Friday, April 29, 2011

Daging Goreng Petai

Assalamualaikum.....moga hari jumaat yang mulia ni membawa seribu barkah buat kita semua...Waaah rasa ceria jek bila masuk hari jumaat....esok sabtu, lusa ahad, tulat isnin cuti lagik..best tuh! Mesti semua dah ada rancangan nak bercuti kan..balik kampung ke, kenduri kahwin ke, attend kenduri sanak saudara ke, kenduri kat rumah sendiri ke...ok gak kan, kenduri2 dengan adik beradik, mak abah semua...sonok gak tu...biasa pakai piyuk comel2 jek masak, sesekali kuarkan la piyuk besar...hahah, tu x kata kat orang la...kat akak la sebenarnya. InsyaAllah kalau xda aral, adik2 yg KL kata nak datang Kuantan sebab mak n abah akak nak pi rumah abang sini...tengok lah potluck kat rumah sapa nnt..hehehe...best tuh!

So, maybe ni entry terakhir minggu ni kot, konon2 ala2 bz la tuh...nak masak apapun x tau lgk..hehehee...Malam tadi sempat gak kukus kuih talam...kalau sempat akak masukkan la..hehe...Meh layan dulu resepi dari Chef Harun dari bukunya Nyaman - Uniknya Rasa Penambat Selera....Buku Chef ni resepinya memang unik dan akak dah hadiahkan kepada seorang geng blogger nun jauh di seberang sana...Memang x penah lg akak goreng daging dengan petai...hahahaha...rasanya? Best, 2 thumbs up...! Tp awas, jangan la kutip petai jek makan tuh...hahahaha...sikit2 dan sesekali bole la kan...kan...Meh layan...sapa nak cuba silakan...cara masaknya pun berbeza, nampak namanya sempoi jek, tp cara masak tu buat daging ni lg sedap..jom tengok resepi asal eh..tp akak dah ikut stok k.

DAGING GORENG PETAI
Resepi: Chef Harun

Bahan:-
  • 200 gm daging batang pinang (hiris nipis) - *akak buat 300 gm.
  • 20 biji isi petai (dibelah dua, kalau besar)
  • 3 biji cili hijau (ditumbuk halus)
  • 5 biji cili padi (ditumbuk halus) - akak letak 7 biji
  • 3 ulas bawang putih (dicincang halus)
  • 1/2 labu bawang besar (dipotong 1x1 in)
  • 1/2 biji cili benggala merah - *akak guna yg hijau dan hiris memanjang, dadu pun boleh)
  • 1 sudu besar jus limau purut - *akak guna limau nipis
  • 1 sudu besar cuka hitam - *akak guna cuka biasa
  • 1 sudu besar sos tiram - *akak letak 2 s/b
  • 1 sudu teh sos ikan
  • 1 sudu teh perasa (jika suka)
  • 1 sudu teh gula
  • 1 batang daun bawang - dipotong 1 1/2 in)
  • 1 batang daun ketumbar - dipotong 1 1/2 in)
  • minyak masak secukupnya
Cara Memasak:-
  1. Panaskan 2 cawan minyak masak dalam kuali dan goreng daging sebentar (separuh masak). Angkat dan toskan. (*akak gaul daging dengan lada sulah dan perap 10 minit then baru goreng)
  2. Kemudian goreng pula petai, bawangbesar dan cili benggala sebentar, angkat dan toskan.
  3. Keluarkan minyak dan tinggalkan lebih kurang 5 sudu besar, tumis bawnag putih hingga kekuningan.
  4. Masukkan cili hijau dan cili padi yang ditumbuk tadi. Kacau hingga pecah minyak.
  5. Masukkan cuka dan kacau.
  6. Kemudian masukkan daging, sos tiram, sos iakan, gula dan perasa jika suka. Kacau sebati hingga daging empuk.
  7. Masukkan bawang besar, lada benggala dan petai yang digoreng tadi. Kacau rata sekejap. Tutup api.
  8. Akhir sekali masukkan bawang, daun ketumbar dan jus limau. Kacau rata dan hidangkan panas-panas.


Menyelerakan keeee....taaaakkkk? hehee..


19 comments:

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
Kak nak puding istana tu. ERMMM nampak sgt sedap

geez said...

Sedapnya lauk tegahari jumaat akak ni...ade petai lagi... Selera je nampak.

ilahjy said...

petaiiii org rumah ni semua tak makan bucuk kata depa.. tapi tukang masak nie sorg jer sukaaaa kalu masak ilah kutip habis petai tuuu tinggalkan depa yg lain hahaha.. wah bagus ni ada resepi baru ni ummi..tak pernah tengok apa lagi makan..mmg sedap la tuu sbb bahan2 dia meriah juga ...

Nieza said...

assalam kak ummi, nampak sedap lauk tu kak..tapi nieza ni tak reti nk mkn petai la..adehhh dh cuba tapi tak boleh juga...hehe

Mamasya said...

