Tuesday, April 5, 2011

Rendang Ayam Gaharu dan Pulut Kuning



Assalamualaikum....selamat petang selasa..hehe..pasal2 jek mukaddimah....bukan apa, hati girang gitu la kan...dapat masakkan tuk cik abang kita yg last2 duk mintak jugak pulut kuning dengan rendang....kita pun dengan suka hati masak laa..sebab kita pun nak makan gak..hehehe...Banyak jugak akak kukus pulut dan masak seekor ayam tuk rendang tuh...pastu bagi kat family adik, rupanya diaorg nak balik ke kampung..so akak bagi lg lebih laaa...dapat lah merasa gak wpun x sekenyang mana...sbb adik x bgtau awal dia nak balik kampung tuh...so layan la yea, dah licin, jgn mintak la eh...Akak letak resepi rendang je la yea...resepi pulut dah ada dlm entry terdahulu kan..lgpun pandai kan kukus pulut tu..hehe....Rendang ayam tu resepinya dari dapur Mat Gebu....thanks yea Mat...akak C n P jek laa...SANGAT SEDAPSSSSSS!!!!



RENDANG AYAM GAHARU
Resepi: Mat Gebu

Bahan-bahannya:-
  • 1 ekor ayam, dipotong 18 bahagian, cuci bersih dan toskan
  • 3 helai daun kunyit, buang urat dan hiris halus2
  • 500 ml santan
  • 2 camca besar kerisik
  • 3 keping asam gelugor
  • 2 camca besar rempah kari
  • 1 1/2 camca besar cili kisar
  • 1 camca besar gula melaka
  • Garam secukup rasa

Bahan Kisar Halus :-
  • 1 biji bawang besar
  • 5 biji bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 1 1/2 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 3 biji buah keras
  • 1 inci belacan
  • 5 batang serai, hiris halus
  • 1 inci kunyit hidup
  • 25 biji cili padi siam (akak letak 20 bj. je)

Bahan Tumis :-
  • 1 batang kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 4 biji bawang merah, hiris halus
  • 2 ulas bawang putih, hiris halus

Cara Memasak :-
  1. Satukan bahan2 kisar dengan rempah kari dan cili kisar, kacau rata. Panaskan minyak dalam kuali, masukkan bahan2 tumis dan tumis hingga harum, tambah bahan kisar tadi dan tumis hingga terbit minyak.
  2. Masukkan ayam, gaul rata dan masak hingga ayam kecut. Tambah santan, masukkan gula melaka dan garam secukup rasa. Kacau dan masak hingga pekat. Masukkan kerisk dan asam gelugor, kacau dan masak hingga rendang kering.
  3. Tabur dengan hirisan daun kunyit, dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, pulut, nasi impit atau pun roti...


sebahagian yang akak berikan kepada family adik tuk bawak balik kampung...dapatlah mak abah merasa...alhamdulillah

26 comments:

kakchik@ella said...

Eeeeee .. Kak Ummi .. geramnya nengok pulut kuning tu, sungguh lama tak makan. tetiba teringin. hihi

izahdaut said...

rendang yg kuah mcm tu la saya paling suke..tengok je dah trasa2 kesedapannya

Jiji-Fify said...

perghhhhh melelehhhh air liuq!

Jemput-jemput: Saat Aku Kau Pilih
Cari hadiah best untuk yang tersayang?

AZLITA AZIZ said...

lama dah tak makan pulut kuning...
eh! tak leh tenung lama2 ni kang meleleh air liur...

Wattie said...

Assalamualaikum Ummi,
Ish, ish, ish...napala dok tayang benda benda yang macam ni. Terliur sungguh menengoknya, cantik pulak tu persembahannya....klu ada masa mesti sy nak cuba...

Diana @ Melley Mey said...

akak ummi... kalau singgah dapur akak nie kan.. memang terliur ler jawabnya tau... ;)nnt esok2 pasti nk cuba.. :)

Halen said...

salam kak ummi..

lama tak makan rendang terliur la pulak tgk rendang ayam gaharu akak ni. nk tunggu raya lambat lh huwaaa..

Fitri Senin said...

alamak..sedapnye..ni yg rs nk mkn je..dh la hujan2 cmni..

Fariha Ismail said...

hye dear...
i dh follow ur blog..
i still new lg, hopefully u dpt follow my blog too... http://storyofyoungladies.blogspot.com/

still bru lg.. hope dpt tunjuk ajar u.. thank

Jun said...

ummi..hahahhha..akhirnya masak gak pulut tu ye...isk3, rasa teringin la plak...

Mamasya said...

Assalammualaikum K.Ummi

Sedapnya pulut mkn dgn rendang...favorit...sedapp..anak2 sy suka pulut.
re;restoren tu terletak dlm bandar Melaka...kalau K.ummi dtg Melaka boleh cuba..

Mas said...

wahhh..sedapnya..
lama dah tak buat rendang ngan pulut kuning...

DJ Dayang said...

salam kak ummi...

haha..sama2 lah kita merendang ayam & memulut kan kak...bezanya dyg 2 ari lbh awl dr akak...hehe. tp kaan ari ni dyg merendang lagi...ekeke

Nampak yummy jer menu akak.. ;)

Mat Gebu said...

SALAM KAK UMMI...KAK SAYA MINTA MAAF YEA PASAL YM SIANG TADI..SAYA GERAMM LAH, YM TU ADA MASALAH..HUHU..NI DAH OK PLAK...MINTA MAAF SEKALI LAGI..YEA..

