Thursday, August 4, 2011

Sayur Kacang Panjang Dengan Daging

Assalamualaikum....Ni just nak masukkan entry berbuka kelmarin berbuka hari kedua....terlewat sangatkah....huhuuu.... Yang semalam pun..... Aarrghh gasak ler... ni je lah masa yang ada dan yang termampu... Tu pun selagi ada yang sudi nak jenguk...kalau x akak x kesah...sebab asalnya pun nak share jek, pastu nak jadikan koleksi untuk generasi akan datang....tu je laaa. Selain tu, suka-suka nak bergaul mesra dengan anda blogger yang sudi menegur akak di sini. Maaf jika akak x sempat berkunjung dan membalas komen....

Ni lauk sempoi 2 dalam 1 ok....nak kata lauk, ada sayur, nak kata sayur, ada lauk...layaaannn.. ^__^. Hanya sesuai untuk org balik kerja terkejar2 nak masak macam akak ni laaa... Ambil gambar pun main tangkap muat jek. Ni gandingan dengan telor dadar tuna dan belen ikan masam manis kelmarin.....cukuplah kan. Sayur ni pedas-pedas sikit, baru terangkat diganding dengan daging tuh..

SAYUR KACANG PANJANG DENGAN DAGING
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 10 urat kacang panjang - dipatah-patah 2 inci
  • 150 gm daging - dihiris nipis/kecil
  • 1 inci halia - ditumbuk (rebus dengan daging)
  • air untuk memasak daging (anggaran 1 cawan)
  • 3 tangkai cili merah - ditumbuk (kalau xnak pedas kurangkan)
  • 3 tangkai cili padi - ditumbuk
  • 5 biji bawang merah - ditumbuk
  • 3 ulas bawang putih - ditumbuk
  • 2 sudu besar kicap cair
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • 1/2 kiub pati ayam
  • sedikit serbuk kunyit
  • garam secukup rasa
  • gula (optional)
  • sedikit minyak
Cara Memasak:-
  1. Daging direbus dengan halia dan air secukupnya hingga lembut dan hampir kering. Tutup api dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan bahan tumbuk tadi hingga naik bau.
  3. Masukkan daging beserta baki airnya dan masak hingga daging lembut.
  4. Tambah kiub pati ayam, kicap cair dan kicap pekat dan gaul sebati.
  5. Masukkan garam dan gula secukup rasa.
  6. Akhir sekali masukkan kacang panjang dan kacau rata jangan layu sangat. Tutup api dan hidangkan.
Sempat jugak buat pengat pisang seadanya atas permintaan cik abang. Nak letak sagu pun dah licin buat puding sagu skoteng kelmarin....santan pun guna santan kotak Kara jek...tp santan ni mmg x mengecewakan...buat kuih pun selalu tibai santan ni jek....jangan susah-susahkan diri kan...kan.... Cukup-cukup dapat 6 mangkuk untuk kami sekeluarga...alhamdulillah...


9 comments:

aimie amalina said...

hayooo ummi
sumenye lazat
walau simple tapi wallah!

Yatie said...

Assalamualaikum Kak Ummi,
walau ringkas mcm ni tapi menyelerakan..tngk bahan2 pun dah tau mmng sedap...yatie mmng suka gandingkan daging dngn kcng panjang..mmng mabeles, yg penting daging tu lembut dan empuk....pengat pisang tu mmng best, Yatie kalau buat maunya seperiuk sbb nak ulang2 makan bila lepas solat terawih..hehehehe...pengat kegemaranku..

cik cek said...

Umiie...kak cek cukup suka menu kcg panjang daging tu...ada lak pengat pisang...uihhh...cukup sgt dah tu....sedap2 sumenya....walau pun ringkas....:)

Juwita Jamaludin said...

Salam kak ummi dlm busy2 tu sempat masak ita dulu asyik beli je ..:p

ibundo said...

salam ummi. Kacang panjang tu
mengingatkan bundo akan kacang panjang bundo yang bergayutan kat belakang rumah. Dah tak tau dah nak buat masak apa.goreng dengan daging ni satu idea juga.

Mas said...

kacang panjang ni klu ratah gitu pun sedappp....
ada daging lak tu...

cplud miera said...

sedapnya kak ummi! ;)

Watierman, rmanbkr said...

Assalam Ummi.....sibuk ke tak ke sama jer kalau kat meja makan Ummi ni....semuanya menyelerakan...yang pasti RAJIN Betoi si UMMi ni!

Ummi said...

Aimie Amalina -
Alhamdulillah, kesemuanya laju masuk dlm perut...hehe

Yatie -
Wkmsalam...tu la kan...kena lauk2 camni gak yg laju sikit nak makan bulan pose nih...Akak ratah2 jek kacang yg digoreng rangup gitu..hehe

Cik Cek -
Tu la Cek...ni jek yg sempat akak masak di kesempatan waktu yg amat singkat...huhuu

Juwita -
Selagi ada masa dankudrat akak mesti masak Ita, x lalu sgt la lauk2 yg dijual...x laju..hehe

Ibundo -
Wkmsalam Bundo..waaaah ada kebun sayur ek Bondo...bestnyaaa....mesti terasa manisnya sayur2 yg baru dipetik kan..

Mas -
Hehhee..betuii, betuii, betuiii..Tu la yg akak buat kelmarin, haha

Cplud -
Mmg membuka selera pun..

Watierman -
Wkmsalam Watie...hehe, masak yg sempoi2 aje sempat lah Watie..kalau yg remeh2 tu kena tunggu cuti laaa..hehe, xdalah rajin mana, sama2 nak makan jgk.. ^__^