Wednesday, April 13, 2011

Cucur Bilis Daun Kunyit

Assalamualaikum.....jom makan cucur nak.... Pada akak lah, cucur atau jemput-jemput macam ni mmg x penah tak habis....kalau makan ramai2 lg best kan...sedar-sedar dah habis sebekas....kan..kan...Okay lah akak pun xda idea dah nak bebelsss....jom la layan sebagai bekfes eh...nak wat minum petang pun ok kan...akak wat petang, mmg xyah makan nasi dah la malam2...kenyang sakan haa....hehehe..Jom menyucur....hehehe...alah kang igt cucur atap pulak...jom menjemput laaa...tp makannya cucur kan..hehehe....Entah apa2 dah melalut ni...sorryyyyy..hehee


CUCUR BILIS DAUN KUNYIT
Resepi: Ummi @ HomeSweetHome
  • 400 gm tepung gandum
  • 1/2 labu bawang besar - didadu
  • 1 cawan ikan bilis - ditumbuk kasar
  • 1 tangkai cili merah - hiris halus
  • 1 helai daun kunyit - buang bahagian tengah dan hiris halus
  • 1/2 sudu teh soda bikarbonat
  • sedikit serbuk kunyit
  • air secukupnya (+- 2 cawan)
  • garam secukup rasa
  • minyak masak secukupnya untuk goreng terendam



Cara-Cara:-
  1. Satukan kesemua bahan kering dan gaul rata.
  2. Kemudian masukkan air secukupnya dan bancuh sebati.
  3. Masukkan ikan bilis, cili, bawang besar, serbuk kunyit dan garam secukup rasa.
  4. Gaul rata dan akhir sekali masukkan pula daun kunyit dan gaul lagi hingga sebati. Adunan biarlah lembik sedikit, setakat boleh dijemput aje, jangan kental sangat, nnt keras. Biarkan adunan 20 minit dulu.
  5. Panaskan minyak dan jemputkan adunan ke dalam minyak dan goreng hingga kuning keemasan. Balik-balikkan selalu semasa menggoreng.
  6. Angkat dan toskan. Hidang bersama sos cili kegemaran.. Akak cicah dengan Sos Cili Thai jek..

11 comments:

hani said...

kak ummi,
nak cucuq tu...dgn bakul2 sekali angkut balik bentong...muhaahahhaha...keji kan???

Mas said...

mas pun nak angkat cucuq ngan bakul2 tu sekali..he..he..

kakchik@ella said...

salam kak ummi. makan daun cekur tak? kalo makan daun cekur, cuba kak ummi hiris daun cekur halus2 buh dlm cokodok. sedap gak tau. wangi bau dia masa digoreng.

cik cek said...

Ummi...kak cek buat cekodok pun mesti letak daun kunyit ni....harum baunya membukak selera...nyum...nyum..

deetha said...

salam kak Ummi cayang,
paket sudah sampai dg selamat, Alhamdulillah. Thank You Very Much ya,kak...
semoga akak makin berjaya dg masakan2 yg lezat2 lainnya.

nak tumpang sarapan cucur bilis dsini boleh?
hihihihi

Iris Kitchen said...

uishhh... sodapnye....dah la hujan cni..huhu... sifuu.. thanx for visit saya ye.. ;)

Wanieyra said...

sepecialnya cucur tu....kreatif betul kak ummi ni

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

kak ummi... mesti harum semerbak bau daun kunyit cucur ni kan? kat rumah saya pun sama gak kak.. kalau buat cucur/jemput2 tak pernah tak abis.. laju jer anak2 pulun... yg si kecik pun sama naik ngan kakak & abang dia walaupun dia mkn slow... nak banding dgn kuih yg canggih2 yg renyah2 nak buat tu.. cucur cenggini lagi laku... hehe...

CT Delima said...

Harumnya cucur ni kalau dihidu kan kak. Tambah2 lagi aroma daun kunyit tu pulak. bole cuba bila ada kelapangan ni buat minum petang bersama keluarga tersayang :)

Muzhirah said...

assalam kak ummi..sedap cucur ni..letak daun kunyit plak tu...msti naik aroma betul yer..

Ummi said...

Hani -
Hahhaha..mmg keji...bakul tu pi cari kat kedai melambak..hehehe

Mas -
Waaahh dua2 pun kejii...hehehhee

kakchik -
Wkmsalam...waaah daun cekor eh...ok nnt akak try cari dan letak dlm cekodok nih...tqqq k.chik bgtau eh..

Cik Cek -
Aha...tu la kan..akak suka bau daun kunyit nih...mmg sedap pun..

Deetha -
Wkmsalam Deetha...waah dah dapat parcel tu eh..alhamdulillah..ada apa2 rosak tak..harap Deet suka eh..hehehe...cucurnya udah licin la Deet..

Iris Kitchen -
Aah kan, kalau ujan2 lg best...hirup dgn kopi O lak..adoiii..eh akak bkn Sifu laa..kita sama2 jek..k..

Wanieyra -
Alahahaii xda la kretip apapun..duk biasa buat dah kalau kat kampung...kangkung pun boleh..hehehe

MaDiHa aka Ratna -
Yup Ratna...kita buat apa yg laju habis je la kan...x kuasa nak renyah2 pastu kita lak yg kena abiskan..hehe

CT Delima -
Ctttttttttttt..wah lama x singgah dapur akak eh..bz lg ke...hehe..nak hulur jemput ni pun dah licin dah...hehehe

Muzhirah -
Wkmsalam...aah cuba lah buat..mmg sedap dgn bau daun kunyit tuh..itu ikut tekak akak n family laa..hehe