Thursday, April 21, 2011

Puding Coklat Penambat Hati



Assalamualaikum......dah dinner sume dah...dah siap keje rumah....ke duk santai-santai dengan family tu? Sambil santai tu kan elok kalau ada jugak sesuatu yang lembut sejuk untuk dinikmati kan..kan....ok lagi la kalau nak makan dessert ke kan...lagi-lagi kalau layan puding coklat gini...waaaahh memang bertambah erat kasih cik abang kat si isteri...hehee....boleh gitu... Ya laaa..kalau dah buat sikit punya baiiik camni...tabur love sugar camni...perisa coklat lagik...ha, kalau tak sayang jugak kat orang dapur ni...saja laaaaa....hahahahhaha. Ha, buat Sunah kalau nak tambat hati si dia, ini lah masanya.....xkan lah si dia buat kaku jek....xda perasaan...kalau camtu mmg kejam la kan Ady kan..kan.... Mat mesti setuju nih...eh Mat? Tambat hati xpa...jangan Skandal dah eh...hahahhaha...

Sengaja la akak usik-usik orang-orang muda nih...ya laaaa...kalau nak pi rumah bakal mertua pun boleh bawak puding nih...kot-kot tertambat hati makcik pakcik tu nak buat menantu...hehehee...Adeeii apasai akak melalut lebih sangat malam nih.....Okaayyy, buat semua yang tersayang, hadiah dari akak.....Puding Coklat Penambat Hati....terpulang lah nak tambat dengan tali ke, dengan dawai ke... hati suami ke, hati anak-anak ke, hati kekasih ke, hati mak ayah ke...boleeehh aje....Jom layaaan....Senang dan mudah...tp sedap sekali....mmg sungguh bercoklat...manisnya pun sedang elok, x manis sangat, lembut gituuu....so boleh la kalau nak makan berkuah susu camni.....selamat mencuba yea...

PUDING COKLAT PENAMBAT HATI
Resepi: Ummi @ HomeSweetHome

Bahan:-
  • 1/2 cawan serbuk koko (akak guna jenama Vouchelle)
  • 190 gm gula pasir
  • 10 gm serbuk agar-agar
  • 900 ml air
  • 1 sudu besar rata tepung kastad
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 1/2 tin susu cair
  • 1 biji telor
  • 2 sudu besar mentega
Bahan Kuah Susu:- (atau ikut resepi masing-masing)
  • 2 cawan susu segar
  • 1/4 cawan gula
  • 1 sudu besar tepung kastad


Cara Membuat:-
  1. Dalam periuk, satukan air dan serbuk agar-agar. Masak hingga mendidih.
  2. Masukkan gula pasir dan kacau hingga gula larut.
  3. Sementara agar-agar mendidih, satukan serbuk koko, tepung kastad, telor, susu cair dan esen vanila. Kacau sebati. (*update: tertinggal serbuk koko masa entry semalam..sori eh kepada yg dh salin..dah ngantukss..hehe)
  4. Masukkan ke dalam agar-agar tadi dan kacau sekejap hingga kuah nampak mendidih.
  5. Tutup api dan masukkan mentega dan kacau sebati.
  6. Tapiskan dan tuang ke dalam acuan yang telah dibasahkan dengan air terlebih dahulu. Biarkan wap panas hilang dan masukkan ke dalam peti sejuk. Hidangkan sejuk.
  7. Untuk kuahnya....kacau sebati semua bahan, masak sebentar di atas api perlahan sambil dikacau. Bila nampak pekat sikit. Tutup api dan biarkan sejuk sebentar. Sejukkan dan tuang atas puding bila hendak dimakan. SELAMAT MENCUBA...!!
anyone..????


30 comments:

YANA SHAIFUL said...

comelnyaa..sayang nak makan.. hehee

Sheila Shafeareen said...

salam ...waduh waduh waduh..mmg menambat hati puding ni..x tertahan rasanya..

sweetazezah said...

salam kak..hamb0ii..memalam ngadap puding cekelat lagi..western desert sguh ni..bt0i lah,klu cik abe tu xreti2 nak sayang,kasik r0tan sama dia...best ni klu terai sok,leh layan masa offday cengginih..makaseh kak,share dis mabeles resepi..slamat beradu..

