Monday, August 23, 2010

Ayam Merah Tomato

Ni lauk makan dengan Nasi Tomato Ayam kelmarin....sori la eh lambat sikit....Resepi macam yang biasa-biasa akak masak aje....ada banyak versi dah ayam masak merah ni kan...So yang pun akak wat style akak je lerrr....

AYAM MERAH TOMATO (My Style)

Bahan (anggaran):-
  • 6 ketul ayam - dipotong sederhana besar
  • 2 sudu besar cili kisar
  • 8 biji bawang merah - dikisar
  • 3 ulas bawang putih - dikisar
  • 2 cm halia - dikisar
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 2 kuntum cengkih
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 2 sudu besar puri tomato
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 2 sudu besar sos cili
  • garam secukup rasa
  • 3 sudu besar madu
  • sedikit air
  • 1 labu bawang besar - dipotong bulat
  • sedikit minyak untuk menumis.
Cara Memasak:-
  1. Ayam dibersihkan, digaul dengan serbuk kunyit dan garam. Goreng 3/4 masak. Angkat dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan rempah ratus (kayu manis, cenkih dan lawang) sebentar.
  3. Masukkan bahan kisar dan tumis hingga cili naik minyak.
  4. Masukkan sos-sos dan tomato puri. Kacau rata. Masukkan sedikit air dan biarkan kuah agak pekat.
  5. Masukkan madu dan garam secukup rasa. Kacau.
  6. Masukkan ayam dan kacau balik hingga ayam bersalut rata dengan bahan tumisan tadi.
  7. Masukkan bawang besar yang dipotong bulat. (kalau nak berkuah sikit, lebihkan lg air)
  8. Kacau balik hingga bawang agak layu dan tutup api.
  9. Hidangkan dengan nasi tomato dan acar timun.


2 comments:

♥LOVE2COOK♥ said...

Hi KakUmmi, hru doing??? How's puasa getting on??? Selamat Berpuasa ya kak! Missed all ur food lor! ;)

WOW, chicken my fav!!! Looks terribly yummy...I'm drooling! :D

eliyaezlinalias said...

salam kak ummi...
meriah nyer tengok ayam tu...