Thursday, April 14, 2011

Kuih Keria Keledek


Assalamualaikum....waaaah sunyi sepi jek pagi-pagi nih...semua ibu-ibu tengah sibuk kat dapur la eh...duk siang2 ikan ke tuh...ke duk kemas-kemas rumah....waaaah, bestnya duk rumah....rasa mcm nak berhenti kerja gak bila tengok rumah akak tunggang-langgang je dah bila masuk hari Khamis...hahahaha...Kalau hari Isnin Selasa tu ok lg la menten sbb lepas kemas2 wiken tu kan..hahahhaha...Pastu masuk hari Rabu dah tak terkejar dah semua jadi huru-hara.....Ada sapa-sapa free tak nak tolong kemas, meh datang rumah akak...huhuuu...

Lepas kemas, boleh la upah minum teh O dengan kuih keria ni...akak kasi teh tanpa gula eh...sebab kuih ni kan dah manis...so ok la tu kan...hehehee....

Ni kes nak perabihkan keledek yang tergolek 2 biji mcm nak tumbuh tunas dah gayanya...wakakaka...terlupa dan terlepas pandang sebab duduk tersorok gitu...adoooiiii...Layan je la eh...senang jek kuih ni kan..kan..


KUIH KERIA KELEDEK
Resepi: Ummi @ HomeSweetHome

Bahan:- (anggaran 8 - 10 biji)
  • 300 gm keledek - dikupas dan direbus lembut.
  • 2 sudu besar gula pasir
  • 1 1/3 cawan tepung gandum
  • 1/2 sudu teh garam
  • air secukupnya untuk merebus keledek
Bahan Sira Gula:-
  • 2 sudu besar gula pasir
  • 3 sudu besar air
Cara-Cara:-
  1. Potong kasar sikit keledek tadi, dan rebus hingga lembut. Toskan.
  2. Lecek keledek sekaligus dengan gula pasir hingga hancur dan halus.
  3. Masukkan tepung dan uli hingga jadi doh dan boleh dibentuk.
  4. Bentukkan bulat dan buat lubang dengan jari di tengahnya atau boleh jugak digentel sepanjang 4 inci lebihkurang dan cantumkan hujungnya.
  5. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng dengan api sederhana, balik-balikkan selalu. Bila kekuningan, angkat dan toskan minyak.
  6. Untuk sira gula - Masukkan air dan gula dalam kuali dan masak hingga gula naik berbih-buih jernih dan kering sikit, masukkan kesemua kuih keria tadi dan gaul hingga gula bersalut rata dan melekat. Angkat dan hidangkan.

19 comments:

izahdaut said...

wahhh kak ummii....
sedap aa kuih keria..suka suka..
dpat lak kalau dari air tangan kak ummi the vasss neh..sah sah tak cukup 8 biji..kiki

Yatie said...

Assalamualaikum K.Ummi,
arini Yatie wat kuih ada lubang tengah gak..tapi donut mayo...nak rasa kuih keria akak boleh ke....yatie baru beli keledek tu, nak wat gaklah..ya ampunnnnn semua nak di buat...keje umah tak siap2 ni asyik dok dapur jek....

anymz said...

laaaa ummi,dtg jauh2 nak tolong kemas2 dapat teh o dgn keria jek??

takmo2 ,..nak mee gorang gak..udang kasi lebih ek?.keria nak tapau bawak balik negori..penat dayung2 sampan ni tau..kekeke

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

makin panjang list saya ni...petang ni nak minta 3 ketui

Ummi said...

Izah -
Hahaha....alah kuih senang jek tuh...sambil lalu lalang jek leh siap...hehee

Yatie -
Ok Yatie..kita tukar eh...abis cerita...hehehehe

Anymz -
Hahaha..ok kalau utk Anim leh la Ummi gorengkan mee bodo kata org...pastu tapaukan keledek la eh...kuihnya dah habis kena tibai...Anim blk wat sendiri k..hehe

Nazrah -
Naz...xpa ikut turutan list...tp kalau teringin sgt mana2 satu tuh..langkah bendul k..hehe

~PENCHENTA~ said...

telan air liur jelah pagi2 cenggini. :(

Mas said...

ni kuih peberet anak mas daniel....
mas pun suka juga tau..
akak..hulur la sepinggan...he..he..

Wattie said...