AZLITA AZIZ said...

kak Ummi ni bukan penambat hati ni kak ummi..... ni penambah lemak niii....
kak Ummi ni saja tau goda orang memalam buta ni... adoi.... tercabar diet ni kak Ummi...
aii... nak pi cari cekelat lah dalam exbox.... hihi

Diana @ Melley Mey said...

akaaak.... comel.. cantik.. menarik.. diri ini dah tertarik.. heheheh.. memang nampak sangat ler comelnye puding coklat tu akak.. memang ngam ler ngan nama yang d beri tu.. puding coklat penambat hati...

Sunah Mohammad said...

cantiknyaaaaaaaaaaa...... T__________T tertambat hati saya ni kak ummi!!!

kak ummi da berjangkit dengan pakcik mat..melalut..ahaha~

kzai said...

salam ummi..wah npk menyengat ayam kalasan tu..mcm nk try plk..

puding coklat mmg penambat anak tekak ni...dpt plk yg sejuk...yum...yum..

ummi..mane gi chat box kt sini...dh kena tendang ke?...hehehe..bagus gak xde chat box..iklan merapu xdpt masuk kan..

Nieza said...

wahhh kak ummi, memang menambat hati saya puding ni kak....puding memang my fav ditambah pula dgn acuan puding yg cun munge2 tu lagi ler berkenan..hehe

Mas said...

sedapppnya tengok puding coklat tu.....

Jun said...

sedap plak nampak puding coklat ni ummi...nnti mcm nk buat lah..hahahha....angan2 dulu

Sis-Lin said...

ermmm pekat likat coklat tu...sedapnyaaaaaaa....
Kak ummi, kalau nak pikat suami masak air panas bt nescafeO pun dh tambah sayang...hahahaha jgn bagi air suam, mmg le suam2 susu je kang...kekekekekkee

CT Delima said...

rasanya belum sampai rumah bakal mertua puding tu dah habis kena ngapppp! dalam mulut sbb mengiurkan dah tu kak ummi..hehehe.

IBU GEBU said...

as salam, kakak sejuk tekak klu dapat makan puding coklat ni... tapi resepinya kena edit ni, serbuk koko tu masuk sekali dengan gula kot kakak tak tulis situ... anyway, presentation yg mengancam! gerenti abg tergoda ni... hehehee

Zaliedana said...

Assalam kak ummi,wow nmpak sedap betoi puding nih,mmg lemak berkrim di sukai ramai,hehe..Acuan pong cantik sgt..A"ah la kak erbuk koko msk sekali ngan gula eks.?

izahdaut said...

tu dia..pmenambat lemak sekali ni kan..hehee.. kak ummii nak semangkuk.mangkuk beso yee

hannah said...

sangat menggoda smpai meleleh air liur duk depan pc ni.....hehehehehe....

Mamasya said...

Cantik puding coklat k.ummi posing ..nampak yummy...kalau bercoklat mmg sukaaaa...

♥LOVE2COOK♥ said...

Hi Kak Ummi, hru doing? WOW, ada puding!!! Sedapnyaaaa, excellent presentation dear ;)

azila said...

kalo buat..termenung jap..nak makan ker x, nak mkn ker x..sbb sayang lawa sgt deco nya:)

Ummi said...

Yana -
Hehehe..tqqq..comei2 pun kena la ngap..xkan nak tgk jek Yana kan..haha

Sheila -
Tqqqq...boleh la buat pasni..letak dlm acuan cantik2 eh.. ^__^

Sweetazezah -
Hahaha..rotan x cukup, akak balun dgn kayu golf..hahaha..selamat mencuba yea Azezah...

Azlita -
Hahaha..mana ada lemak sgt pun..setakat coklat serbuk dgn susu tu ok lgk..hehehe...Ita buat nnt mesti lg cantik deco n presentationnya...lg la menambat hati cik abg dia..hehe

Diana -
Hahahhaha...kalau dah tertarik, mst tertambat kan..so pi la buat cepat Diana, kalu xpun cuci mata je laaa..hehe

Sunah -
Wahahahha..alaaa Sunah tu tertambat kat lain...aah eks, apasai akak melalut...ya laa..jangkit PCM tu laa..hehee

K.Zai -
Ayam Kalasan tu mmg sedap k.Zai pd tekak kitaorg sume laaa...apapun k.Zai try dulu la eh..puding tu senang jek pun...sambil wat kopi O jek leh siap puding..hehee...Aah Ummi tendang sebab x terlayan org duk shout kan..sian depa..letak komen setempat je la lg senang...lg pun betul lah, iklan merapu jek byk masuk...semak mata..hehe

Nieza -
Hehe..nnt Nieza buat letak acuan cantik2 eh..lg selera..hehe

Ummi said...

