Friday, August 20, 2010

Kenangan Ramadan Bersama Ben Ashaari


Salam semua...uikksss apasal tetiba ada gambar rabbit posing manja komain pulak nih...alalala..comel gebunyaaa...(tp bukan Mat Gebu eh) tu rabbit kita...bkn rabbit Ben or rabbit Mat..rabbit Mat duk dlm pasu jek..hehee, x duk kat padang rumput...hahahhaa...Sebenarnya kan, akak ada kenangan bila tengok arnab ni tauuuuu...pastu kenangan tu pulak memang terjadi di bulan Ramadan. So akak pun nak kongsikan cerita jugak untuk Segmen Kenangan Ramadan Bersama Ben Ashaari ni, dah lama dipelawa...tapi sengaja akak tunggu Ramadan gak baru nak citer dengan uols...hehehe.. Okay semua baca je tauuuu..jangan ketawa...

Uol ingat tak dulu2 pernah kita dihangatkan dengan menu Satay Arnab kan...ramai yang mencuba dan kata isinya sedap, tambah2 buat satay di samping ianya dikatakan sungguh berkhasiat dan baik untuk kesihatan...Ya la, kalau makan ni maybe boleh lompat2 manja cam rabbit gak kan...So, kebetulan bulan puasa masa tu, bila ek..rasanya 12 thn lepas la kot. Aiman x kesah tu pun xda lg..hehe...So akak balik kampung la nak berbuka dengan parents dan kebetulan adik-adik lain pun ramai yang balik. Sampai je kat rumah mak dah petang sangat dah dekat2 nak berbuka dah kot, akak terus ke dapur intai2 menu apa mak masak....waaaah tengok ada macam2 lauk, salah satu daripadanya ayam masak kicap pedas...waaah tengok merah2 hitam berminyak jek lauk tu..sedapnyaaa...x sabar nak berbuka.

Bila azan jek, semua pakat menjamu selera...waahhh selera betul pekena lauk dan masakan mak...kenyang sungguh. Selesai jek semua makan dan siap berkemas2 kat dapur, akak n adik-adik akak solat jemaah dengan abah mak semua. Sementara abah n mak duk siap nak pi tarawih tu (akak x pi la masa tu..hehe), lepak2 gak la borak jap. Tiba-tiba nampak laa ada sekor tikus sesat keluar dari ruang tengah dapur. Haa..pakat nak melompat belaka. Pastu abah akak yg ada kat depan pun kitaorang panggil nak suruh keluarkan tikus dari rumah. Abah akak kan, siap cakap kalau dapat tangkap ni masak kari laa..wahahhahaa..teruk abah i ni gurau..nasib baik lepas berbuka, kalau belum x lalu sbb terbayang....Akak pun cakap kat abah, "Alah abah ni, kalau bawak balik arnab pun belum tentu akak makan, geliiii...". Masa tu, semua adik2 akak duk gelak2 dah, dia orang semua memang dah try dan suka makan, akak jek x lalu masuk ke tekak lagik....Pastu kan, abah pulak tercengang jawab "Lah, yang lauk berbuka masak kicap tadi tu Ummi makan ke tak?". Akak kata, "aih mak masak, mestilah Ummi makan...bkn selalu dpt makan masakan mak". Abah akak sambil gelak cakap, "Sedap tak?". Akak cakap, "Lah, sedap laa..nape lak?" Abah lagi kuat gelak, "Laaahh...tu daging arnab la tuh...sedap tak?"

"Hah, masak kicap tu daging arnab??". Apa lagi, terus loya mual tekak akak, berlari terus ke bilik air...mcm nak muntah sangat2, tp x mo keluar pulak la haiii...memang sampai berair mata n hidung akak loya tekak tauuuu....Siap jek basuh mulut berkumur semua akak pi tanya adik-adik akak diaorg tau ke tu daging arnab...diaorg cakap apa tau, tauuu...! Rupanya saja diaorg nak kenakan akak laa..sebab ada sekali balik dulu akak cakap, sumpah bg RM1000 pun akak xkan makan la daging arnab...haaa, amik ko...cakap besar lgk...hahahahaa (*eh apasai akak pulak yg ketawa, td x kasi korang ketawa). Dah jgn gelak kat akak....huhuuuu. Tp satu la yang harus akak kongsikan dengan uols, rasa daging arnab tu mmg sedap...hahahahaha...lebih sedap dari ayam...! Tu jek yg akak ingat...tp kalau bagi sekali lg, akak x lalu nak makan laaaa...no no no...! Kecuali tertipu lgk..huhuu..

Dah sudah, jgn gelak....kang kena cakar dgn rabbit kang..! So dari sinilah bermulanya Rabbit itu ada kena mengena dengan diri akak yang sekadar beberapa orang blogger je tau..hahahhahaa!

Okaayyy "watammat"...dah pi buat keje...

Okay untuk soklan 3 Segmen tu....Akak tau Segmen ni dari Sini laaa....

Harap uols terhibur dengan kisah benar akak nih....so rabbit bukan makanan ku laahhh...nak manja2 dengan rabbit ok laa..hehhehee...K, babaiiii...akak balik kampung petang ni..Selamat Berbuka Puasa semua...

6 comments:

ain said...

hehehe...klu saya pun tak termakan kot daging arnab!!!

Hezrin Ahmad said...

salam kak ummi... sebelum ni saya ni silent reader je... but this time nak mencelah gak... sebab mama saya duk ckp macam akak gak... xnk mkn arnab... aritu kitorg beli satay... dah ckp dah yg bertanda hijau kat lidi tu arnab... tau katanya dia xnk mkn... sekali sibuk sembang sampai 5 cucuk dimknnya...haha...mama kata sedap tp dia xmo mkn lagi...hehe...

Ummi said...

Ain -
Tu laaa...kecuali tertipu kan..heheh

Hezrin -
Hahahahahaa..tu aje yg akak boleh katakan, teringat mcm akak terkena tu..ego sgt, tu la padahnya..huhuu

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

ummi

ayu lum rasa lagi..tapikan teringin tau

nak minta mat gebu masakkan time raya nanti..

minta2 cik mat izinkan

PS citer ummi tu kan...membuatkan ayu tersenyum sipu...pandai sis tulis cerita...terhibur dimalam sabtu

Yan said...

ee.. nak makan, pegang pun sy tak sanggup

ilahjy said...

ummi 1 masa dulu anak no 2 lahir dah 18 thn la kisah ni..ilah jumpa org jual daging arnab kar J>J alpha angle wangsa maju depan rumah sewa ilah.. terus ilah beli sbb nak rasa sedap ke tak..mmg la sedap..lain dari ayam lembut jer isinya..
tapiiiii hati ni jahat la ummi..masa makan tu asyik terbayang arnab jer tah kenapa ..naikkembang tekak juga laa. nasib baik beli sekor jer siap potong..ilah makan seketul isi jer takat rasa..pas kunyah dan telan rasa sedap..kembang tekak mula la mariiii heheheheee...sampai la ni tak rasa nak cuba lagi... sebab teringat bulu dia laa ummi hahahahaha..itu penyakit was was juga laaa namanya...