Saturday, April 23, 2011

Dried Strawberry and Apple Pie - Jom Undi Mereka...!!


Assalamualaikum....selamat malam....waaaaaah letihnya hari ni....banyak agenda nak dipenuhi....agenda rumahtangga la kan.... Terima kasih kepada semua yang masih sudi menjengah blog akak nih....kadang-kadang rasa kesian pulak kalau xda entry apa2...tp tu lah, akak akan buat setakat yang terdaya dan termampu termasuk kemampuan masa jugak kena ambil kira mana dulu kepentingannya kan...Kadang2 mmg rasa xnak terbeban dengan rasa camtu, sebab nawaitu asal berblog hanyalah berkongsi setakat terdaya, bukan sampai memaksa diri kan...kan...sapa suruh? Hehehe...

Tapi sebab kadang2 dapat rasa bahawa kalian yang masuk sini nak tengok menu baru jek kan....akak cuba jugak lah sedaya upaya...bukanlah selalunya masak yang pelik2 pun...kadang2 menu biasa jek...letak jugak laaa... Selagi terdaya dan punya masa akak cuba laahh... Now lagi sibuk bila setiap ahad dah sekerat hari mmg dah x duk rumah...kena berkursus pulak...so kalau nak masak or experiment beriya pun hari Sabtu la kot...tu pun kalau x ke mana2 or balik kampung jengah orang tua tercinta...yang tu mmg keutamaan akak sekurang-kurangnya balik sebulan sekali... Sejuk hati bila menatap wajah keduanya...selagi ada umur mereka dan akak sendiri, insyaAllah....kalau berborak dengan mak abah, mmg boleh melupakan akak kepada blog nih...bahagia sangat rasanya...

Okaylah xnak melalut panjang, nnt ada lak yang sedih...kan..Okay jom layan Dried Strawberry and Apple Pie akak nih..buat petang semalam....dah bagi kat family adik separuh...Hasil ceduk dari dapur adinda Mat Gebu yang tengah top tuh, tp akak tukar sikit bahan ikut stok yg ada yea Mat...Siapa yang belum lagi mengundi Sifu kesayangan ramai ni untuk "TOP MAKAN2 EXPERT"..silalah tengok Sini....dan boleh lah undi jugak untuk Ben jiran sepagarnya dan geng2 lain dengan ikhlasnya yeaaa, no paksa-paksa....Mat, Ben, Ady dan geng yang lain...moga kalian suksessss...!!!


DRIED STRAWBERRY AND APPLE PIE
Sumber: Mat Gebu @ DTS

BAHAN PASTRI :-)
  • 200 g tepung halus (guna tepung gandum pun boleh)
  • 80 g mentega @ margerine
  • 1/2 camca teh esen vanilla
  • 50 ml air ais (kurang lebih)

BAHAN INTI :-)
  • 2 biji epal merah (nak guna epal hijau pun ok)
  • 1/4 cawan dried cranberries, contoh dibawah (boleh ganti dengan kismis) (*akak guna dried strawberry)
  • 1 1/2 camca besar gula perang (brown sugar)
  • 1 camca besar mentega
  • 1/2 camca teh serbuk kulit kayu manis (optional)
  • 3/4 camca besar tepung jagung
  • 1 kuning telur, untuk disapu atas pie


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK PASTRI :- Masukkan tepung dalam satu bekas. Campurkan mentega dan esen vanilla, gaul dengan hujung jari sehingga adunan menjadi seakan2 serbuk roti. Tambah air sedikit dan gaul rata hingga menjadi doh yang tidak melekat di mangkuk adunan. Balut doh dengan plastik dan sejukkan 45 minit hingga 1 jam. Tak usah bimbang jika air tak habis digunakan.
  2. UNTUK INTI :- Panaskan mentega dalam periuk, masukkan epal, serbuk kulit kayu manis dan gula perang, kacau rata dan masak dengan api perlahan hingga epal lembut. Tambah cranberries (atau kismis), kacau rata. Masukkan tepung jagung, gaul rata dan masak hingga inti pekat. Matikan api dan alih ke dalam bekas, biar inti sejuk.
  3. UNTUK PIE EPAL & CRANBERRIES :- Keluarkan doh, canai doh antara 2 keping plastik setebal 3 - 4 mm. Alihkan ke dalam tin tart berdimeter 6 inci yang dasarnya boleh ditanggalkan. Kemaskan doh dan potong lebihannya. Isi inti (kesemuanya sekali) dan ketepikan. Canai baki doh sehingga boleh menutupi permukaan inti. Tutup inti tadi dan potong lebihannya. Kemaskan, cucuk permukaan doh dengan garfu. Hias dengan lebihan doh mengikut kreativiti masing2. Sapu kuning telur dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan ada suhu 200C, selama 40 - 45 minit. Sejukkan sebelum dipotong.

8 comments:

AdyBudika said...

akakkkkkkkkkkkkkkk.. bila la leh wat semua ni???? hadoi.....

errr..tapi kan..thanks sebab sudi promote...terharu T.T

Ummi said...

Ady -
Alaaaahh bila2 pun bolehnya Ady tuu...dah terserlah bakat...hehee...Ok, sama2..moga maju jaya...hehehe

Shasha Catering said...

Pai strawberi & apel. Mesti sedap ni. Sedaaapp.. Rasa nak makan jer... ;)

Unknown said...

kak ummi, ni dh kira menu luar biasa dh kak..hehe sedap tu...betul setuju ngan akak kalau ada masa dan kesempatan update la tapi kalau bz dan ada tugas yg lbh penting kena dahulukan...mcm tu la hidup kita ni kena selalu seimbangkan semua perkara ...mcm saya weekend mr.hubby cuti suka keluar jln2 jer bz window shopping...so..tak berupdate ler blog pun..hehe

nor64 said...

assalamualaikum ummu,

pagi2 akak jenguk blog..ni salah satu resepi yg akak suka sgt makan...pernah juge buat apple pai ni tp x pernah msk blog lagi..ni tgk ada dried strbery...kebtulan ada dlm simpanan..ni yg akak suke ummi ni..selalu masak2 resepi yg boleh mendorong akak rajin sikit..hehehe..nantilah akak nak wat pai ni..insyaallah ..thanks ummi..

Siti Indrawati said...

Selamat petang kak..sedapnya pie epal+strawberi..loyang pie ada tp x pernah buat pie,insyaALLAH akan buat jgk walaupun x tahu bila ...

Treat and Trick said...

Selamat hujung minggu Ummi. Adoi sedapnya pie ni, kombinasi yg best, nanti kak nak cuba....

ilahjy said...

salam ummi lepas anta najiha tak mau ke singggah dato keramat? dekat jer dgn gombak..ahaksss.. best kan kalu dpt jumpa kwn2 kita kat KL ni ramai..sesekali dpt jumpa dan makan2 kat KL kan bagus.. atau p mandi kat gmbang w.park.. dah p masa anta jiha bulan jan..2011..ya la depa semua nak exam kan ummi pas ni jihah dan abg long dah habis laa kat UMP..nak no phone ilah ada pada hana tau... mint dgn hana ya..nanti leh kita mes2 kalu dan..hehe..