Wednesday, August 18, 2010

Sotong Celup Tepung a.k.a. Fried Calamari

Ni menu berbuka hari kelmarin dah...Aiman punya menu gak..nak makan mee goreng pulak budak nih! Pastu akak buatkan sotong goreng celup tepung r fried calamari ni sebagai tambahan...Memang cukup sempoi menu berbuka akak ber3 beranak....hehee...tp puas sungguh meratah sotong celup tepung tu...Kali ni akak try resepi dari dapur Ayu Singapore tu pulak...memang sotong jadi sungguh rangup! Cuma xleh nak garing2 sangat sbb sotong x besar mcm yg Ayu masak tu, mengancam jek tgk garing2 gitu....akak guna sotong sedang2 jek, kejap jek dah masak sotong tu, xdan nk garing stg, takut jd lembik masak sgt nnt..hehe. Ayu akak mintak izin kopipes sini lak eh...thanks yea!

SOTONG CELUP TEPUNG aka FRIED CALAMARI
Sumber: Ayu S'pore- Curlybabe's Satisfaction

Ingredients:-
500g sotong
1 cawan tepung gandum
1 sudu baking powder
1 biji telur
sedikit garam & lada sulah
1/2 sudu Italian herbs
1 sudu kecil paprika
1 sudu kecil serbuk cili

Method:-
  1. Potong sotong kecil2, bersihkan dan toskan airnya biar sampai kering.
  2. Gaul sotong dgn sedikit garam dan lada sulah.
  3. Pukul telur sikit dan masukkan sotong , ketepikan.
  4. Gaul tepung, baking powder, garam, lada sulah, italian herbs, paprika dan serbuk cili.
  5. Masukkan sotong yg telah digaulkan dengan tepung, salutkankan sotong dengan tepung.
  6. Goreng dalam minyak terendam hingga kekuningan.
  7. Hidangkan dengan Sos Tatar dan sos cili.
Sources:-From the net.

6 comments:

ain said...

anak2 saya suka sotong celup ni. tp yg dimkn cuma lah tepungnya, sotongnya saya gak yg telan.hehe

nieda said...

salam...
sedapnya sotong goreng tepung..

ijayuji said...

Salam kak ummi, kita ambik dulu beberapa ring sotong tu ya nak rasa2 dulu :D nak ceduk nasi goreng kat bwh tu sekali macehhh!

Jay said...

looks beautiful as well as yummy..:)

Ayu said...

salam kak ummi,
tak kiralah besar ke kecik asal dia sotong kan kak..hehe..

Izza Hani said...

dah cuba gak. garing dan rangup. tp sy guna sotong kecil