit lg ikan pekasam yg akak beli kat Arau tu dulu....akak goreng hari Ahad tu, x abis-abis...duk cubit sikit-sikit gitu... So akak campurlah dalam sayur taugeh ni...mcm biasa kita goreng dgn ikan talang yg dipotong kecik2 tu lerrr... Sayur ni untuk berbuka hari pertama kelmarin....wahahhaha...dah jadi baja.

Tu ler akak kata, akak mmg x sempat nak update....ni pun dah masuk gambar dlm draf ni semalam lgk...tp xdan nak mengomel untuk entry.... Xyah resepi la eh...layan gambar jek... Sume reti kan nak goreng sayur...Kalau nak letak ikan masin (dalam kes ni akak guna ikan pekasam ler...hehe), goreng dulu ikan masin, tumbuk-tumbuk sikit...pastu nnt campur ler dgn sayur....senang kan.. ^____^

15 comments:

Rozita said...

betul punya entry express ni kak...hehe.. teringat ikan perkasam mak mertua bagi.. jadi perkasam betul dalam peti tu haa... leh masak sahur esok la..

shima said...

wah boleh try nnt.kat umah tu ada stok pekasam

nonierahman said...

bestnya pekasam.memang buka selera.hari tue nonie balikkg nak cari pekasam ikan puyu,tapimak cik yang jual tue cakap bukan musim ikan puyu..best nya pekasam hmmm.... :)

Ayu said...

Assalam kak ummi,
wah sedap ni memang sesuai buat sahur..tapi kita ikan pekasam tak ada pulak kat sini..guna ikan masin biasa ajelah ya..
salam ramadan buat akak & family ya..

izahdaut said...

kirenya dlm sayur tu ada bau bau rasa pekasam la ek.. sedap gak kan

Mas said...

kak ummi...mas tak pernah makan lagi tauge ngan ikan pekasam ni...
sedappnya tengokk...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sebut ikan pekasam terus kecur dibuatnya kak.. tp bulan2 puasa ni.. sesuai mkn waktu berbuka je ikan masin bagai ni.. kalau waktu sahur tak sesuai mkn yg masin.. nnt siang kang kuat dahaga...

Amie said...

lauk tu makan dengan nasi panas, ada sambal yang pedas2 lagi.... berasap telinga kak!

Deliah's Deli said...

pergh,bau dia tentu 1 dapur..suka sgt togeh goreng! :)

nOOrsha said...

huhuhh..sedapnye pekasam!!! kak ummi..naakkk... hehee..kak., sy mtk izin cnp respi kuih ketayap polkadot uyer..tq in adevan :)

harleena said...

sedapnya ikan pekasam... nak kena cari ikan apa2 kat sini untuk buat ikan pekasam...

Watierman, rmanbkr said...

Assalam Ummi...napelah kita ni tak suka benda yang ada bau gitu...taugeh tu kita suka tapi ikan pekasam tu..ya ampunnnnn...Selamat Berbuka & Bersahur ya Ummi!

Juwita Jamaludin said...

salam kak ummi tak pernah makan ikan pekasam tau sebanarnya.. kena cari balik msia nanti.. huhuuh tentu sedap bila dah dibuat kerabu ye kak

Naz said...

Assallamualaikum kak Ummi..
Kak Naz angkut kad Ramadhan akak. Kalau ada masa angkut la pulak kad dr Naz eh.. Kak bukan akak jer yg tak de masa.. Naz pun cam tu gak. Kalau ada masa cam malas pulak nk on lappy.. Fb pun dah tak bukak beberapa hari ni... Suka sayur taugeh cam tu..

Ida,Japan said...

wahhh...dgr ikan pekasam tu yg tak tahan posa2 ni kak...walla, sabar2