Monday, August 30, 2010

Biskut Suji Salju

Taraaaa....my 2nd cookies....Biskut Suji Salju yang memang sedap lagi syahdu bila makan...wahahaa...tau2 hilang jek dalam molot...mmg best!!! Rangup dengan rasa cornflakes...Wah dah macam iklan jek hehe...xda sapa pun nak kasi royalti kat akak...aishh! Ni hasil termakan dan tergoda dengan cakap2 Mat Gebu la nih....tp mmg berbaloi2....Akak buat ni pagi Jumaat lepas sebelum balik kampung. Lepas sahur terus tak tdo, akak wat kukis ni...Pastu wat caramel lapis coklat atas permintaan adik di kampung dan wat dadih tuk abah...Terima kasih kat Mat atas resepi yang meletopss nih! Bung bung banggg!! Nak kopipes ya Mat..hehee..

BISKUT SUJI SALJU
Sumber: Mat Gebu

BAHAN A :-)
  • 150 g minyak sapi
  • 100 g mentega
  • 100 g gula kastor (mat guna gula aising) - * akak guna gula kastor
  • 1 camca teh esen vanilla
  • 1 kuning telur
BAHAN B :-)
  • 100 cornflakes, dikisar halus (mat guna"Nestum")
  • 100 g tepung jagung
  • 50 g suji (semolina)
BAHAN C :-)
  • 280 g tepung gandum
  • Susu tepung secukupnya (mat guna susu "everyday")
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar bahan A hingga sebati. Masukkan semua bahan B dan gaul hingga rata. Tambah tepung gandum sedikit demi sedikit hingga mendapat doh yang boleh dicanai.
  2. Canai doh tadi 1/2 cm dan terap guna acuan kegemran. Buat hingga siap dan bakar dalam oven pada suhu 170C selama 15 - 20 minit.
  3. Biarkan suam dan salut biskut tadi dengan susu tepung. Sejukkan atas jaringan dan boleh simpan dalam bekas kedap udara...

sebelum di bakar...

2 comments:

Mat Gebu said...

Wowwww..bermuscle bentuk chenta kukis akak tu..ahaks...sedap kan kukis ni..nanti kita tgk suji brunei pulak..

AisyaBoutique Penang said...

Salam kak ummie...saya pun nama umi tapi umi salamah...saya baru je buat biskut nie...masyaallah...sodap nyooo...thanx for the resepi...thanx to mat gebu gak...we share the resepi to others...