Mas -
Sedap tengok je ye Mas, ok la tuh..xyah buat dah, hahahahha

Jun -
Terima kasih la Jun sudi nak try...puding coklat mewah Jun pun apa kurangnya..bessttt..hehee

Sis Lin -
Hahahha..ko mmg! Macam2 la ko tambatkan cik abang ko tuh..kalau Nescafe jek...dia je la buat sendiri kot...nnt ko buat x kena tekak lak...hahahhahaa

CT Delima -
Aah ya..x terpkir lak..kot on the way jek ramai lak yg berkenan n geram tgk yea..last2 mak mertua dpt tgk bekas kosong jek..hehe

Ibu Gebu -
Wkmsalam...aah sori yea...tertinggal la tuh..serbuk koko kacau sebati dulu dgn bahan2 lain tu eh..pastu baru masuk dlm agar2 ok...sori laa..ngantuks smlm taip..hehee, x perasan..thanks bgtau..

Zaliedana -
Wkmsalam...acuan cantik, tp isi kena gak yg sedap kan..baru best..hehe..Ok akak dah edit tu, sori la x perasan tertinggal taip tu...maklum mata dh nak zzz..hehee

Izahdaut -
Hahahhaa..xpa la sesekali bedal..kot ya pun lemak akak ni degil dah...xmo kuar2 dr sarang..huhuu

Hannah -
Hahhaa...bawak bersabar eh..nnt buat cepat k :)

Mamasya -
Senang jek nak buat tu Mamasya..aah kan...budak2 mst suka nih...anak akak yg x berapa budak tu pun gemar..ngeeee

Love -
Hi Love dear! I'm fine, tq...jom makan puding...ada lg tu kalau Love nak rasa..hehe

Azila -
Hahhaha..jgn termenung dpn meja makan, x baik..termenung kat lain xpa...hahahaha

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

kak ummi..
kalau dah dihidangkan puding ni mlm2 hari lepas dinner tu.... ehem ehem.. hati suami mana yg tak tertambat... kan kan kan... hehehe....

hidayah said...

salam akak.. boleh tahu x akak pakai bekas acuan yg macam mane? kalo boleh tunjuk gambar ke..thank you..

maszmadi said...

salam kenal,

sedapnye puding nie.. nak try lah.. musti my lil Aisha suka.. papa dia pon suke.. nyum nyum

ijan said...

Salam Kak Ummi Cayang...
amboi cantiknye berhias puding coklat dia... boleh guna wat dessert candle light dinner nie..heheh

JaJa'Z said...

salam kak ummi..jaja nak menjemput akak ni untuk ke gathering blogger2 kuantan 1 mei ni..jemput ke blog jaja untuk vanue nya yek...

atie @ ejay said...

kak, mmg sedap sgt2 puding nih.. sesuai sgt ngn namanya.. pandai akak letak nama hehe

Ummi said...

Ratna aka MaDiHa -
Hahahha tu la pasaiii...harap2 camtu laaa..hati anak2 pun...kan..

Hidayah -
Wkmsalam..owh ok insyaAllah nnt akak tunjukkan eh..tunggu waktu terdekat nih..hehehe

Maszmadi -
Salam kenal Masz...thanks ya singgah dapur akak...silakan try, nnt bg feedback kat akak k..hehe, bg rasa pun lg ok..haha

Ijan -
Wkmsalam Ijan cayang lg dirindui..muaaahhh! Bole-bole wat Candle Light....mesti tertambat terusss..hehe

JajaZ -
Wkmsalam...oh ya ke..ni geng deco ke geng dapur? hehe..nnt akak tgk eh..

Atie -
Hehehe..dah rasa ke kata sedap tuh..hehe..Nama seindah rasa la kiranya eh..

Anna Qawina said...

kak ummi...kita dah buat td..hehe..senang & sedap..trimas yer kak...

Ummi said...

Anna -
Waaaaaaaaaaaaaahh..ya ke...jap nak pi desssuupp rumah Anna jap..hehe, dah en3 ke blm nih?