Friday, April 8, 2011

Sambal Tumis Telor Puyuh



Assalamualaikum....semoga hari jumaat yang mulia ini membawa seribu keberkatan kepada kita semua dan sebaik-baik hari juga untuk memulakan atau melangkah ke gerbang baru...x kira lah gerbang perkahwinan ke, gerbang percintaan ke, pendek kata apa-apa gerbang la eh..yang baik-baik lah maksud akak...kan..kan...hehee... Akak pun suka sangat bila tiba hari jumaat ni, menandakan esok boleh rehat santai, walaupun sebenarnya biasa kemas rumah n mop lantai....uwaaaa...sapa nak tolong...

Banyak agenda dlm kepala nih..esok dah plan sesuatu dengan cik abang....nak geledah n kemas bilik abanglong tu ha...dah macam tempat apa pun x tau laaa..hehehe...nnt anak bujang dan anak2 dara balik bercuti semester nan panjang start semester nih...lg jem rasannya...barang2 diaorang bawak blk nnt..adeeeii x tau nak simpan mana...start semester ni jugak, diaorg dah bercuti 4 bulan ikut negara 4 musim nun...Kementerian dah wat pendekatan camni lak...nnt ada lah yg liat nak masuk U semula...maklum kot ada yg keje dah sonok dpt duit 4 bln tu...kot ada yg lepak pun..lg liat la nak naik semester baru kan..eeemm....Waaah panjang akak bebels...ala2 khutbah jumaat lak...hehehe

Okay...jom layan lauk sempoi semalam jek nih...xdan nak posting dan campur malas pun ada...hehee


SAMBAL TUMIS TELOR PUYUH

Bahan:-
  • 2 bekas telor puyuh - anggaran 30 biji
  • 8 biji bawang merah *
  • 2 ulas bawang putih *
  • 1 cm belacan yang dibakar * (bahan * dikisar bersama)
  • 4 sudu besar cili kering kisar - ikut kepedasan cili
  • 1/3 cawan gula melaka yg dihancur2 sikit
  • 1/4 cawan air asam jawa
  • 1 biji bawang besar (saiz sederhana) dipotong gegelang
  • sedikit air
  • garam secukup rasa

Cara Memasak:-
  1. Panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan bahan kisar dengan api sederhana. Masak hingga terbit minyak.
  2. Kemudian masukkan gula melaka dan air asam jawa. Tambah sedikit air dan biar mendidih sekejap dan agak pekat.
  3. Masukkan telor puyuh tadi bersama bawang besar dan renehkan sambal sambil dikacau sesekali. Masak hingga nampak warnanya kemerahan pekat. Tutup api dan hidangkan bersama nasi lemak atau nasi putih.

12 comments:

Nieza said...

Assalammualaikum kak Ummi, sedapnya tgk sambal telur puyuh akak ni...saya suka mkn telur ni...kalau mkn ni maunya bertambah2 nasi ni...hehe

Sheila Shafeareen said...

Assalamualaikum kak ummi- ada lauk sambal telur puyuh...lama x beli..rasanya kalau beli sepekit tu mmg x cukup setiaknya dua pekit pehhh nak sikit lehhh

Mas said...

lama dah mas tak buat sambal tumis puyuh..
sedappnya..

Ayu said...

Assalam kak ummi,
telur burng my favourite ni..tak kira masak apa..sedapnya ...

Ezadlieza said...

salam kak umie...lauk kita sama ler semalam...hehehehe...baru sempat nak post hari ni..

lina_pg said...

salam kak ummi..sambal ni kalau mkn ngan nasi mesti bestt sangat

Citarasa Rinduan said...

selamat pagi kak ummi..
ayu singgah pagi2 nie nak rasa sambal telur puyuhmu..

wah!!!!! makan dgn nasi lemak sedap nie

MamaFaMi said...

Mi, kita kan, asal nak beli telur puyuh ni kan, abang kita selalu cakap, KOLESTEROL. Letak baliklah jawabnya... huhuhu..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak... kalau ler anak2 diana nmpk nie.. pasti nak diana masak tuk mereka.. hehehe... telur puyuh kegemaran anak2 walaupun d rebus jer.. nnt nk try resipi akak nie plak.. :)

kak rus said...

Alahai sedapnya sambal telur puyuh tu....tapi kak rus gementar pula nak makan....huhuhu....doktor kata tinggi kolestrolnya.Tapi setahun sekali takpa kot nu.....rasanya dah bertahun-tahun kak rus tak makan telur puyuh ni...rasanya tak pa kot...huhuhuhu

Liza @ Adzriel AB said...

lama tak jenguk kak umie

Oh Oeya said...

adeiii... ngencesss!! (kalau K'Ummi tak phm tnye C'Mat Gebu ki3)