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
Kak ummi sukanya. Kak esok tolong buat lagi boleh tak? Bila dah siap kurier ke penang erk. Sayangggg akak.

MisS NaSiHa said...

sedapnya tengok...leleh air liur..tap tap..uwaaaaa..nk jgk!!!


jom tmbh ilmu manfaat..
http://itqannajah.blogspot.com/2011/04/surah2-mujarab-amalan-nabi-muhammad-saw.html

lena said...

nampak sungguh sedap terutama dengan pulut tu. saya rasa nak cuba resepi satu hari nanti.

Ummi said...

Kakchik -
Hehehe...teringin eh..sila kukus cepat...cari ayam wat rendang..heheh

Izah -
Aah kan..akak pun suka kalau rendang tu x kering sgt..so leh salut serdak2 dia dgn pulut tuh..pergghhh

Jiji-Fify -
Sabar byk2 eh Jiji..nak bg pun dah licin..hehe

Azlita -
Alah Ita duk rumah, anytime leh masak...mcm2 leh masak sehari kan..lain la akak nih..huhuu

Wattie -
Ateee..kena la tayang nak suh Wattie kukus pulut dan merendang gak..kasi tiup angin kus kus sikit heheh..

Diana -
Cepat buat Diana, rendang gaharu tu mmg best..maklumlah resepi CMG kan..mana ada x sedap..hehe

Halen -
Weeee...jgn tunggu raya la Halen, kang kempunan memanjang..hehehe

Fitri -
Waaah ujan2 lg perut bunyi2 kan..lapor memanjang..hehee

Fariha -
Thanks sudi singgah...nnt akak jenguh eh...insyaAllah.

Jun -
Tu laaa...akhirnya....Abg Nu makan sungguh2...kesian nengoknya, mcm x jumpa setahun dgn pulut..hahaha

Mamasya -
Hehe..ok thanks atas info Mamasya...nnt kalau g Melaka...contact Mamasya la tanya eh..

Mas -
Ha apa lgk Mas...jom layan rendang n pulut lak..hehe

Dayang -
Waaaah sampai berturut2 merendang ya Dayang...sakan la tuuu sume suka eh..hehe

Mat Gebu -
Wkmsalam Mat...Hahahahhaa...selaut air mata la bdk Ady tu nangis...hehehe

Kak Sam -
Wkmsalam...hehe..ntah bila la nak buat lgk...lemau bdn kan makan pulut ni, tp sedap komain x igt dunia..hehe

Miss Nasiha -
Thanks sudi singgah dapur akak ni...Saja tayang sini nak suh sume org mengukus pulut dan merendang la nih..hehehe

Lena –
Nak tau sedap mmg kena try la kan..kan..hehe

NuRuL -uYuL- said...

wahhh k.ummi wat pulut kuning & rendang ayam .. xleh thn tol .. tp xtaula bl mau wat .. kt p dpr k.ummi jele ek ..ehehehee

sweetazezah said...

adusss...telioQ nye nengok rendang ngan pulut kuning ni..jijah ni memang pantang "pulut"ni..pantang jumpe.angin ka apa ka,tolak tepi,janji leh makan pulut!org utara klu xmakan pulut,bukan PURE utara lah.klu kat kampung,mak biasa wat pulut makan ngan sambal ikan bilis.huhu..kak,pep0n makaseh kerna sudi "datang umah"jah..tetibe rase nak memulut(ade ke ayat mcm ni erk..)kak,klu jenjalan ke Nilai 3,bgthu jah tau!boleh jumpe salam pel0k arab..hehehe..

Ayu Safieza said...

Assalamualaikumwbh...

Kak Ummi...sedapnya rendang ayam n pulut kuning ni..lama dah pun Ayu tak makan redang n pulot kuning......minta izin yer kak.....tumpang duk dapur ni......sambil minta vongkosss itu rendang......utk dua org makan yer...hik3!!

Jay said...

ohhh..such a yummy treat to eyes...really healthy n colorful..:P
Tasty Appetite

Adinda Wawa said...

alamak...saye tak leh mkn pulut arr..nanti angin...hu3..mkn ngn nasi himpit je la....yummy......

cik cek said...

Sedapnya makan pulut ngan rendang ayam ni ...kechur...kechurnya...

Naz said...

Salam kak Ummi..
Sedap2.. makan pulut dgn rendang ayam..Rajin akak merendang eh!

Ummi said...

Nurul -
Alahaaii kalau dtg dapur akak pun dah licin dah Nurul...xpa esok2 Nurul wat eh..

Sweetazezah -
Aah kan..akak pun biasa buat pulut makan dengan sambal ikan bilis sbb mak akak org Penang gak..in fact mmg fav akak n family pun..ni pun Aiman dh tanya, boleh x wat pulut dgn sambal ikan bilis tuh...adeeiii..Owh duk Nilai eh..insyaAllah kalau ada umur, kita jumpa la kan..

Ayu Safieza -
Wkmsalam...hehee..mmg kan, sesekali kalau dpt pulut n rendang camni..leh lupa dunia...nak vongkosss apanya tuh..dah licin dah Ayu oiii..hehe

Jay -
Hi Jay...yep, cannot resist it! Have you ever try this?

Adinda Wawa -
Owh ya ke...rugi laaaa Wawa..hehehe, sori la eks...tertunjuk sini..hehe

Cik Cek -
Apa lagi..pakat2 lah memulut, merendang..hehe

Naz -
X rajin sgt pun...tp teringin tahap gaban gak..dah lama x memulut..kan..kan..