Assalamualaikum Ummi,
Bila tengok kueh ni, teringat kat arwah ibu....suka sgt dia buat

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
wah akak.. tayang fav diana ler... kuih keria keledek memang fav seisi keluarga tp diana x perna nak buat ... :D. Kalau dkt.. nak juga merasa kuih keria keledek akak nie tau.. sedap!!!

dya chintahatiku said...

a'kum k.ummi... alahai tetelan liuq kejap! hahhaa kuih fevret tu.. lagi2 klu dapat buat dgn keledek kaler oren tu...lagi sy suka:-).. tq akak dtg sgah blog sy semlm...terharunya akak sudi gak folo...tengkiu!!
http://mychintahaty.blogspot.com/2011/04/tofu-telur-masak-taucu-lada-hitam.html

hani said...

mulat2 kuih akk tu..mulat mcm saya aje...nak 3 ketui

Anna Qawina said...

salam kak..huhu..kelmarin try buat guna rsp kat myr...tak jadi keria alk..tu ada je dlm peti ais..ingt nak wat jemput2 jela gitu..hihi...

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
akak amik resepi erk.

Nieza said...

Assalam kak Ummi...wahhh saya nk pi kemas umah akak la..nk kemas dapur jer pastu nk upah cucuq keria ni..haha sedapnya...org penang panggil cucuq keria ni...hehe

Mak Qis said...

kak ummi..lama nya x mkn keria keledek neh...ishh mmg dh lama saya x buat....ceciri kena buat la nmpknya neh

Ummi said...

Pechenta -
Ala telan air liur jek..kenyang ke..hehehe

Mas -
Hahaha nak hulur pun ada 10 ketuii jek...dah licin kena tibai 3 beranak..akak mkn byk sekali..haha

Wattie -
Wkmsalam..owh ya ke...now Wattie buat pulak la eh..al Fatihah tuk arwah..

Diana -
Wkmsalam...mmg kan...ada masa yg senang2 kita x buat wpun suka makan...duk buat yg pelik2..tp x berapa makan sgt pun..kan..kan..

Dya -
Owh..thanks gak ya Dya selalu dtg sini, kalau sempat insyaAllah akak blogwalking rata2..hehehee

Hani -
Hahhaha..molat mcm akak jgk..tembam tembun..hehehe

Ana Qawina -
Wkmsalam...uiikss nape x jadi..x jadi buat keria ke, dah buat x jadi...hahahha..xpa wat jemput sedap gak..

Kak Sam -
Silakan Sam...hehe

Nieza -
Wkmsalam...hahah..meh meh dtg kemas..leh buat keria lain, yg ni dah licin..hehehee...owh Nieza asal Utara ke..

Mak Qis -
Aah kan..nampaknya kena buat la tuu..hehe

jeragang said...

salam
yang sebenonya jeragang nie bukang lah minat memasok nie... kalu makan insyaallah laa.. cuma sesekali molek gak gi lawat tempat yang diluar kebiasaan so boleh lari dari kotak...dan refreshing kata omputih
tapi kalu gi kelaut takdok orang masok pekehai nye nok makang ape
just to break monotonous.... hope can learn something

Unknown said...

大陸新娘 清潔公司 遊學 麻辣鍋 麻辣火鍋 火鍋吃到飽 盤纏銀兩 商務中心 宜蘭民宿 廬山住宿 廬山飯店 廬山溫泉 清境 花蓮民宿 花蓮住宿 吉安民宿 花蓮旅遊 花蓮民宿 澎湖民宿 房地產 新成屋 看房子 台灣房屋 東森房屋 永慶房屋 日月潭民宿 墾丁民宿 洗車 汽車美容 鍍膜 苗栗旅遊 商務中心 小型辦公室 辦公室出租 烏來溫泉 宜蘭民宿 酒店經紀 翻譯社 金瓜石民宿 九份民宿 港式飲茶 台北港式飲茶

Unknown said...

大陸新娘 清潔公司 遊學 麻辣鍋 麻辣火鍋 火鍋吃到飽 盤纏銀兩 商務中心 宜蘭民宿 廬山住宿 廬山飯店 廬山溫泉 清境 花蓮民宿 花蓮住宿 吉安民宿 花蓮旅遊 花蓮民宿 澎湖民宿 房地產 新成屋 看房子 台灣房屋 東森房屋 永慶房屋 日月潭民宿 墾丁民宿 洗車 汽車美容 鍍膜 苗栗旅遊 商務中心 小型辦公室 辦公室出租 烏來溫泉 宜蘭民宿 酒店經紀 翻譯社 金瓜石民宿 九份民宿 港式飲茶 台北港式飲茶