Wednesday, August 11, 2010

Puding Permata

Okaayy awal puasa ni akak tayang puding je laa...tp bukan buat untuk buka puasa...wat kelmarin2 dah....teringin nak makan tgk sedap jek...Asal tengok kat My Resepi, resepi dari Rossitamz @ Ita tu...tp xleh nak view pulak MyR tu...So akak copy n paste jek laa dari blog Mat Gebu ek...Sori lah Mat..terpaksa cilok dr dapur ko..halal ya Mat...hehehee...Boleh la pakat2 buat bulan puasa ni, esok ke, ramai yg dah buat tauuu...teramat senang dan teramat sedap...Time kasih pada tuan punya resepi Rossitamz@Ita..

PUDING PERMATA
Resepi asal : Rossitamz @ MyResipi
Sumber : Mat Gebu

Bahan A :-)
300 ml air
200 ml susu cair
125 g gula
2 camca besar serbuk koko
1 camca besar serbuk agar2

Bahan B :-)
500 ml air
400 ml susu cair
250 g gula
10 g serbuk agar2
1 1/2 camca besar tepung kastard*
3 camca besar air*(*disatukan)

Cara membuatnya :-)
  1. UNTUK AGAR2 COKLAT :- Masak gula dengan susu hingga mendidih. Masukkan serbuk koko dan kacau hingga sebati. Masukkan serbuk agar2, kacau rata dan masak hingga mendidih. Tapis ke dalam loyang dan biarkan betul2 keras. Kemudian potong kecil2.
  2. UNTUK PUDING PERMATA :- Masak air, susu dan gula hingga mendidih. Masukkan bancuhan tepung kastard dan serbuk agar2. Masak sambil dikacau hingga pekat. Kemudian masukkan ke dalam loyang dan taburkan potongan agar2 coklat tadi. Biar sejuk baru dipotong...

5 comments:

LiErOSe~QiEmi said...

entry ni benar2 mencabar keimanan.. huwaaa nak skett!!!

ummi dok ktn erk.. ishh.. nak terjah raye ni bleh?? mesti ummi masak sedap kan..hihihi..

Ayu said...

Salam ramadhan buat kak ummi & family.. cantiknya puding akak tu..
buka apa hari ni kak?..

mas said...

wah kak ummi...sedapnya...telan air liur dah ni...

MamaFaMi said...

Sib baik tengok masa dah berbuka puasa.. jadi kuranglah sket impaknya... hahaha...

Belly Good Cooking said...

Looks yummy :)