Saturday, August 14, 2010

Ungkep Udang Galah

Okaaay ni baru nak upload menu berbuka Iftar Ke2...masih udang...kena habiskan cepat udang galah yang hb beli kat Rompin Isnin lepas....tu nanti x sedap simpan lama2 kan...So akak masak ungkep udang pulak. Tapi kali ni tinggal udang yang kecik sikit laaa...Resepi akak import dari Singapore kat dapur Ayu tu, Thanks Ayu...akak copy paste je sini lak eh...Sedappppp!!!


UNGKEP UDANG GALAH

Bahan:-
  • 1 kg udang besar di bersihkan
Bahan kisar kering:
  • 2 sudu makan ketumbar
  • 1 sudu teh jintan kasar
(boleh juga gunakan serbuk aje bahan diatas jadi tak payah kisar)

Bahan kisar basah:
  • 3 ulas bawang putih
  • 5 ulas bawang merah
  • 2 sm halia
  • 1 sm lengkuas
  • 1 batang serai
  • 2 tangkai daun kari
  • sedikit garam dan serbuk kunyit
  • 1/2 cawan minyak
Cara Memasak:-
  1. Perapkan udang dengan semua bahan, ketepikan.
  2. Panaskan minyak, masukkan udang, kacau dan tutup.Air udang akan keluar, biarkan kuah hampir kering (lebih kurang 5-6 minit dengan api sederhana).
  3. Ketika ini udang sudah pun masak. Bolehlah di hidangkan.
Sources:-From sharifah azizah@myresipi.com


4 comments:

Mat Gebu said...

Wowwww...keji's nyaa tayang udang galah time tengah hari...sabau jee lahh...

Umm Mymoonah said...

Wow! Lovely prawn recipe, looks so delicious. The ingredients are almost similar to our Indian style cooking.

mas said...

wah kak ummi, ada udang lagi...sedapnya..betul tu udang kena masak cepat2...baru sedap isinya...

Ayu said...

Salam kak,
bulan2 posa nikan..udang, sotong ayam & daging yg laku..ikan ada sikit punya slow kan..hehe