Sedap lauk daging petai k.ummi masak tu...rasa nak tumpang makan sekali dgn k.Ummi... he.he.puding kat bawah tupun nampak menarik....
slmt berhujung minggu buat K.Ummi sekeluarga...

tun_telani said...

tun xpandai goreng daging!!! hahahaha.. mesti jd keras kejung.. kui kui... nk jln selamat, rebus dulu smp empuk baru masak. hihi

naem said...

WAH SEDAPNYEEE

~Norul Mas Hana ~ said...

sedapnyer ada petai....

lina_pg said...

kak ummie,daging bleh kawen ngan petai gak ya.Harus dicuba ni..nmpk sedap tu,mkn ngan nasi panas2 huh sedap tak hengatt

CT said...

baru tau...daging boleh 'ngamkan' dgn petai...yelah masauk perut pun campur2 gak..kan..hehhee

nOOrsha said...

adeh...patutpun ngintai² tadi cam ade bau petai..skali bukak tudung saji akak ni btolla ade petai..sedapnyeee!~ nyumnyumnum.... mintak ratah semangkuk ye kak..eheh

Sheila Kamal said...

salam.. wah, bestnya resipi.. nak try la.. hehe

btw, jom singgah blog sy:

http://sheilakamal.blogspot.com/

follow la if b'minat ek.. TQ. :)

Wattie said...

Assalamualaikum Ummi,
Bestnyaaaa ada resepi baru, saya salin dulu ni, tks ya....
Singgah ni bawa juga nasi beriani kot kot boleh digandingkan dengan daging goreng petai tu

cik cek said...

Salam Ummi....

Selalu tgk menu udang petai...Wah! kali ni daging petai lak....boleh cuba resepi ni....nampak sedap je....

Mas said...

kak ummi...mesti daging ni rasa masam2 pedas kan..sedapp tu..
kalau tukar petai ngan sayur lain boleh...
mas tak makan petai la..he..he..

Yatie said...

Assalamualaikum K.Ummi,
nmpk menyelerakan lauk akak ni, kalau suami Yatie mmng peminat setia petai tau...tapi Yatie yg tak pandai mkn petai...kalau msk mcm ni pasti suami Yatie korek petainya jek....

= akak, Yatie masak ikan siakap kukus tiga rasa...ambek resepi kat sini, sedap sangat..tq kak...

Ummi said...

Sam -
Alahaaii lambat sgt Sam...puding dah licin..hehe

Geez -
Ahaaa...akak pun letak jek petai, tp xla fanatik petai, tp bole la nak rasa..hehe

Ilah -
Hahaha...suami kita makan sume Ilah, anak2 jek tak makan, Ummi pun boleh la, tp xleh banyak2 sgt...angin kang..hahaha

Nieza -
Wkmsalam...Hehe, dah cuba makan xleh gak, xyah makan la Nieza, tp petai banyak khasiat tau...cuma jgn mkan byk2 la..nnt cakap ada bau2an..hahaha, kena kumur listerine berpasal..

Mamasya -
Kat rumah ni jarang masuk petai Mamasya, anak2 x layan, akak pun ala2 jek bolehnya..hb suka, tp x dapat pun dia x kesah..so sesekali pekena camni ok laa...

Tun_Telani -
Haha..Tu, kalau nak goreng camni kena jenis batang pinang jek, baru dia lembut, kalau yg biasa2...kena rebus dulu then goreng...k

Naem -
Uiikss suka petak eh..hehe

Ummi said...

Norul Mas Hana -
Okay la sesekali makan ulam petai, baik untuk pesakit kencing manis kan..hehe, tp akak xda sakit.. ^_^

Lina_pg -
Aah tu la kan...resepi Chef ni mmg pelik2 tau..tp sedap..bole la try untuk kelainan..

CT -
Hehe..akak pun x penah masak camni, tu tu la nak kata...sedaaaappp!

Noorsha -
Hahaha..bau kuat ek, Noorsha mkn petai ke tak..x makan x best laa..hahahaha

Sheila Kamal -
Salam kenal Sheila, thanks sudi singgah...nnt akak jenguk blog eh..

Wattie -
Wkmsalam Wattie...waaah jom kita exchange lauk..best nih! hehe

Cik Cek -
Hahaha..yg ni x selalu punyer...sedap pada tekak akak..tp xleh lantak petai2 byk2..takut angin ke...hehee

Mas -
Daging tu x pedas sgt, akak tambah lgk..ok laa...kang cirit lak..hehee...Mas tukar sayur, x best! Kena belajar la makan petai, banyak khasiat sebenarnya..tp jgn la banyak2..mengelakkan kencing manis kan kalau makan dgn kulit2 lg berkhasiat tau...

Yatie -
Wkmsalam Yatie...waaaah nampak gaya kena masak tuk cik abg la..pastu kena belajar la makan petai nih...elok sesekali pekena, tp kena cuci mulut beria la lepas tu taauuu..Nanti satu saf solat bau petai, tu pasal ia x elok dimakan kalau malas cuci mulut...hehehehe

Kak Am (Flora Heights) said...

cntiklah pinggan daging tu..!